Розділ Культура

Історія та культура євреїв Шепетівщини

Швейна фабрика у Шепетівці 1912 р Швейна фабрика у Шепетівці 1912 р Фото експедиції Ан-ского
Важко сказати, коли саме оселилися євреї на Шепетівщині. Відомо, що на Волині їх поселення існували вже у XII столітті. Разом з тим, історично так склалося, що Шепетівка неодноразово, внаслідок спустошень татарської орди, польсько-шляхетських загонів воєводи Белзького, під час Північної війни (1700-1721 рр.) від шведських та польських військ, зазнавала значних руйнувань і навіть повного знищення. Як поселення Шепетівка відродилось лише в кінці XVII століття. Та основу життя євреїв на Волині підірвало повстання Богдана Хмельницького, різня ж євреїв в укріпленому місті Полонному привела до масової втечі їх на захід.
В 60-хх роках 17 століття, коли в Польщі було відносно спокійно, численність євреїв на Волині дещо встановилась. По ревізії 1847 р. «Шепетовецкое еврейское общество» складалось з 1042 душі. По перепису 1897 року в Шепетівці проживало 8083 душ, з них 3880-євреї. (Єврейська енциклопедія Брокгауза і Єфрона)

За Шепетівським церковно-приходським літописом 1890-1891 рр. складеним священиком Г.І. Віленським: «Еврейское население м. Шепетовки как посвоей численности, так и по материальным с средствам составляет господствующее и во многих отношениях преобладающее население в местечке. Народонаселение местечка Шепетовки по своей народности рапределяется следующим образом: малоросов 42,3%, поляков католиков – 12,8% и евреев – 44,9%.»

Умови проживання євреїв відрізнялись в той спосіб, який визначала форма власності населеного пункту. До прийняття австрійської конституції 1867 р., на міста, що знаходились під королівською чи духовною католицькою формою власності поширювалась дія священних синодів та привілею “De non tolerances Judaies”, що вимагали від євреїв селитись за стіною, ровом або іншою перепоною. На міста, що знаходились в магнатській власності, дія цих обмежень не поширювалась, тому в таких містах сформувалась інша структура проживання.

Шепетівка до «смуги єврейської осілості» не відносилась, тому євреї тут мали право селитися. Вона була власністю польських магнатів, її власники були прогресивними на той час людьми, тому доброзичливо ставилися до співмешканців-іновірців, кожна етнічна громада одержувала свою територію. В кожному з районів міста були молитовні споруди різних конфесій: костел, церква, синагога. Такы мыста стали називати штетлами. Шепетівка теж на той час була таким містом, єврейським містом-штетлом. Назва походить від польского «мястечко», що на ідиш вимовляється як “штетл”, тобто “городок”.

Поселення євреїв займали значну частину середмістя Шепетівки. Вулиця з єврейськими будинками була місцем жвавої торгівлі. На центральній площі (нині сквер ім. 400-річчя Шепетівки) збирався щотижневий базар. Протягом року тут відбувалося чотири ярмарки. Євреї займалися в основному торгівлею, ремісництвом, надавали різні послуги мешканцям містечка.

Єврейські будинки відрізнялись від будинків місцевої хаотичної забудови. В основному це були скучені єврейські будинки під черепицею з дуже багатьма бічними прибудовами. Як правило, будувалися вони на напівпідземному цокольному поверсі, так званому «башке». У цокольних поверхах звичайно розміщувалися магазини і шинки, тому вхідні двері виходили прямо на вулицю.

Підвали будинків, розташованих на головній торговій вулиці були великі, що можна пояснити потребою у великих складських приміщеннях, у тому числі для зберігання вина, зерна. До прикладу, ще сьогодні можна побачити у підвальному приміщенні будинку колишньої бібліотеки по вулиці Судилківській 15 підвал, де лишилися великі чани та піддони для зберігання зерна. В місті ще зберіглося декілька будинків старої забудови, що мають безпосереднє  відношення до історії його єврейської громади (знаходяться поблизу міського відділення поліції). Вони вважалися будинками заможних євреїв, деякі з них мали таємні ходи на випадок погромів або як їх називали «секрети». За описами того часу на будинках були старі деталі - різьба на балкончиках і піддашшях.

