Як правильно обирати акустичну апаратуру? Які особливості слід враховувати і до яких деталей придивитися? Експерти магазину https://4club.com.ua/  допомогли нам розібратися у цому питанні.

Як мені визначитися з відповідною потужністю апаратури? 

Якщо не заглиблюватися в подробиці, уточнити для себе цей параметр досить легко. Є спеціальна формула, яка і допомагає встановити відповідну потужність: це 10 Ватт на одну людину або квадрат приміщення. Звичайно, число вийде вельми приблизним. Якщо ви, наприклад, граєте в рок-групі, яка включає в себе різні акустичні музичні інструменти, тоді 20-ти Ватт буде недостатньо і для пари слухачів.

Комплектація апаратури теж може мати істотні відмінності, залежно від майбутнього заходу. Погляньте на ці приклади.

Семінар (або лекція), який передбачає присутність не одного десятка людей. Апаратура в даному випадку потрібна тільки щоб відтворювати мову людини. Для подібного заходу, на якому буде приблизно 200 глядачів, цілком вистачить акустики до 600 Ватт RMS (це обговоримо далі). Як показує практика, досить встановити пару активних акустичних систем з десятидюймовими динаміками низьких частот. Крім того, є безліч звукопідсилюючих комплектів, які володіють всім що потрібно для якісного відтворення.

Для 200 слухачів семінару (лекції) вистачить апаратури потужністю до 600 Вт RMS.

Будь-який багатолюдний захід. Наприклад, корпоративна вечірка в ресторані, весілля або караоке. Тут слід робити розрахунок, використовуючи описану вище формулу (10 Ватт на метр / людини). Однак певний запас рівня потужності зайвим теж не буде. Таким чином, для приміщення в 200 «квадратів» обов'язковим мінімумом буде потужність у 2000 Вт RMS. До парочки сателітів, непогано буде додати один або два сабвуфера і монітора для виконавця. Коли музиканти грають і співають в живу, додатково будуть потрібні спеціальні комбопідсилювачі для інструментів. Вони допоможуть музикантам почути свою гру і зняти навантаження з основних колонок.

Якщо приміщення закрите, розрахунок необхідно виконувати, керуючись формулою - 10 Вт на людину. Ми вважаємо, що для вищезазначених ситуацій найбільше підійдуть активні акустичні системи, тому що вони прості в налаштуванні, мобільні і вигідні з фінансової точки зору. Можете переконатись у цьому поглянувши ціни в інтернет-магазині 4Club.

Живі виступи в ресторанах або на відкритому просторі. Згадана раніше формула підійде і до такої нагоди. Для виступу з аудиторією в тисячу глядачів, необхідно брати апаратуру, потужність якої становить мінімум 10 тис. Вт RMS. Говорячи про відкритий майданчик, дану цифру варто збільшити мінімум удвічі, оскільки ніколи не знаєш скільки людей прийде на захід. Та й в самий розпал концерту не буде часу для точної настройки наявної акустики. У будь-якому випадку, на відкритому повітрі краще працювати з пасивними акустичними системами. Зазвичай вони узагальнені в спеціальний «лінійний масив» - це група колонок, яка дозволяє розмірено розподілити звук по всій площі. Також не варто забувати про сабвуфери, монітори і підсилювачі для інструментів, і про допоміжну апаратуру, яка допомагає налаштувати звучання залежно від певних умов.

Для виступу, з аудиторією мінімум в тисячу глядачів, підійдуть підсилювачі рівнем потужністю не менше 10 тис. Вт.

Відзначимо, що для концертних виступів на вулиці пасивні системи найкраще використовувати не тільки для якісного звуку, але і для безпеки: якщо піде дощ, він зашкодить активній акустиці, а також може завдати музикантам сильного удару струмом.

Що вибрати: дерево або пластмасу? 

Говорячи про посилення звуку на виїзних заходах (наприклад, корпоративна вечірка, весілля і так далі), на перший план виходять габарити і загальна вага апаратури. Уявіть тільки наскільки важко буде транспортувати громіздкі півтораметрові колонки. Такі ні за що не влізуть в легкове авто. Так, вони оснащені коліщатками, але це ще не означає, що перевозити їх зручно. В такому випадку вибираємо пластик. Сьогоднішні технології дозволяють виготовляти з пластику акустичні системи потужністю від 500 Вт RMS. Вага їх становить менше 15-ти кг, так що перевезти і встановити їх зможе будь-хто.

Багато людей можуть посперечатися, що дерев'яні колонки куди краще. Зрозуміло, але тільки якщо говорити про стаціонарне обладнання або великі виступи на відкритій місцевості.

Застосування пластмаси для виготовлення корпусів колонок допомогло в рази зменшити загальну вагу апаратури.

Недорога активна акустика з дерева в більшості своїй характерна для східноєвропейських регіонів. В інших регіонах рівень попиту на АС з пластиковим корпусом вельми вищий, ніж на системи з дерева. А ймовірні мінуси легко перекриваються сабвуферамі і аудіо-процесорами, які й покликані оптимізувати роботу звукопідсилюючих систем. 

