Основна маса заяв стосується перерахування коштів з банківських карток на рахунки невідомих осіб, а також отримання коштів за звільнення осіб, начебто затриманих правоохоронцями за неіснуючі злочини або необхідності термінової купівлі ліків для надання медичної допомоги родичу, який начебто потребує негайного дороговартісного медичного лікування.
Так, у квітні цього року працівниками окружної прокуратури скеровано до суду кримінальне провадження стосовно жителя району – К., який в березні поточного року зателефонував до невідомої йому жінки та, представившись лікарем Хмельницької лікарні, повідомив про загрозу життю доньки потерпілої. Як наслідок, жінка не перевіривши інформацію про лікування дитини, передала шахраєві гроші в сумі 12 тисяч гривень та ювелірні вироби з золота. Всього правопорушник заволодів майном на загальну суму 34 тисячі гривень.
Аналізуючи вказані заяви встановлено, що у всіх без виключення випадках злочинці використовували довірливість жителів району. Незважаючи на неодноразово попередження про шахрайські схеми заволодіння грошовими коштами громадяни продовжують потрапляти на розставлені «гачки» злочинців. Під час спілкування з громадянами з’ясовується, що всі вони добре обізнані про небезпеку шахрайств, але безпідставно впевнені у тому, що це не може відбутись з ними, оскільки їх досвід та уміння розпізнавати шахрайства є надзвичайно високим. Така самовпевненість лише полегшує «роботу» шахраїв, які при цьому активно використовують можливості, надані всесвітньою мережею Інтернет.
Основними схемами роботи шахраїв є розміщення оголошень про продаж товарів в Інтернет-магазинах. При цьому, про продаж товару і мова не йде. Злочинці лише чекають дзвінків від довірливих громадян, яким у розмові вказують на необхідність повної або часткової передоплати при придбанні фіктивних товарів. Особливою популярністю в шахраїв користується продаж бувшої у використанні побутової техніки, велосипедів, сільськогосподарських машин. Лише подив викликає безпечність потерпілих, які без будь-якої гарантії перераховують тисячі, а іноді десятки тисяч гривень незнайомим особам, а потім місяцями чекають на поставку неіснуючого товару. При цьому потерпілі не враховують, що усі підприємства, які займаються поставкою товарів, надають послуги з оплати товару після його надходження і фактичного отримання покупцем.
Ще одним із розповсюджених способів шахрайств є повідомлення потерпілим про те, що їх банківська картка заблокована або з карткою були проведені несанкціоновані клієнтом та банком операції. При цьому, шахраї уточнюють в особи дані її картки – чотири останні цифри, пін-код доступу до даних картки. В подальшому на телефон потерпілої особи приходять СМС з кодами віддаленого доступу до картки, які особи добровільно повідомляють злочинцям. Отримавши такі дані – заволодіти грошовими коштами потерпілого це справа кількох секунд.
Популярними способом шахрайства є також повідомлення по телефону, що родич чи близька особа потерпілого затримана працівниками правоохоронного органу за вчинення тяжкого злочину. Представляючись працівниками поліції, шахраї пропонують своїм жертвам терміново перерахувати на банківський рахунок або поповнити картку мобільного оператора на певну суму. Вказана сума начебто буде підставою для подальшого звільнення недолугого родича. При цьому особи, яким пропонують таку незаконну оборудку навіть не намагаються з’ясувати у своїх близьких чи дійсно вони затримані і де на даний час перебувають. Жертви злочинів спочатку перераховують грошові кошти, і лише згодом намагаються перевірити обставини, при яких начебто їх близька особа була затримана працівниками правоохоронних органів. У всіх таких випадках з’ясовувалось, що ніяких «проблем» із законом у них не було.
Після отримання грошових коштів чи зняття їх з банківських карток шахраї виключають мобільні телефони і додзвонитись до особи, яка незадовго перед цим у надзвичайно ввічливій формі спілкувалась, із потерпілим неможливо. Як правило, дані картки мобільних операторів вже ніколи не активуються.
Всі ці способи шахрайств мають декілька спільних рис – злочинці володіють знаннями психології поведінки особи, вони обізнані в роботі банківських платіжних систем та операторів мобільного зв’язку, досить добре орієнтуються в термінології, яку використовують працівники банків, фахово володіють навиками роботи з комп’ютерною технікою, досягають своєї мети використовуючи не найкращі риси характеру своїх жертв, вдаючись до при цьому до «розпалювання» таких з них як жадібність, бажання швидко та легко заробити гроші.
Однією з правничих наук є кримінологія, складовою якої є віктимологія – область, що досліджує процес становлення особи жертвою злочину, схильність особи до того, щоб стати жертвою злочину. Розглядаючи вказані злочини, з метою недопущення становлення особи жертвою шахрайств слід запам’ятати наступні моменти:
- ніколи і нікому не повідомляти персональні дані своєї банківської карти;
- не розмовляти з незнайомими особами, які представляються працівниками банківських установ і під приводом допомоги намагаються отримати особисті дані доступу до банківських карток. Працівникам банків це робити суворо заборонено. В разі отримання таких дзвінків слід негайно встановити причину дзвінка, анкетні дані та посаду особи, яка телефонує. В подальшому доцільно зателефонувати на «гарячу лінію» банку та поцікавитись, чи працює у них така особа і чи була вона уповноважена на з’ясування такої інформації;
- не дзвонити на телефони, вказані в СМС-повідомленнях, про начебто блокування банківських карток. З’ясовувати дану інформацію лише через телефонні лінії, номера яких розміщені на офіційних Інтернет сайтах банків або безпосередньо в працівників банківських установ;
- ніколи нікому не передавати коди доступу до банківської картки, які приходять на мобільний телефон для підтвердження транзакцій по вашій картці;
- ні в якому разі не виконувати вказівок осіб, які представляючись працівниками правоохоронних органів, пропонують перерахувати їм грошові кошти за звільнення начебто затриманих родичів;
- обережно ставитись до пропозицій надання порад від усіляких гадалок та віщунів.
В разі якщо ж ви все таки стали жертвою телефонних чи банківських шахраїв слід записати номер мобільного телефону, з якого вам дзвонили, зберегти чеки з переказу грошових коштів, у випадку їх відсутності запам’ятати точний час здійснення дзвінків та банківських транзакцій. По можливості вжити заходів до блокування банківської картки, хоча як правило, шахраї не чекають коли буде заблокована картка, а отримавши коди доступу негайно знімають грошові кошти з рахунків.
Насамкінець найголовніше – ніколи не слід нехтувати заходами безпеки і легковажно ставитись до неї, вважаючи, що ви розумніші від злочинців і не дозволите себе обдурити через свій досвід чи вміння розпізнавати обман.
Керівник окружної прокуратури Роман Олійник