Магнати продавали євреям та звану пропінацію – право виробляти горілку чи вино та збувати в їхніх володіннях. Завдяки цим привілеям в центрі міста євреї тримали 12 трактирів, шинків і монопольок. Для мешканців міста корчми та шинки втілювали світські зв’язки, тут євреї обговорювали справи, шукали роботу, домовлялися про спільну торгівлю, складали ціни, торгували, мінялися, позичали та брали позики, ділилися новинами. Існують архівні документи щодо опису справи корчмаря із Шепетівки 1836 р., де лікар Кириченко із Заслава звинуватив Мошка Тележинського в отруєнні селян.

Губернська комісія встановила, що диякон з церкви купив сім відер горілки і запросив батюшку й мирян свого приходу на поминки. Селянину Михайлу Андреєву надвечір стало зле і наступного дня він помер. Врешті-решт слідство не виявило в горілці ніяких шкідливих інгредієнтів і відпустили Тележинського. [ЦДІАУ, Ф. 442., оп.1 спр 2246 («Об иследовании качества водки и трав, найденых у содержителя корчмы в Шепетовке» 1836) (Арк. 1-2, 5-7, 13-14).

У місті існувало два єврейських кладовища. На більш древньому за описами дослідників та свідченнях євреїв вже давно не було надгробків. За інше згадується у тому ж літописі Віленського, що воно знаходилось недалеко від площі і єврейських поселень, там розташовувалася церква, про що свідчать метричні записи 1754 року і, «в недалеком расстоянии на северо-западной стороне церкви, еще до сих пор поддерживается в чистоте и порядке древнее еврейское кладбище. Известно, что местные евреи еще и в настоящее время сохраняют какой-то благовейный страх к этому кладбищу и во дни некоторых своих праздников воздают там особую честь могилам древнего цадика Пинхоса бань-Абрама, который окружен у них ореолом великого чудотворца и о котором в памяти сохранилось много легендарных сказаний вроде того, например, однажды какой-то обманщик еврей хотел обмануть и самого Пинхоса, но не успел промолвить и несколько слов, как невидимая сила вытащила ему язык изо рта на три аршина. После того, многие стали умолять Пинхоса о пощаде, но великий рабби осталяс непреклонным. Так и умер этот несчастный...Впрочем, по другому варианту народных сказаний о Пинхосе, этот несчастный еврей был таки исцелен. Великий рабби не мог устоять перед плачем и слезами его детей и обратил свой гнев на милость. Но даруя исцеление, он вместе с тем, преподал важный урок – не быть впредь “шейшцем” т.е. шалуном”.

Відомо, що Шапіро Раббі Пінхас-цадік (єврейський праведник), один з основоположників хасидизму дійсно був похований у Шепетівці, його могилу було взято на облік ЮНЕСКО як памятку єврейської культури. Історія цадика, його чудові зцілення, повчання передавались в єврейських громадах світу з покоління в покоління, часом складно навіть визначити, що є правдою, а що легендою. Могила була певний час, допоки її не перенесли на міське (нинішнє) кладовище, паломництвом євреїв  з усього світу. Та й сьогодні ще знаходять на могилі присипані землею записки від відвідувачів-євреїв. Шкода, що не зберегли цю пам’ятку в першозданному вигляді та й інші старовинні надгробки. Надгробки у євреїв шануються як святині. На жаль до нас не дійшла ця унікальна спадщина, оскільки єврейські надгробки зазнали рушійної сили не лише часом, а й людського вандалізму. Добре, що існують описи цих надгробків, зроблені Данилом Щербаківським у своїх дослідженнях під час експедиції Волинськими містами, в тому числі Шепетівкою у 1926 році. «Найбільш улюблений мотив (надгробків у Шепетівці) – розводи, але є і леви, леви парні, підсвічники, птахи й інше. На двох старих здибались крилаті дракони з левами й птахами, багато дерев’яних, але без орнаментики лише з написами вглиб ».

