У період дії воєнного стану та у 30-денний строк після дня його закінчення:
- громадяни звільняються від обов’язку сплачувати неустойку (штраф, пеню) та інших штрафних платежів, передбачених кредитним договором;
- фінансовим установам заборонено збільшувати процентну ставку за користування кредитом у разі прострочення внесення платежів (крім випадків, коли зміна процентної ставки встановлена кредитним договором).
Як припинити нарахування штрафних санкцій та відсотків за кредитом, алгоритм дій військовослужбовця:
- необхідно письмово повідомити банк про проходження військової служби та надати документи, що це підтверджують. Це може бути копія військового квитка з відміткою або довідка про проходження служби у військовій частині;
- бажано отримати довідку із сумою залишку заборгованості по кредиту;
- подати заяву про звільнення від сплати відсотків та штрафних санкцій по кредиту та про надання кредитних канікул, а також про звільнення від сплати страхових платежів, якщо такі передбачені кредитним договором.
Відповідно до вимог пункту 15 статті 14 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» — військовослужбовцям, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, на весь час їхнього призову, які під час дії особливого періоду брали або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, які перебували або перебувають безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, — штрафні санкції, пеня за невиконання зобов’язань перед підприємствами, установами й організаціями всіх форм власності, у тому числі банками та фізичними особами, а також проценти за користування кредитом не нараховуються.
Військові звільняються від сплати штрафних санкцій і відсотків за користування кредитами не лише щодо банків, а й інших небанківських фінустанов.
Це стосується і кредитних спілок, ломбардів, лізингових компаній тощо. Тож пересічний армієць, який має кредит у банку або іншій фінустанові, повинен сплачувати лише борг за тілом кредиту. Пільг щодо погашення основного боргу за кредитною заборгованістю наразі законодавством України не передбачено.
У період дії воєнного стану та протягом 90 днів від дня його припинення кредитори не мають права вимагати повернення кредитних коштів від:
- військовослужбовців ЗСУ, інших військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення,
Державної спеціальної служби транспорту та Держспецзвʼязку;
- військовослужбовців, які отримали інвалідність на службі;
- членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти;
- осіб, які перебувають у полоні;
- осіб, з якими втрачено зв’язок;
- осіб, зниклих безвісти.
Кредитодавцям або колекторським компаніям у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану та протягом 90 днів після дня його припинення заборонено взаємодіяти за власною ініціативою із споживачем, який у передбачений цим пунктом спосіб повідомив про свою належність до однієї з категорій, передбачених частиною першої статті 3 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Як підготувати повідомлення банку та як бути, якщо військовослужбовець уже на передовій?
Звернутися до банку чи іншої фінансової установи щодо відстрочки може як сам військовослужбовець, який має борги за споживчим кредитом, так і його близькі особи, представники чи поручителі.
Заяву краще оформити письмово. До неї обов’язково необхідно додати документ, що підтверджує право на відстрочку у сплаті платежів за кредитом.
Залежно від ситуації це може бути:
- довідка про належність до захищеної категорії підписана уповноваженою особою та скріплена гербовою печаткою.
Допускається складання довідки рукописним способом;
- посвідчення інваліда війни;
- посвідчення члена сім’ї загиблого;
- інформація від уповноваженого державного органу про те, що особа утримується в полоні або перебуває у заручниках держави-агресора чи включена до реєстру як така, з якою втрачено зв’язок, або зникла безвісти.
Споживач, який втратив належність до захищеної категорії, зобов’язаний повідомити про це банк протягом 30 календарних днів з дня втрати належності. Банк, має право звернутися за підтвердженням інформації щодо належності споживача до захищеної категорії до центрального органу виконавчої влади, у підпорядкуванні якого перебуває структурний підрозділ, у якому проходить службу такий споживач, територіального центру комплектування та соціальної підтримки, який здійснив заходи щодо призову споживача на військову службу, державного підприємства, яке виконує функції Національного інформаційного бюро, — щодо інформації, що особа утримується в полоні або перебуває у заручниках держави-агресора, або включена до реєстру як така, з якою втрачено зв’язок, або зникла безвісти.
Що робити, якщо банк ігнорує повідомлення про відстрочку?
У цьому випадку варто звернутися із письмовою скаргою до банку. Або ж ви можете відразу надіслати електронне звернення до Національного банку України.
За наслідками його розгляду НБУ може перевірити фінансову установу та усунути порушення.
У разі якщо, кредитна установа грубо порушує норми чинного законодавства, що діють на момент воєнного стану, свої права можна поновити у судовому порядку.
Особливу увагу хочемо звернути на те, що всі кошти, які були сплачені військовослужбовцем за користування кредитом (у вигляді відсотків, штрафів та пені) – підлягають обов’язковому поверненню.
За матеріалами Білогірського бюро правової допомоги