Розділ Культура

Знайомство з Шепетівщиною: Церква Різдва Богородиці у Славуті

Автор 27 жовтня 2024, 14:23

Церква Різдва Богородиці в місті Славута була побудована на кошти прихожан та князя Євстафія-Еразма Сангушка, предводителя дворянства Волинської губернії. На той час вона відносилась до Славутського благочинного округу Волинської єпархії. Освячена на честь Різдва Пресвятої Богородиці в день пам’яті святої рівноапостольної княгині Ольги 11 липня (за старим стилем) 1819 року.

На 1893 рік православних прихожан налічувалося 2194 душі (римо-католиків 1000, лютеран 200, євреїв 4000 душ) на 1905 – 3121 православних прихожан (католиків 400, лютеран 100, євреїв – 5168 душ).

При реставрації 1908 року розписи храму виконані Олександром Мурашком та Семеном Івковським – відомими київськими художниками, що належали до мистецьких шкіл Васнецова та Нестерова. Митців було запрошено князем Романом Даміаном Сангушком.

0 02 0a 3d46571c382aa480318208ed2ec60da85674f29e833619632d29e037e3ef62a5 c5de1030

Роботу було зроблено за ескізами розписів Володимирського собору м. Київ, над якими у свій час працювали Мурашко та Івковський.

Художники творили в імпресіоністичному стилі, О.О. Мурашко був президентом Академії мистецтв України, С. К. Івковський брав участь у реставрації Софії Київської та був членом Академії мистецтв. Храмовий образ Різдва Богородиці є списком з відомої ікони храму Христа Спасителя, написаної професором Федором Бронніковим.0 02 0a 21895584fdaf01425f540d6c5cb89061c3c5fcf4cbc02e23f04b96f2b5b2777a 1d66a445

Інтер’єр храму є яскравим зразком стилю бароко, за багатьма ознаками – це українське (козацьке) бароко: різьблення Царських врат, старовинні медальйони на хоругвах, овальні, виносні подвійні ікони, застосування левкасу та позолоти, форма куполів демонструють урочистість та пишність.

0 02 0a 85de00aefaa7a821a0d6d9831098ecc1c3e65bb85269836bd6605a2975fb1380 568e6ea5

Архітектура

Розташованих в заплаві ріки Утка комплекс Різдва Пресвятої Богородиці, як яскравий представник українського бароко, має самобутній декор з багатьма архітектурними акцентами, які поєднують всі його складові в єдине ціле лишаючи індивідуальність від центральної споруди до надбрамного корпусу.

Сам храм представляє собою центрально-купольну (краї трьох осей прикрашають маленькі подовжені маківки-сигнатурки) складнопрофільну будівлю, що в плані наближується до хреста без апсиди з чотирма ризницями, бабинцем та критим ґанком. Його зовнішній декор складають кутові лопатки, аркатура фронтонів, профільований лобовий карниз, фриз із ширинками, та центральний купол, що покоїться на високому світловому прикрашеному архівольтами на імпостах (горизонтальна раскреповка) барабані з витягнутими арками вікон.

Окреморозташована дзвіниця – триярусна споруда (верхній дерев’яний) під шатровим дахом із щипцями декорована архівольтами аркових прорізів першого ярусу, профільованими карнизами, горизонтальним членуванням другого та простими лиштвами прямокутних вікон третього.

Надбрамний корпус побудований у вигляді трипрольотної споруди з акцентом на двоярусній прикрашеній святими образами, нішами та тумбами під чотирисхилим, стилізованим під вежі перекриттям центральній частині. Бокові одноярусні мають коробові аркові прольоти в обрамлені архівольтів та такі ж самі тумби-вежі.

Останнє редагування 27 жовтня 2024, 14:36
0
репостів
0
репостів