Щербаківський вибудовує цілісний образ єврейської спадщини містечка . Особливої уваги заслуговує опис шепетівської синагоги. Синагога грала центральну роль в житті єврейської громади, була її духовним прихистком. Тут вивчали Тору й Талмуд, розглядали як адміністративні так справи особистого статусу громадян, проводили щоденні богослужіння. Архітектура шепетівської синагоги не вирізнялась від інших, синагога кам’яна, яку могли дозволити собі громада, яка мала великі заощадження. Вона містила молитовну залу та своєрідний вестибюль-сіни («пуліш») у єврейській традиції. Східну стіну, звернену в бік Єрусалиму, ніколи не захаращували  прибудовами. На той час існували синагоги фортечні, а потім вони втратили своє оборонне значення  і їх витіснили аттики, як це є у Шепетівці.

В своїх щоденниках волинських експедицій Данило Щербаковський дає такий опис шепетівської синагоги: «…має барочні фронтони…на фронтонах декоративні поливні глечики, а з півдня два скульптурних леви на даху. Всередині дві менойри, прекрасні, литі з міді батьком ключаря, але по старим традиціям. Цей ключар каже, що такої ж роботи є менойри у Славуті і була у Заславі, але останню під час війни забрали москалі».

«Менойра в Славуті великої синагоги того ж майстра, що у Шепетівці (в 607 р. єврейської ери) [так званне «мале числення», без тисяч»,  - мається на увазі 5607 [1846] лита з латуні. В основі її трикутник трикутник ажурний, що з його кутів виглядають півпостаті лева, бика й орла. Вище ажурне коло з пташками. Ще вище самий підсвічник з дев’яти свічок. До масивного поршня з двох боків прикріплені по чотири кронштейни складної цільної композиції – в одній площі з нижніх уявляють собою руку, що тримає рослини, кінці яких стілізовані в голови грифів, у двох середніх вони з крилами. Кожна частина завершується розеткою-підставкою під ліхтар (зараз електрика). Внизу чотири леви на площадці з ажруним бар’єром, під яким вісюльки. Два леви під кронштейнами повернуті до стержня, а два других повернуті до нього. Кронштейн завершується одною свічкою й картушем з написом про те, що минойра зроблена в Шепетівці майстром Добвером».

Навіть за цим описом уявляємо собі, які прекрасні і вартісні речі творили єврейські майстри на Шепетівщині.

Уроки Української революції 1917-1922 рр. у вирі подій були втягнуті майже усі містечка Південно-Східної Волині, в тому числі і Шепетівка. В ході революції зазнавала реформування українська структура єврейської громади. Зокрема, в першій половині 1917 року було зліквідовано раввінати, функції яких, було передано єврейським громадським зборам. Архівні данні свідчать про вибори до них в Шепетівці. Єврейська громада не була байдужа до потреб української влади та армії. Створювались загони озброєної єврейської самооборони. Підтримували владу і економічно. В Шепетівці на той час існували національні економічні товариства, працювала єврейська гімназія і чотири приватних хедери. В той же час євреї приймали участь і в більшовицькому русі.

Не можемо оминути жахіття погромної стихії, які діялись на той час на Шепетівщині. Нині відомо, що в містечку діяли більшовицькі спецагенти, які підбурювали населення здійснювати єврейські погроми. Але не гребували погромами і українські військові частини. Зокрема, козаки першого Січового загону Біденка грабували шепетівські єврейські крамниці. Існує документ, який свідчить про процвітання отаманщини в українських військах. В ньому інструктор-контролер інформаційного бюро армії УНР від 24 березня 1924 р повідомляє: «в Ізяславському повіті безчинствують козаки Біденка. Наказав заарештувати Біденка, але комендант не має для цього сил. Біденко сказав коменданту, якщо той спробує його заарештувати, то Біденко заарештує коменданта» [ЦДАВОВУ, арк.10]. Учиняли погроми і денікінці та в шепетівських документах таких не зафіксовано.

