Чому запроваджуються відключення за графіками? Взимку світло більше використовується і тоді не було відключень, так пишуть читачі.
Найважливіший фактор — численні російські обстріли енергетичної інфраструктури, які відбулись протягом останніх місяців. Вони зруйнували майже всю теплову генерацію та частину гідрогенерації. Ця генерація забезпечує балансування між споживанням та виробітком електричної енергії, тобто в години максимальних навантажень є додатковим джерелом покриття збільшеного навантаження в енергосистемі.
Крім того, навесні та влітку завжди здійснюється технічне обслуговування блоків АЕС. Тобто почергово блоки виводяться в ремонт та обслуговування. Без цього неможливо, це наша безпека та гарантія того, що АЕС повноцінно працюватимуть взимку. Таким чином ми втрачаємо ще додаткову потужність, яка тимчасово частково компенсується сонячною генерацією вдень (за ясної погоди).
Взимку 2023-2024 років масованих ракетних ударів по енергетичним об’єктам не було, енергоблоки АЕС працювали на номінальну потужність, працювали теплові електростанції, тому і не було таких проблем з електроенергією.
Найбільші руйнування маневрової генерації припали на весну 2024 року, в результаті було створено суттєвий дефіцит електричної енергії в об’єднаній енергосистемі України.
Крім того, не така вже й велика різниця між обсягом використання електричної енергії влітку та взимку. При зниженні температури люди активно використовують електричні обігрівачі, в літній період — кондиціонери, також частіше вмикаються холодильники.
А як же імпорт електричної енергії?
АТ "Хмельницькобленерго" є оператором системи розподілу, тобто не здійснює виробництво, передачу та продаж електричної енергії. Основною функцією товариства є надання послуг з розподілу електричної енергії, яка надходить в мережі області.
Але згідно з публічною інформацією оператора системи передачі НЕК "Укренерго" імпорт електричної енергії з країн Європи, які входять в об’єднану енергосистему ENTSO-Е, недостатній. Режим роботи об’єднаної енергосистеми враховує ту генерацію, яка наразі ушкоджена. Тому в певні періоди часу (особливо в години вечірнього максимуму та вночі) імпорт не може забезпечити потрібних обсягів.
В Інтернеті намагаються поширити ідею про те, що Україна продає електричну енергію за кордон. Хочу наголосити — це відверта маніпуляція, розрахована на підбурювання людей. Можуть бути незначні технічні сальдо-перетоки між країнами, але це суто технічний процес. Україна гостро потребує електроенергії сама, і звичайно, не продає її.
А наші сонячні та вітрові станції?
Вітрової генерації на Хмельниччині мало. Основним альтернативним джерелом електроенергії є сонячні станції, і вони дійсно виручають область в денний період. Але ж рівень сонячної генерації залежить від хмарності. Погода змінилася і обсяг згенерованої енергії суттєво падає. Як приклад, в такому випадку НЕК "Укренерго" вводить обмеження у вигляді застосування додаткової черги на вимкнення. Крім того, вечірній пік і ніч доводиться проходити без сонячної генерації.
Поясніть, будь ласка, чому інколи запроваджують відключення тоді, коли в нашій області навіть обстрілів не було?
Українська енергосистема є об’єднаною, її оператором є компанія НЕК "Укренерго". Об’єднана енергосистема України — це сукупність генерації, передачі, розподілу електричної енергії. Якщо, наприклад, на одному з важливих вузлів генерації або передачі (обладнання НЕК "Укренерго") виникає пошкодження, внаслідок російського обстрілу, або, навіть, технологічного порушення, то це має вплив на всю енергосистему, виникає дефіцит в об’єднаній енергосистемі. Тому пошкодження не в нашій області призводять до порушення роботи сталої схеми розподілу чи то Хмельниччині, чи іншій області. І головний диспетчер НЕК "Укренерго" дає команду на введення графіків обмежень по всій країні.
В області є своя ХАЕС, це може покращити ситуацію з відключеннями?
Повторюсь і ще раз наголошу: енергосистема країни об’єднана. Електрична енергія генерується і споживається в межах об’єднаної системи. Хмельницька АЕС не може виробляти електроенергію виключно для Хмельницької області.