Які системи краще: активні або пасивні?

Щоб відповісти, для початку потрібно розібратися у всіх плюсах і мінусах кожного з цих варіантів. Зробити для себе правильний вибір між цими двома типами систем можна, лише дізнавшись їх сильні і слабкі сторони. 

Активні системи 

Переваги:
  • набагато менший розмір і вага. Зазвичай, виробники застосовують цифрові підсилювачі рівня потужності (класу D, з імпульсним блоком живлення). Для порівняння, такий важить в десять разів менше, ніж стандартний підсилювач класу А;
  • менше число підключень. Колонки підключаються безпосередньо до програвача або пульта мікшера. Також, динаміки підключаються відразу до підсилювача, що дозволяє не втрачати рівень потужності, а це приблизно 10% всього за 10 метрів;
  • високий рівень ефективності. Виробники проектують підсилювач, враховуючи застосовуваний динамік. Подвійне посилення (bi-amp) буде ще краще. Тут використовується активний кросовер замість пасивного (другий є слабкістю системи пасивного типу, оскільки під час нагрівання майже всі його параметри змінюються);
  • досить часто (практично в кожному стовпчику) є вмонтований звуковий процесор, який дозволяє обмежити пік сигналу, і контролювати навантаження на динамік, що в свою чергу дозволяє уникнути поломки останнього.
Недоліки:
  • чутливість до коливань струму. Перепад струму в розетках зазвичай коливається в діапазоні 180-280 В, а частота струму не часто доходить до позначки в 50 Герц. Таким чином збиток наноситься цифровим підсилювачів з імпульсним живленням. А все тому, що закордонні виробники, створюючи ці системи, не беруть до уваги наші вітчизняні коливання електрики. Якщо ви хочете використовувати апаратуру, наприклад, десь в селі, виберіть для цього нецифровий підсилювач і пасивну систему;
  • кожна колонка потребує електрику. Іноді може знадобитися заземлення також для кожної з колонок;
  • краще не використовувати даний вид систем на відкритій місцевості: як ми вже згадували вище, раптовий дощ може не тільки зіпсувати обладнання, але і нанести музикантам серйозні травми. 

Пасивні акустичні системи 

Переваги:
  • зручне стаціонарне монтування: необхідно підведення виключно акустичного кабелю. Якщо підсилювач з якоїсь причини зламається, немає необхідності розкривати систему - досить замінити дроти. У інсталяційних систем дуже багато точок для закріплення, їх можна встановлювати і підвішувати як вашій душі завгодно. Зрозуміло, відповідно до акустичних проектів залу;
  • є можливість окремо вибрати підсилювач та інші компоненти акустичної системи, можна провести більш тонке налаштування;
  • можна спокійно працювати на відкритому просторі: ризик отримати удар струмом, якщо раптом почнеться дощ, достатньо низький.
Недоліки:
  • загальна вага всієї апаратури з підсилювачами дещо більше, якщо порівнювати з системами активного типу, відповідно виникають проблеми з транспортуванням. Пасивну акустику не вийде встановити на стандартні стійки;
  • якщо ви використовуєте складні підсилювачі, доведеться подбати про додаткову апаратуру - кросовери, еквалайзери і лімітер. А це суттєво збільшує загальну вартість системи.

Ми вважаємо, що застосування активної акустики є набагато більш практичним, не рахуючи професійних уявлень. Наша думка підтверджує і статистичні дані продажів. 

Чи є сабвуфер обов'язковою частиною системи? І якщо є, що тоді краще вибрати?

Якісний сабвуфер додає низькі частоти і тим самим допомагає музиці звучати повноцінно, об'ємно, що істотно збільшує емоційний вплив на слухача. Він прекрасно підходить як для прослуховування електронної музики в клубі, так і для відтворення кінематографічних спецефектів. Але нерідко сабвуфер буває зайвим, що робить якість звучання тільки гірше. 

Коли сабвуфер буде корисний

Припустимо, ви володієте акустичними системами з динаміками розміром від 8 до 12 дюймів, значить вони мають невеликий корпус, а нижній поріг частот дорівнює не менше, ніж 65-ти Герц. В даному випадку цілком виправданим є застосування сабвуфера з динаміком розміром від 12 до 18 дюймів, адже таким чином частотний діапазон стає набагато ширше, а значить гучність звуку стає вище без усіляких перешкод. Крім того, саб допомагає розвантажити високочастотні динаміки.

Варіант підключення зазвичай такий: один сабвуфер з динаміком 15-18 дюймів і пара 10-12 дюймових сателітів.

Сателіти установаются на акустичні стійки, а сабвуфер між ними, посередині. Може здатися, що один саб не зможе відтворювати низькі частоти в стерео, це дійсно так, але це і не потрібно, тому що жоден звукорежисер не ставить стереоефекти в низьких частотах.

Нерідко використовуються пара сабвуферів і пара сателітів, які з'єднуються між собою спеціальною стійкою-штангою.

