5 minutes reading time
(907 words)
Новий депутатський склад працюватиме за новим регламентом?
Нещодавно закінчилися місцеві вибори і уже став відомий новостворений склад Шепетівської міської ради. Природньо, що з новими людьми до приміщення міської ради приходить і нова політика, нова система цінностей та пріоритетів. Але далеко не завжди разом із цим приходять нові методи діяльності. Одним із обов’язкових рішень, яке, в першу чергу, повинні прийняти депутати, є затвердження регламенту міської ради, регламенту виконавчого комітету та положення про постійні депутатські комісії. Це перелік так званих правил і норм, які регулюватимуть діяльність депутатів та виконкому. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» вимагає зробити це не пізніше як на другій сесії. Така дія цілком потрібна та необхідна, оскільки не всі процедурні питання роботи ради прописані в законодавстві. І саме регламент та положення можуть встановити ті самі «нові правила» функціонування та діяльності органів влади. Від них залежить наскільки відкритою та прозорою буде робота наших обранців.
У той же час створення регламентів та положення залишається прерогативою самостійної творчості «місцевих діячів». Органи влади змушені самотужки визначати організаційні основи своєї діяльності. Сьогодні не існує зразкових прикладів вже згаданих документів, які стали б рекомендованими до прийняття місцевими радами. Зазвичай, тест регламенту є наслідком переписування із Закону вже встановлених та діючих норм. При цьому він далеко не завжди відповідає тим нормам демократичності.
Центр політичних студій та аналітики (м. Київ) представив методологію моніторингу та оцінки нормативно-правових актів місцевого самоврядування, за яким можна оцінити якість діючих документів. Ми скористалися такою можливістю і проаналізували затверджені і наразі ще діючі нормативно-правові акти, серед яких регламент Шепетівської міської ради, регламент виконавчого комітету, положення про постійні депутатські комісії, Статут територіальної громади, рішення ради, розпорядження міського голови та інше.
В результаті, з 34 пунктів, за якими проводилася оцінка, у 22-х діючі документи Шепетівської міської ради мають негативну оцінку. А це майже 65% невідповідності чинному законодавству. Зупинимося детальніше на тих, які забезпечують, насамперед, відкритість, прозорість та підзвітність роботи органів місцевого самоврядування.
Завчасне інформування. Для того, щоб шепетівчани могли відвідати засідання міської ради, виконкому чи депутатської комісії в той момент, коли розглядатимуть актуальне для них питання, потрібно знати проекти рішень, які опрацьовуватимуться найближчим часом.
Відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» проекти рішень місцевої ради повинні оприлюднюватися на офіційному сайті ради за 20 робочих днів до дати їх розгляду. Натомість в регламенті Шепетівської міської ради така норма не передбачена. Окрім того в положенні про постійні депутатські комісії не прописано процедури завчасного інформування громадян про час, місце та орієнтовний порядок денний засідання постійних депутатських комісій ради.
Відкрита робота органів місцевого самоврядування. Для контролю громади за діяльністю депутатів та забезпечення прозорості дій влади існує практика прямих відео-трансляцій пленарних засідань рад, виконавчих комітетів та постійних депутатських комісій. А також оприлюднення на офіційному сайті відповідних відео-архівів та стенограм із засідань. Наразі в залі засідань Шепетівської міської ради вже встановлено необхідне обладнання, яке дає можливість транслювати сесії наживо, але наразі це здійснюється на волонтерських засадах. Проте досі такі процедури не прописані в нормативно-правових документах Шепетівської міської ради і відповідно не реалізуються. Ба більше, норми ч. 2 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та ч. 5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», які передбачають оприлюднення рішень виконкому та їхніх протоколів засідань на сайті міської ради не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документу, не виконуються. Щодо роботи постійних комісій, про їхню діяльність громада взагалі не знає, оскільки висновки, рекомендації та протоколи засідань не доступні на офіційному сайті.