Одним з важливих шляхів вирішення проблеми дефіциту електроенергії в об’єднаній енергосистемі є запроваджена Урядом програма "Доступні кредити 5-7-9%". З її допомогою малий та середній бізнес може придбати та встановити електрогенераційні установки, які працюють на газу. Також це дасть змогу працювати в режимі енергоострова, тобто направити генерацію на окрему локацію в межах області.
Повернімося до ночі: населення спить, промисловість працює менше. Невже так критично робити відключення в цей час?
Насправді навантаження вночі близько 60% денного. Населення вночі відпочиває, однак побутові прилади, які постійно під`єднані до мережі, продовжують споживати. Також велику частину споживання бере на себе промисловість з безперервним циклом роботи.
Хочу наголосити й важливо, щоб люди це зрозуміли: енергетики не роблять відключення, бо їм так закортіло. Це необхідна міра, потрібна для стабілізації та збереження роботи всієї енергосистеми, недопущення блекауту. Керовані погодинні чи навіть аварійні відключення дають змогу уникнути масштабних аварійних пошкоджень електромереж. Це вимушений захід, який дозволяє зберегти цілісність енергосистеми.
Щодо графіків відключень. Вони ж завжди були, не тільки під час обстрілів та знищення енергетичної інфраструктури?
Так, звичайно. Графіки розроблялися завжди. Це є інструментом протиаварійної роботи енергосистеми. Відповідно до чинних нормативних документів ці графіки погоджуються з владою та оприлюднюються. Але в спокійні періоди часу споживачі ними не переймалися, бо не було потреби в їх застосуванні. Варто сказати, що ГАВ (Графік аварійних відключень) не оприлюднювався, бо в ньому немає адрес споживачів, лише назви ліній 10 кВ з відповідною потужністю, які поділені на черги. ГПВ (Графік погодинних відключень) завжди був на сайті. Раніше споживачі були поділені на 4 черги, зараз на 6. Взагалі треба наголосити, що Графік погодинних відключень розробляється відповідно до "Інструкції про складання і застосування графіків погодинного відключення електроенергії", яка затверджена Міненерго. Тобто, це чітко регламентований процес.
При формуванні графіка ми обов’язково враховуємо потребу справедливого ставлення до споживачів, черги знеструмлюються почергово, циклічно змінюючи одна одну. Наразі застосування ГПВ застосовується та контролюється НЕК "Укренерго". Залежно від стану енергосистеми можуть надходити розпорядження про застосування додаткових черг ГПВ, які не висвітлені в прогнозованому графіку.
Взагалі енергосистема є дуже динамічною, на неї значною мірою впливає погода, хмарність, обстріли. Ми розуміємо, що споживачам було б зручно мати графік на тиждень, але ключовою інформацією, яка впливає на кількість черг, що будуть знеструмлені та години знеструмлення — є розпорядження від НЕК "Укренерго". Раніше "Укренерго" доводило ліміт, тобто рівень споживання, який не можна було перевищувати. Тепер ми отримуємо інформацію в форматі: кількість черг, які потрібно відключити та проміжок часу, наприклад з 14:00 до 22:00. Коли ми бачимо, що ситуація більш стабільна, ми прагнемо спрогнозувати та сформувати графік хоча б на два дні. Тому, маємо прийняти таку логіку: НЕК "Укренерго", володіючи інформацією про обсяг дефіциту, доводить інформацію до ОСР (обленерго), а ОСР, своєю чергою, інформують споживачів про обмеження та графік відключень.
Коли застосовують ГАВ? І чи дійсно неможливо попередити про ці відключення заздалегідь?
Графік аварійних відключень (ГАВ) — це екстрені дії, які рятують енергосистему від блекауту. Наприклад, якщо рівень споживання електричної енергії значно зростає, а генерація не може його покрити, то відключення дозволяють збалансувати споживання, генерацію та уникнути пошкоджень електромереж. Рішення про застосування ГАВ приймає диспетчерський центр НЕК "Укренерго". Реагувати на нього потрібно швидко, в термін до 15 хв. Тому — ні, попередити заздалегідь про ГАВ неможливо. Але ми, як і НЕК "Укренерго", інформуємо про ці відключення на своїх ресурсах.
