Чи варто відкривати ігровий клуб і що для цього необхідно

Останні кілька років у великі українські міста повертаються ігрові клуби. Як розповідають їх власники, все більше молодих людей воліють провести вечір в компанії друзів, граючи в FIFA і інші квести, стрілялки та тп. Вже навіть з'явився рейтинг лучших клубів.  

Ігрові клуби вперше з'явилися в Україні на початку 2000-х. Найчастіше вони представляли собою великі кімнати на цокольному поверсі, де уздовж стін стояли столи з комп'ютерами, пов'язаними локальною мережею, щоб відвідувачі могли спільно грати в такі ігри, як Counter-Strike 1.6, WarCraft III або Half-Life.

Так як персональні комп'ютери в той час були розкішшю, клуби користувалися шаленою популярністю у молоді, особливо школярів: деякі, не маючи грошей, проводили вільний час за переглядом ігор своїх друзів і знайомих. Епоха ігрових клубів закінчилася після масового здешевлення техніки і появи високошвидкісного інтернету. Батьки школярів змогли купити персональний комп'ютер, і вчорашні відвідувачі клубів стали грати вдома, купуючи ігри на лазерних дисках.

Сучасні ігрові клуби

Формат сучасних клубів відеоігор кардинально відрізняється від салонів середини «нульових». Замість дерев'яних столів і стільців - широкий диван, замість ряду моніторів - великий екран телевізора з підключеною до нього консоллю PlayStation 4, при цьому адміністратор залу може суміщати функції кальянщика, офіціанта і бармена. Незважаючи на те, що практично кожну гру зараз можна купити в сервісах цифрової дистрибуції, ігрові клуби користуються широкою популярністю.

«Причина популярності клубів двояка: по-перше, консолі нового покоління все ще стоять досить дорого, та й ігри для них мають високу ціну. По-друге, не можна забувати, що гра в клубах - це розвага для компанії, а таке не завжди можливо в домашніх умовах. У цьому, до речі, їх основна відмінність від комп'ютерних клубів, які часто відвідували «одинаки», - вважає Антоніо Гонсалес, керуючий директор Fox PS3 Club.

«Звичайно, домашня ігрова консоль сьогодні - це не рідкість. Однак в клуб приходять не стільки, щоб пограти, скільки провести час з друзями в приємній атмосфері, поспілкуватися. Наш заклад відвідують, в тому числі, люди, у яких вдома є приставка », - додає Євгенія Севанская, керуюча клубом S2 PS4 Club.

Цільова аудиторія сучасних ігрових клубів не обмежується школярами і студентами. Як відзначають учасники ринку, пограти нерідко приходять молоді люди 23-30 років. «Школярі складають не більше п'ятої частини аудиторії. Так як клуби працюють зазвичай до пізнього вечора, їх відвідують багато студентів і працююча молодь; найчастіше саме вони вибирають такий спосіб відпочинку після робочого дня », - розповідає Антоніо Гонсалес. 

«На даний момент школярів дуже мало. Велика частина відвідувачів - це молоді люди віком від 18 до 30 років, і приходять вони в основному з трьох дня до п'ятої вечора », - підтверджує Костянтин Тякотев, директор клубу Bunker.

За різними повідомленнями, ігровий клуб в середньому відвідують від 30 до 60 осіб на день, у вихідні кількість відвідувачів може досягти 100-200 чоловік. При цьому значну частину аудиторії складають постійні клієнти.

Як розповіли учасники ринку, найбільшою популярністю користуються спортивні ігри на зразок UFC2, NHL і NBA, проте футбольний симулятор FIFA - поза конкуренцією.

Скільки коштує клуб побудувати

Бізнес по відкриттю ігрового клубу вимагає великих вкладень на початковій стадії: потрібно від 5 тис. до 25 тис. дол. залежно від кількості консолей і необхідності ремонтувати приміщення. Витратна частина в період роботи також невисока: гроші йдуть на оренду і електроенергію, в той час як середня виручка становить 2.5-4 тис. дол. на місяць. Як відзначають підприємці, ігрові клуби окупаються довго, але і «прогоріти» складно, головне тримати на високих щабелях в рейтинге.

«Термін окупності такого бізнесу становить один-півтора року», - пояснив Костянтин Тякотев, директор клубу Bunker.

Учасники ринку також відзначають, що конкурувати з іншими клубами складно, так як майже у всіх закладах працює однакова модель оплати (погодинна оренда консолі на компанію), і цінова політика різниться незначно: одна година гри в середньому коштує 50-80 грн.