Нарешті вщухають революційні бурі, проте перші роки радянської влади принесли євреями масовий терор і величезні страждання. Проведення економічних експериментів, пов’язаних з націоналізацією торгівлі призвели до зубожіння єврейського населення міста. У містечку почала поширюватись боротьба євреїв з радянським режимом, проголошувались лозунги, що закликали до боротьби з більшовиками. Про це йшлося на засідання секретеріату ЦК КП(б)У у звіті Н.І. Каттеля [ЦДАГОУ. Ф.1, Оп.20, Од.зб.4171, Арк 33]

Влітку 1929 року в Шепетівці пройшов мітинг, в якому взяли участь 900 євреїв (при тому, що єврейське населення містечка становило 2,5 тис. – тобто його розміри були вражаючими для містечка), на якому євреї виступили проти закриття синагоги і направили листа до Всеукраїнського Центрального Виконкому зі скаргою на дії влади, яка не лише закрила синагогу, але й вилучила книги та цінні для громади реліквії. [ДАХмО-Ф.Р.-945-Оп.1-Спр.510].

Невиправно тяжкими для євреїв Шепетівщини були наслідки Другої світової війни. Загинули найдавніші єврейські громади з їх культурою, звичаями, традиіцями. У шепетівському гетто на трьох спеціально відведенних вулицях, огороджених колючим дротом, було сконцентровано 6 тис. осіб, 4 тис. з них  - діти. Сюди ж були загнані євреї із Судилкова. Неймовірна їх скупченість призводила до туберкульозу, шлунково-кишкових захворювань, епідемій тифу. Влітку 1942 року всі вони були розстріляні [ЦДАГОУ, арк.6-7].

В Шепетівці встановлено памятник розстріляним євреям. Довгий час не було монументу, жодного каменя, жодної таблички. За вбивством прийшло мовчання. Проте час змінився, сталінська політика антисемітизму відійшла. Ще певний час таврували безродними космополітами, засуджували за заборонені відносини із заграницею. Прийшов такий час, що на початок XXI століття євреї масово емігрували до Ізраїлю та інші країни.

Відносини євреїв з населенням не завжди складалися добре, проте епізодичні конфлікти не вплинули на загальну думку, що місто втратило цілий пласт самобутньої єврейської культури. Разом жили, страждали, любили. Це були численні сімейства зі своїми патріархальними традиціями, згуртованістю. Ми ще пам’ятаємо як ревнісно вони відзначали суботу, свої свята. А які страви готували, саме від них ми навчилися багато смаковитого і соковитого. І тепер фаршировану рибу, струдель і форшмак вважаємо частиною своєї української кухні.

Видатних людей єврейської національності теж дала наша земля:
  • А.А. Ваймана, відомого вченого ассиріолога, що запропонував дешифровку протошумерської писемності;
  • Михайла Гельфанда, вченого, член-кореспондента Російської академії ракетних, артилерійських наук, якому було присуджену державну премію СРСР за створення комплексу підствольного гранатомета до автомата Калашнікова;
  • Петра Лєрнера, доктора медичних наук, автора двох сотень робіт, в тому числі  46 монографій
Для розвитку туризму на Шепетівщині необхідно отримати якісь туристичні перспективи збереження останніх крихт осередків єврейської культури: синагоги, місць поховань, будинків та дослідження про них допоможуть увічнити пам'ять про світ штетла, що зникає під натиском сучасного життя, але є ще цікавим і заслуговує на активний туристичний потік.
Останнє редагування 08 березня 2017, 20:42
Коментувати...
Увійти за допомогою ( Зареєструватися? )
або опублікувати як гість
Завантаження коментаря... Коментар буде оновлено через 00:00.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 22:28 18/01/2019
    У статті існує неточність. Метрики 1754 року не могли описувати старе єврейське кладовище, як поховання раббі Пінхаса Шапіро. Адже відомо, що цей поважний чоловік помер 1791 року, подорожуючи з Корця.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 09:59 16/05/2017
    Алоїз, ця тема не політкоректна і не модна. Зараз модно досліджувати лише те, як колись страждали євреї.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 17:27 27/03/2017
    А чи не було в опрацьваних Вами джерелах інформації про те, скільки шепетівських євреїв служило в ОГПУ (НКВД) в роки Голодомору? Ажде, згідно з даними, опублікованими в 2008 році Службою безпеки України, в 1932 - 1933 роки серед особового складу радянських спецслужб, які грабували українських селян, євреї становили 66,7 %. Чи то були не шепетівські, а судилківські?...
  • Цей коментар не опублікований.
    · 20:24 17/03/2017
    Пишу про те, що цікавить і, якщо вважаю, що матеріал може бути цікавим іншим, викладаю інформацію в т.ч. на сайті. Щось не пригадую, щоб темою цікавились наші поважні фахівці-краєзнавці. І можете називати як завгодно, але таке явище як компіляція має різні форми визначення.