Як відключення впивають на обладнання електромереж?
Вкрай негативно. Обладнання не розраховане на роботу в такому режимі. Воно швидше зношується, буде ламатися та потребувати частішого обслуговування. Запровадження обмежень — це складна історія для обладнання, для фахівців, які це обладнання обслуговують. Не тільки для споживачів.
Крім того, потрібно враховувати, що енергетики також люди та споживачі. Вони ввечері приходять у свої оселі без світла. Підлаштовуються під вимкнення, встають раніше або користуються технікою вночі.
Споживачі часом кажуть, що в оселі електрична енергія відсутня 10 годин поспіль, як таке може бути?
На жаль, окрім погодинних відключень, в електромережах можуть ставатися складні аварійні пошкодження, усунення яких потребує значного часу, до прикладу 6 або 8 годин. Також влітку енергетики проводять планові роботи з обслуговування мереж. Сукупність цих факторів може спричини відключення більше ніж на 6 годин.
Також варто наголосити, що не всім обладнанням енергетики можуть керувати дистанційно. Бригади витрачають час на пересування між об’єктами та здійснення робіт з дотриманням вимог з ОП.
Скільки годин може не бути світла саме при погодинному відключенні?
Згідно з інструкцією, максимальна тривалість погодинного відключення 6 годин. Але на час дії воєнного стану інструкція передбачає, що відключення може тривати ще на годину довше, в сумі — 7 годин. Тобто, погодинне відключення може тривати близько 7 годин і це не є порушенням. Хоча, повірте, ми прикладаємо максимум зусиль аби мінімізувати відключення та заживлювати споживачів якомога швидше.
Якщо накладається тривога і погодинне відключення?
У разі спрацювання сигналу "Повітряна тривога" енергетики зобов`язані припинити перемикання, ремонті роботи та перебувати в укритті. Це правило, яке рятує життя. Радимо всім споживачам також враховувати потребу перебувати в укриттях. Неодноразово уламки ракет, шахеди або їхні уламки пошкоджували енергооб’єкти, гинули енергетики. Наш пріоритет — безпека та здоров`я персоналу.
Ми маємо досвід "прильотів" на наші об’єкти, і якби персонал знехтував потребою перебувати в укритті — люди б загинули.
Деякі адреси не мають черги, або навпаки одна адреса прив`язана до декількох черг. Що це означає, як зорієнтуватися споживачам?
Почнемо з того, що споживач може перевірити чергу відключення таким чином: у чат-боті (Viber, Telegram) потрібно обрати "Відключення", далі "Перевірити чергу". Функція працює при введенні номера особового рахунку побутового споживача (14 знаків) та при введенні номера договору непобутового споживача (8 знаків). Також, якщо споживач не пам’ятає номер, але він зазначив свій номер телефону для комунікації в особистому кабінеті, то можна визначити чергу по номеру телефону. В чат-боті прив’язка відбувається до рівня квартири, тому там не може бути декілька приєднань. Черга буде одна.
На сайті Товариства у розділі «Погодинні відключення», натиснувши посилання "Перевірити чергу". Достатньо почати вводити назву населеного пункту, вулиці — сервіс виведе перелік подібних записів і користувачу достатньо натиснути на запис. В цьому випадку дійсно може бути декілька черг, адже, до прикладу, будинок, який має одну фізичну адресу, може мати декілька приєднань, тобто електричних адрес. І за одною фізичною адресою може виводитися декілька черг. Вихід для споживача — скористатися чат-ботом.
Можна перевірити адресу в опублікованих файлах з чергами. Також можливе таке, що будинок не прив`язаний до черг погодинних відключень, можливо він приєднаний до лінії, яка живить критичну інфраструктуру або по цій адресі відбуваються перевірки й коригування черги.
А як бути людям, яких систематично відключають. І разом з тим поруч є будинки, які зовсім не вимикаються?
Потрібно зазначити, що ми провели величезну роботу по переключенню будинків з ліній, що живлять критичну інфраструктуру. Також проводимо роботу, щоб в ручному режимі вимикати ці будинки. Але потрібно розуміти, що для відключень в ручному режимі окремих будинків залучають фахівців, які повинні працювати в цілодобовому режимі. Це негативно впливає на проведення ремонтної кампанії та технічне обслуговування, адже ці заходи теж потрібно робити. Наразі ведуться перемовини про залучення до вимкнень безпосередньо в внутрішньобудинкових мережах персоналу ОСББ, ЖЕК, обслуговуючих компаній.