Не менш важливою є практика оприлюднення поіменних результатів голосування депутатів. Для якісного подання інформації варто запровадити систему електронного голосування. Це дало б можливість відслідковувати присутність депутатів і контролювати їхню діяльність під час пленарних засідань.
Звітування перед громадою. Згідно ч. 1, 3, 4, 8 ст. 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов’язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об’єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями. В діючому регламенті ради та Статуті територіальної громади цього не передбачено, відповідно не практикується, а значить не виконуються норми Закону.
За останні роки стала популярною практика оприлюднення декларацій про майно, доходи, витрати та зобов’язання фінансового характеру всіх депутатів ради. Варто було б внести цю норму у регламент ради. Це підкреслило б відкритість намірів діяльності депутатів у раді.
Бюджет і все, що з ним пов’язано. Інформація, що стосується грошей міста і яким чином вони з’являються та витрачаються, повинна бути найбільш доступною для жителів. Люди повинні знати на які цілі та проекти локального й національного масштабу депутати направляють кошти, а також безпосередньо долучатися до формування бюджету міста, пропонувати статті витрат тощо. Максимальна персоніфікація фінансування створює особливий клімат для взаємної відповідальності за спільний бюджет. Проте на офіційному сайті міської ради хоч і є графа «Бюджет міста», але вона не функціонує.
Аналізуючи стан нормативно-правових актів міста Шепетівка, яскраво помітна не відповідність документів до прийнятих нових законодавчих актів. В результаті цього органи місцевої влади залишаються закритими та непрозорими для громадськості, що гальмує здійснення антикорупційних реформ і залишає незмінно високий рівень корупції на місцевому рівні. Публічність влади – базова ознака доброго врядування та дієвий спосіб запобігання корупції. Саме тому для міста Шепетівка надзвичайно актуальним є підвищення цієї публічності, де влада є найближчою до людей і надає їм основні суспільні послуги.
Повний аналіз нормативно-правових актів міста Шепетівка, напрацьовані висновки та рекомендації щодо внесення правок у названі документи будуть передані кожному з новообраних депутатів для ознайомлення та врахування при їх затвердженні на засіданнях. Для читачів сайту пропонуємо завантажити повний аналіз за посиланням.
Шановні шепетівчани, закликаємо вас активно долучатись до моніторингу і контролю діяльності депутатів, яких ми з вами обрали. Лише спільно нам вдасться досягти бажаних результатів.
Павло Котенко, Марина Ложкіна
У той же час створення регламентів та положення залишається прерогативою самостійної творчості «місцевих діячів». Органи влади змушені самотужки визначати організаційні основи своєї діяльності. Сьогодні не існує зразкових прикладів вже згаданих документів, які стали б рекомендованими до прийняття місцевими радами. Зазвичай, тест регламенту є наслідком переписування із Закону вже встановлених та діючих норм. При цьому він далеко не завжди відповідає тим нормам демократичності.
Центр політичних студій та аналітики (м. Київ) представив методологію моніторингу та оцінки нормативно-правових актів місцевого самоврядування, за яким можна оцінити якість діючих документів. Ми скористалися такою можливістю і проаналізували затверджені і наразі ще діючі нормативно-правові акти, серед яких регламент Шепетівської міської ради, регламент виконавчого комітету, положення про постійні депутатські комісії, Статут територіальної громади, рішення ради, розпорядження міського голови та інше.
В результаті, з 34 пунктів, за якими проводилася оцінка, у 22-х діючі документи Шепетівської міської ради мають негативну оцінку. А це майже 65% невідповідності чинному законодавству. Зупинимося детальніше на тих, які забезпечують, насамперед, відкритість, прозорість та підзвітність роботи органів місцевого самоврядування.
Завчасне інформування. Для того, щоб шепетівчани могли відвідати засідання міської ради, виконкому чи депутатської комісії в той момент, коли розглядатимуть актуальне для них питання, потрібно знати проекти рішень, які опрацьовуватимуться найближчим часом.
Відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» проекти рішень місцевої ради повинні оприлюднюватися на офіційному сайті ради за 20 робочих днів до дати їх розгляду. Натомість в регламенті Шепетівської міської ради така норма не передбачена. Окрім того в положенні про постійні депутатські комісії не прописано процедури завчасного інформування громадян про час, місце та орієнтовний порядок денний засідання постійних депутатських комісій ради.
Відкрита робота органів місцевого самоврядування. Для контролю громади за діяльністю депутатів та забезпечення прозорості дій влади існує практика прямих відео-трансляцій пленарних засідань рад, виконавчих комітетів та постійних депутатських комісій. А також оприлюднення на офіційному сайті відповідних відео-архівів та стенограм із засідань. Наразі в залі засідань Шепетівської міської ради вже встановлено необхідне обладнання, яке дає можливість транслювати сесії наживо, але наразі це здійснюється на волонтерських засадах. Проте досі такі процедури не прописані в нормативно-правових документах Шепетівської міської ради і відповідно не реалізуються. Ба більше, норми ч. 2 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та ч. 5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», які передбачають оприлюднення рішень виконкому та їхніх протоколів засідань на сайті міської ради не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документу, не виконуються. Щодо роботи постійних комісій, про їхню діяльність громада взагалі не знає, оскільки висновки, рекомендації та протоколи засідань не доступні на офіційному сайті.
Не менш важливою є практика оприлюднення поіменних результатів голосування депутатів. Для якісного подання інформації варто запровадити систему електронного голосування. Це дало б можливість відслідковувати присутність депутатів і контролювати їхню діяльність під час пленарних засідань.
Звітування перед громадою. Згідно ч. 1, 3, 4, 8 ст. 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов’язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об’єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями. В діючому регламенті ради та Статуті територіальної громади цього не передбачено, відповідно не практикується, а значить не виконуються норми Закону.
За останні роки стала популярною практика оприлюднення декларацій про майно, доходи, витрати та зобов’язання фінансового характеру всіх депутатів ради. Варто було б внести цю норму у регламент ради. Це підкреслило б відкритість намірів діяльності депутатів у раді.
Бюджет і все, що з ним пов’язано. Інформація, що стосується грошей міста і яким чином вони з’являються та витрачаються, повинна бути найбільш доступною для жителів. Люди повинні знати на які цілі та проекти локального й національного масштабу депутати направляють кошти, а також безпосередньо долучатися до формування бюджету міста, пропонувати статті витрат тощо. Максимальна персоніфікація фінансування створює особливий клімат для взаємної відповідальності за спільний бюджет. Проте на офіційному сайті міської ради хоч і є графа «Бюджет міста», але вона не функціонує.
Аналізуючи стан нормативно-правових актів міста Шепетівка, яскраво помітна не відповідність документів до прийнятих нових законодавчих актів. В результаті цього органи місцевої влади залишаються закритими та непрозорими для громадськості, що гальмує здійснення антикорупційних реформ і залишає незмінно високий рівень корупції на місцевому рівні. Публічність влади – базова ознака доброго врядування та дієвий спосіб запобігання корупції. Саме тому для міста Шепетівка надзвичайно актуальним є підвищення цієї публічності, де влада є найближчою до людей і надає їм основні суспільні послуги.
Повний аналіз нормативно-правових актів міста Шепетівка, напрацьовані висновки та рекомендації щодо внесення правок у названі документи будуть передані кожному з новообраних депутатів для ознайомлення та врахування при їх затвердженні на засіданнях. Для читачів сайту пропонуємо завантажити повний аналіз за посиланням.
Шановні шепетівчани, закликаємо вас активно долучатись до моніторингу і контролю діяльності депутатів, яких ми з вами обрали. Лише спільно нам вдасться досягти бажаних результатів.
Павло Котенко, Марина Ложкіна
Коментарі