«Основними критеріями в конкурентній боротьбі є місце розташування клубу, зручність, інтер'єр, якість обслуговування. Безумовно, важливу роль відіграють додаткові послуги: кальяни, напої, настільні ігри, квести », - зазначає Антоніо Гонсалес.

Значну частину виручки клуби отримують з продажів слабоалкогольних напоїв, кальянів, снеків - формат таких закладів ближче до барів. Власники інших клубів, навпаки, намагаються зробити їх схожими на антикафе, і вводять «сухий закон».

«Люди часто звикають до певного місця і рідко відвідують інші заклади. Конкурувати можна за рахунок поповнення асортименту ігор новинками ігрової індустрії », - додає Євгенія Севанська.

 «При однаковій ціні люди виберуть більш зручні закладу з унікальним і приємним інтер'єром, тому за збільшенням кількості клубів послідує їх якісне поліпшення - як в плані дизайну, так і з точки зору якості надання послуг», - пояснює керуючий директор Fox PS3 Club.

Серед інших тенденцій відзначається розширення асортименту послуг за рахунок технологічних новинок і залучення інших форм розваги. При цьому, відзначають учасники ринку, така сучасна технологія, як окуляри віртуальної реальності (VR), не користується високим попитом.

«Як будь-яка новинка, вона спочатку привертає увагу, однак гри на VR мінус розраховані на одну людину, а клієнти відвідують клуб компаніями. В цілому популярність в майбутньому розцінюю як досить високу, але НЕ як разовий атракціон: думаю, клуби будуть купувати тільки найгучніші проекти на VR », - зазначає Антоніо Гонсалес.

«Перший час після придбання окуляри VR користувалися великою популярністю, проте інтерес швидко згас. Думаю, що справа в якості ігор: велика частина з них «одноразові», після першого разу до них не хочеться повертатися. Якщо якість ігор покращиться, це підштовхне попит на окуляри », - підтвердив Костянтин Тякотев, директор клубу Bunker.

КМС віртуальної реальності

Останні роки набирає популярність кіберспорт. Призові фонди світових ліг на кшталт The International (найбільший турнір з Dota 2) обчислюються мільйонами доларів. Однак шлях до професійного кіберспорту починається з перемог на локальному рівні - в тому числі і в місті.

Тому майже всі ігрові клуби проводять власні змагання з кіберспорту. Кількість гравців на таких заходах обмежена, а участь може бути платна або безкоштовна. У першому випадку гравці вносять певну суму стартового внеску в призовий фонд, який за підсумками боротьби поділять лідери турніру. У другому - нагородою за перемогу стають безкоштовні годинни в клубі, а невеликий грошовий приз отримують тільки переможці.

У будь-якому випадку змагання з кіберспорту є ефективним засобом залучення нових відвідувачів клубу - багато гравців приводять із собою друзів, і якщо тим сподобався заклад, в майбутньому вони можуть стати постійними клієнтами. Особливий інтерес до кіберспорту привертає популярність FIFA. 

Ігри з законом

В інтернеті можна знайти велику кількість питань про законність використання ігрових приставок та ігор в комерційних цілях. Власники клубів впевнені, що їх діяльність не суперечить закону, оскільки обладнання легально купується у власність і здається в оренду.

Однак, як пояснив юрист Михайло Чубчиков, програмне забезпечення не продається, а надається на умовах ліцензії, однією з умов якої є заборона на використання ігор для отримання прибутку. Покарання за порушення цієї заборони може бути серйозним.

«Наприклад, в ліцензійній угоді XBOX прямо передбачено, що користувач не має права надавати додаток в прокат, в оренду або у тимчасове користування, передавати додаток або сама угода третій особі.

У практиці зустрічалися випадки, коли власники клубів намагалися довести, що плата стягується не за гру як таку, а за вхід до закладу. Але це не допомогло уникнути покарання. До порушників можуть бути застосовані серйозні заходи відповідальності як цивільно-правового характеру, так і кримінального.

При цьому якщо буде доведено, що такий злочин було скоєно групою осіб за попередньою змовою (як правило, організацією клубів займаються кілька партнерів, заздалегідь домовляючись про встановлення в ньому ігрових консолей), то покарання буде суворішим - позбавлення волі на строк до шести років зі штрафом в розмірі до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або в розмірі заробітної плати або іншого доходу засудженого за період до трьох років або без такого », - пояснив юрист.

0
репостів
0
репостів