А взагалі, людям властиво перевіряти наявність світла в сусідів, коли у них є відключення. Якщо в них є світло, то вони не особливо зазирають на сусідні будинки й можуть просто не помічати відключень у сусідів.
Які дії мають бути у споживача, коли в оселі зникло світло?
Перш за все, потрібно перевірити інформацію про зареєстроване відключення у чат-боті або на сайті у розділах "Відключення за адресою" або "Актуальні відключення". Якщо зареєстрованого відключення немає, сміливо можна формувати заявку в чат-боті. У ньому не потрібно реєструватися, просто покроково виконувати інструкції. Ці заявки одразу потрапляють на розгляд диспетчерам, тому це дійсно ефективний механізм. Звичайно можна зателефонувати до Кол-центру.
Як споживачу повідомити, що оселю відключають за іншою чергою, ніж виводять сервіси? І чому таке взагалі буває?
Таке буває. Електромережі дуже розгалужені та не завжди працюють за нормальною схемою роботи. Стаються аварійні пошкодження, з метою проведення ремонтних робіт споживачів переключають на інші розподільчі пункти чи підстанції.
Якщо споживач зафіксував, що відключення у нього за графіком, але по іншій черзі, достатньо написати нам через форму зворотного зв’язку або надіслати повідомлення через "Особистий кабінет". Також можна написати на поштову скриньку Кол-центру. Технічні фахівці перевірять запит, за потреби, відкоригують прив`язку до електричної адреси або чергу.
Поясніть ще, будь ласка, чому одну і ту ж чергу декілька днів поспіль відключають в той самий час?
Графік відключень формується на основі розпорядження НЕК "Укренерго". Як я вже говорив, "Укренерго" щодня доводить інформацію про те, яку кількість черг потрібно вимкнути та в які проміжки часу. До прикладу, всю добу потрібно знеструмлювати по три черги одночасно, або в окремі години достатньо лише дві черги, а решту доби — три.
При цьому, важливо забезпечити чергування ввімкнення через три години, а не через шість. Тобто, якщо вчора ввечері з 21:00 до 24:00 вимкнення були в споживачів, які віднесені до 2, 4, 6 черги, то ми не можемо розпочати нову добу з вимкнення цих самих черг, бо тоді вимкнення триватиме 6 годин поспіль. Якщо потрібно знеструмлювати по одній чи по дві черги, то є простір для балансування графіка. Але при одночасному вимкненні трьох черг — ситуація дійсно складна і балансувати немає чим.
Зараз багато інформаційних ресурсів, які коментують та обговорюють енергетичні питання. Які б ресурси порадили ви мешканцям області?
Ресурсів дійсно багато та треба бути обачними. Я б радив вірити офіційним ресурсам: НЕК "Укренерго", Міненерго, АТ "Хмельницькобленерго". Усі вони мають сайти, телеграм канали та активно інформують споживачів та громаду.
Варто зауважити, що деякі інформаційні ресурси Хмельниччини викривляють інформацію, опубліковану на сторінках АТ "Хмельницькобленерго". До прикладу, наводять обрізані скриншоти з сервісів, або роблять безглузді висновки, не володіючи повною інформацією. Тому, на мій розсуд, споживачам варто слідкувати за публікаціями товариства. Щось не зрозуміло — запитуйте. Є форма зворотного зв`язку на сайті, є Кол-центр та зворотний зв'язок в Особистому кабінеті.
Що порадите на майбутнє, чого очікувати споживачам?
Пораджу бути готовим до різних варіантів розвитку подій як влітку, так і в майбутню зиму. Енергетики роблять все можливе аби забезпечити електричною енергією громадян, але ви ж бачите, що російські війська не зупиняються. Тому кожній родині потрібно готуватись до складних ситуацій із забезпечення світла. Не зайвим буде мати хоча б якийсь запас води, придбати повербанки та батарейки, освітлення на акумуляторах, за можливості, придбати альтернативні джерела електроенергії.