У сабвуфере немає необхідності, якщо у вашої системи є 15-дюймовий динамік низьких частот. Також, краще про нього забути, якщо у вас трьохполосна система. Частотний діапазон на нижньому порозі починається від 45-ти Герц, і цього цілком вистачає, щоб низькі частоти звучали добре. Не потрібно доповнювати сателіт з 15-дюймовим динаміком сабвуфером з динаміком 15-18 дюймів, оскільки тоді у сателіта в основному буде задіяний тільки динамік високих частот.

Сабвуфери також бувають активного і пасивного типу. Мають вбудований кросовер, а є і без нього. Способи приєднання теж можуть бути різноманітні. Найбільш простий з них - це 1-2 активних сабвуфера і парочка активних сателітів. Їх потрібно лише підключити між собою. Коли сабвуфер виготовляє той же виробник, що і сателіти, то звучання цієї пари вже заздалегідь буде оптимально налагоджено, без додаткових налаштувань.

Якщо ж ні - обов'язково знадобляться кросовер і паралельне підключення, щоб уникнути непотрібних резонансів і фазових перешкод (оскільки не всі акустичні системи оснащені контролером фази).

Перш ніж купувати сабвуфер, упевніться, що він оснащений вбудованим стереокроссовером з контролером частоти обріза високих частот і контролером фази.

Сабвуфер робить діапазон частот ширше. При цьому потужність сателіта не повинна перевищувати потужність сабвуфера.

Проблеми з використанням:
  • може виникнути резонанс;
  • обмеженість у виборі, сабвуфер і сателіти повинні належати до однієї серії;
  • складно підключати і налаштовувати: сабвуфер не обов'язково повинен мати вбудований кросовер, а у мікшерного пульта не завжди є окремий вхід для сабвуфера.

Характеристики ідентичні, а ціна різна. Чому?

Слушне зауваження. Вся справа в тому, що вже минув той час, коли рівень потужності і інші параметри контролювалися загальноприйнятим стандартом. Сьогодні виробник встановлює свої стандарти. Так, рівень потужності буває максимальним, короткочасним, синусоїдальним, музичним і т.п. Для порівняння систем певного типу з будь-якого параметру необхідно всі дані сформувати в одне ціле, що виконати без певних знань не вийде.

Виробники часто замовчують всі важливі відомості, натомість концентруючи увагу покупців на якійсь, зовсім неймовірній інформації. Наприклад, може бути зазначено, що при споживанні потужності 300 Вт потужність активної системи складає 3 тис. Вт. Це означає, що рівень ККД = 900%. З такою ефективністю тільки в космос літати. Реальний же ККД може  дорівнювати 80%, але аж ніяк не 900. Крім іншого часто прописується рівень потужності вбудованого підсилювача, а не самої системи.

Ми б радили вам звертати увагу не тільки на ті параметри, що вказав виробник. Дивіться на RMS - це рівень потужності, який акустика здатна спокійно утримувати досить довгий час. Зазвичай, динаміки від 12 до 15 дюймів в акустиці популярних марок рідко бувають могутніше 500 Ватт.

Великі бренди прописують програмну потужність (це рівень потужності, який замислюється ще в розробці; в теорії колонка здатна витримати її без перевантажень протягом хвилини, але це не доведено). Сама по собі програмна потужність приблизно вдвічі вище RMS. Безліч фірм Китаю в комерційних цілях прописують найвищий рівень PMPO - той, при якому колонка не розсиплеться в одну мить. Зазвичай такий рівень потужності вчетверо вище рівня RMS. Але якщо зазирнути на популярний китайський сайт AliExpress, можна побачити рівень в десятки разів вище.

Звідси випливає, що прописані 1,6 тис Ватт на акустичній системі JBL = приблизно 800 Ватт RMS. А 1,6 тис Вт, зазначені для колонки бренду Behringer активного типу - приблизно 400 Ватт RMS.

Зрозуміло, не можна спускати з рахунків і зовнішній вигляд апаратури. Чим презентабельніше вона виглядає, тим більше сподобається навіть найдосвідченішим глядачам. Знамениті бренди окрему увагу приділяють корпусу і дрібним деталям вигляду колонок.

Але не варто наївно припускати, що придбані колонки китайського виробництва, навіть якщо вони зібрані в лінійний масив (який вже згадувався вище), стануть для вас ліками від усіх проблем.

Дорогі акустичні системи відрізняються від більш доступних меншими розмірами і вагою, а це дуже важлива деталь, при організації виїзного заходу. 

Підведемо підсумки

Вибираючи акустику, не женіться за розрекламованими брендами. На даний момент вже є хороші китайські компанії, які виготовляють якісне обладнання. Якщо є можливість, обов'язково послухайте бажану акустику, щоб зробити дійсно правильний вибір. До того як робити покупку, ретельно перевірте товар. Адже від якості вашої акустичної системи буде залежати ваш настрій, і настрій ваших слухачів. Пригядаючись до підсилювачів для заходів на відкритому повітрі, пам'ятайте, що в такому випадку необхідний запас потужності, щоб завжди бути готовим задовольнити аудиторію.

Авторизація