    Мною опрацьовувались різні доступні джерела і виклала їх не порушуючи нічиїх авторських прав: джерела вказані, дотримані правила цитування із зазначенням імен.

    Погоджуюсь лише з тим, що не було вказано в двух місцях номерів справ, коли посилалась на архівні дані. Не думаю, що це так важливо, якщо стаття не носить наукового характеру.

    Що ж до Вашого зауваження про щоденники волинських експедицій Д. Щербаковського, вони були опубліковані в матеріалах VI наук. конф . по волинському іконопису, М. Луцьк,1-3 груд 1994 р -
    /В. Луць// Пам'ятки сакрального мистецтва Волині на межі тисячоліть. - Луцьк: Настир'я, 1999. - с.12-22.

    Чи ви вважаєте це джерело теж сумнівним?
  • Цей коментар не опублікований.
    · 18:16 16/03/2017
    @Віктор Мирончук --- Якщо у тебе відома з анекдотів фраза "а ты, часом, не еврей" викликає обурення, то ти і є баняк.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 18:11 16/03/2017
    @Островська Галина Трохи дивно, що про місце розташування гето, в якому ніби-то знищено 5 тисяч людей, у маленькому місті ніхто не має достовірних даних. Виникає питання: А был ли мальчик?
  • Цей коментар не опублікований.
    · 12:25 15/03/2017
    В.Гусаров пише:
    Вальбе Борис Соломонович (22 грудня ) 3 січня 1890 року в Шепетівці ) - російський радянський літературний критик.

    Це Вам хто таке сказав? До революції 1917 він працював у газеті "Одесский листок" і опублікував там десятки літературознавчх статей про західноєвропейських, українських і російських письменників. То хіба тільки радянський?
  • Цей коментар не опублікований.
    · 12:20 15/03/2017
    Пробачте, а що означає ось це посилання: [ЦДАВОВУ, арк.10]? Або ось це: ЦДАГОУ, арк.6-7]?
    Чому не вказали фонд, опис, справу в кожному випадку?

    Стаття справляє вигляд компіляції, зробленої переважно на основі матеріалівв Інтернеті?

    У Вас посилання на фото з експедиції Ан-ського. Якої саме? Бо їх було декілька. І звідки це фото взяте? Як і більшість ілюстративного матеріалу до цієї статті? Може, варто було б коректно послатися на відповідні публікації в інтернеті? Тим більше, що деякі фото вже опубліковані в книжці до 170-річчя Шепетівського цукрокомбінату.

    Ви дійсно бачили щоденники волинських експедицій Данила Щербаковського? Чи просто використали посилання на них інших дослідників?

    Також є питання до Вашої попередньої статті про Падеревського в Судилкові. Ви там написали, що він жив у селі. А у Вас є документальні докази цього, архівні, а не посилання на сумнівні статті сумнівних дослідників в інтернеті?



  • Цей коментар не опублікований.
    · 22:47 14/03/2017
    Дякую, Вікторе Павловичу, за доповнення, маю ще кілька прізвищ, але не подала свідомо з причини перенасичення самої статті.

    Щодо того, де знаходилась у місті єврейські гетто, достовірних данних у джерелах, з якими працювала, не щнайшлося. ВІдомо лише, що ці відведені вулиці знаходились у районі зілізничного вокзалу.

    І так, до речі, в Шепетівці серед небагатьох неєвреїв є й такі, що цікавляться єврейською історією і культурою задля свого духовного збагачення, трапляються серед них, повірте, навіть дійсні знавці Закону Мойсея.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 19:01 14/03/2017
    Пам'ятник знаходиться на Новоград-Волинській дорозі . Якщо звернути на перехресті у напрямок на Новоград-Волинський не більше кілометра , з правого боку від дороги.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 23:01 11/03/2017
    Памятник на выезде на НОвоград-Волынский в лесу. Гетто находилось в районе нынешней редакции Шепетовский весник. Как-то так

  • Цей коментар не опублікований.
    · 22:59 09/03/2017
    Дякую за статтю. Де знаходиться пам'ятник розтріляним євреям, та де було гетто?
  • Цей коментар не опублікований.
    · 22:05 09/03/2017
    І тут понасирають яка різниця не переходьте на особистості! Це історія і ці люди євреї працювали в нашому місті!
  • Цей коментар не опублікований.
    · 22:02 09/03/2017
    Алоїз а ти часом не БАНЯК?
  • Цей коментар не опублікований.
    · 18:01 09/03/2017
    Гусаров, а ты часом нє єврєй?...
  • Цей коментар не опублікований.
    · 22:03 08/03/2017
    Иосиф (Йосеф) Меерович Островский родился в 1935 году в Шепетовке, Украина.
    В 1955-м окончил живописное отделение Одесского художественного училища им. М.Б. Грекова.
    Член Союза художников СССР.
    С 1989 г. жил и работал в Израиле, был главным художником города Сдерот.
    Член Всемирной ассоциации художников и скульпторов.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 21:58 08/03/2017
    На идиш его звали Гирш, на русском — Григорий Израилевич, а на иврите — Цви. Фамилия Прейгерзон — довольно редкая. В семье не установили её происхождения, была догадка: прайгер, прагер зон — может быть от города Прага. Сын Праги? Вековые гонения на еврейский народ не располагали к ведению семейных хроник, не многие могут проследить судьбу своего рода на протяжении даже одного века. Но Ася Прейгерзон говорит, что, если встретишь Прейгерзона, — все из их семьи. Семья Прейгерзон была из Украины, из Волынской губернии. Сам Цви родился 26 октября 1900 года в местечке Шепетовка, преобразовавшемся в его творчестве в Пашутовку (от пашут — просто, простота — ивр.). Сейчас — это город в Хмельницкой области. По переписи конца прошлого века еврейское население составляло здесь половину всех жителей. Отец, Израиль Прейгерзон, как напишет Цви в протоколе допроса в 1949 году, «имел кустарную мастерскую с тремя ткацкими станками и наёмной рабочей силой», т.е. почти капиталист, и его счастье
  • Цей коментар не опублікований.
    · 21:53 08/03/2017
    Вальбе Борис Соломонович (22 грудня ) 3 січня 1890 року в Шепетівці ) - російський радянський літературний критик. Навчався на юридичному факультеті Інституту міжнародного права у 1917-1920 рр. Друкується з 1910 року. Автор книг, присвячених життю і творчості М.Пом’яловського, Д. Ріда О. Чапигіна.
    Деко Олександр - автор книги про єврейське гетто у Шепетівці “Кедойшім” (Київ, 1995). Народився у Яготині на Київщині. Працював редактором у видавництві “Мистецтво”. Створив 4-томне видання про дітей, які загинули в підпільних та партизанських загонах, здійснив переклади з німецької та білоруської. Був заборонений у 1970-77 рр.
    Пугач Сергій Кельманович (21 червня 1949 року в Шепетівці) - кандидат медичних наук. Закінчив місцеву СШ №5, педіатричний факультет Челябінського медінституту. У 1992 році захистив дисертацію на тему: “Клініко-соціальна оцінка несприятливих наслідків інфекційних захворювань у дітей раннього віку”. Автор близько 40 наукових праць. Мешкав у Шепетівці, працював дільничним педіатром центральної районної лікарні. Виїхав у США.

    Рибак Натан Самійлович ( З січня 1913 с.Іванівка Новомирського району Кіровоградської обл. – 11 вересня 1978 загинув в автомобільній катастрофі, Київ) - український письменник, лауреат Державної премії СРСР, автор понад 30 книжок, роману “Переяславська Рада”. У дитячі роки мешкав в с. Клембівка Ізяславського району (в Ізяславі поховано матір). Навчався у Шепетівській фабрично-заводській школі на хімічному відділенні, після закінчення якої працював змінним хіміком на цукроварні. У 1930 році виїхав на навчання до Києва. Ім’я письменника присвоєно школі №7 у Шепетівці, вулицю, встановлено бронзову меморіальну дошку роботи О.П.Скоблікова на будівлі цукрокомбінату з написом: “На Шепетівському цукрокомбінаті з 1927 по 1930 роки працював і навчався видатний український письменник лауреат Державної премії СРСР Натан Самойлович Рибак”
    Сівак Геннадій Аркадійович (1946 року у Вінниці) - автор книги віршів “От всей души”, яка вийшла у м. Хайфа (Ізраїль), де нині мешкає. З 1955 року у Шепетівці. Закінчив сільськогосподарський технікум бухгалтерського обліку. Працював економістом у “Райсільгосптехніці”.
  • Цей коментар не опублікований.
    · 21:52 08/03/2017
    Гольдштейн, Моис. Леонт.
    криминалист, р. 1868 в Шепетовке, Волынск. губ., прис. пов. в СПб.
    {Венгеров}
    См. также в других словарях:
    • Леонт — (в другой транскрипции Леон, также Леой): имя нескольких персонажей древнегреческой мифологии: Леонт (из Афин). Леонт (из Агнунта). Леонт (из Амбракии). Леонт (сын Эврикрата). Леонт (сын Ликаона).Исторические персонажи: Леонт (царь… (Википедия)
    • Леонт (из Афин) — (или Леой) - Персонаж древнегреческой мифологии. Афинский герой. Сын Орфея [ Примечания. // Демосфен. Речи. В 3 т. Т.2. М.,1994. С.533 ] . Когда в Афинах разразился голод, согласно прорицанию бога, отдал в жертву трех своих…
    • Гольдштейн — (Голдштейн) фамилия немецко-еврейского происхождения - от _de. Goldstei [транскрипция: "гольдштайн "] и _yi. גאָלדשטיין "золотой камень ". Известные носители Гольдштейн Гольдштейн, Александр (писатель) русский писатель, живший в…
    • Гольдштейн — Эдуард Юльевич известный пианист, композитор, дирижер и музыкальный рецензент, еврейского происхождения (1851-1887). Им написано несколько небольших фортепьянных пьес, романсов, смычковый квартет; осталась недоконченная опера "Граф Эссекс". Г.… (Энциклопедический словарь Ф.А. Брокгауза и И.А. Ефрона)
    • Гольдштейн, Михаил — Михаил Гольдштейн: Гольдштейн, Михаил Юльевич (1853 - 1905) - российский ученый, педагог, общественный деятель и публицист. Гольдштейн, Михаил (композитор) советский композитор и скрипач.… (Википедия)
    • Гольдштейн, Алекс — Александр Леонидович Гольдштейн (1957, Таллин, Эстония 16 июля 2006, Тель-Авив) российский писатель, эссеист, лауреат премии «Антибукер», редактор известного русскоязычного приложения «Окна» к газете «Вести»…
    • Гольдштейн, Борис — Борис Гольдштейн: Гольдштейн, Борис Соломонович (р. 6 июня 1951) - доктор технических наук, профессор. Гольдштейн, Борис (скрипач) советский скрипач.…
    • Гольдштейн, Александр — Александр Гольдштейн: Александр Гольдштейн (1957 2006) русский писатель, живший в Израиле. Александр Гольдштейн российский композитор, автор музыки к кинофильмам. Александр Гольдштейн советский боксёр и тренер по боксу, один из основателей…
    • Гольдштейн Иосиф Маркович — Гольдштейн, Иосиф Маркович - политико-эконом. Родился в 1868 г. Получив степень доктора в Мюнхенском университете, сделался в 1898 г. доцентом в Цюрихском университете. В 1902 г. сдал магистерский экзамен при Московском университете, в 1903 г.… (Биографический словарь)
    • Гольдштейн Иосиф Маркович — политико-эконом. Род. в 1868 г. Получив диплом доктора государственных наук в Мюнхенском университете, сделался в 1898 г. доцентом экономической политики и статистики в Цюрихском университете. В 1902 г. сдал магистерский экзамен при юридическом… (Энциклопедический словарь Ф.А. Брокгауза и И.А. Ефрона)
0
репостів
0
репостів