Що таке soft skills та як їх розвинути

Пояснюємо людською мовою, без зайвих термінів, зате з прикладами! А ще плануємо план дій і радимо книги по темі.

Що таке soft skills?

Soft skills у перекладі з англійської — «гнучкі навички». Іноді перекладають буквально — «м'які навички», це одне й те саме. Вони не пов'язані з конкретною професією, але допомагають добре виконувати свою роботу та важливі для кар'єри.

Зараз майже ніхто не працює поодинці. Кожен працівник спілкується із колегами, а іноді ще й з клієнтами, партнерами. Він має вміти домовлятися з ними, аргументувати свою позицію та доносити її до інших людей. Крім того, гнучкі навички допомагають працювати з інформацією, не відстати від життя та впевнено почуватися у професії.

Тобто soft skills важливі і для дизайнера, і для менеджера з продажу, для програміста та керівника, маркетолога та викладача. Підприємці, фрілансери, науковці не виняток. Soft skills потрібні всім.

Раніше ніяких soft skills не було — і нічого, обходилися.

Самі гнучкі навички були завжди, у будь-яку епоху. Просто раніше не використовувалося саме поняття soft skills. Дослідження в цій галузі почалися в США приблизно в 1960-і роки, а в бізнес-середовище цей термін увійшов ще пізніше, наприкінці дев'яностих.

Зараз інтерес до soft skills та потреба в них стали ще сильнішими. Технології розвиваються так швидко, що отримані нами знання дуже швидко застарівають. Тому цінним стає не той працівник, який колись багато всього вивчив, а той, хто вміє швидко вчитися, ефективно пристосовуватись під нові умови та знаходити нестандартні рішення. Крім того, успіх всього проекту часто залежить від порозуміння в команді.

Докладніше про самі навички

Гнучких навичок багато, причому серед них є такі, які майже (або зовсім) не пов'язані між собою. Умовно всі soft skills можна розділити на кілька груп:

  • Комунікативні навички. Про деякі з них ми вже написали вище. Це вміння домовлятись з іншими людьми, працювати в команді, аргументувати свою позицію. Сюди відносяться лідерські якості та емоційний інтелект — здатність розуміти чужі почуття та контролювати свої.
  • Навички самоорганізації. Наприклад, вміння ефективно організувати свою роботу та грамотно розпоряджатися часом.
  • Креативні навички. Здатність нестандартно мислити зараз потрібна не лише дизайнерам та представникам інших творчих професій, а й багатьом іншим фахівцям, бізнесменам та керівникам. Сучасний світ надзвичайно мінливий, тому кожен із нас все частіше стикається з нестандартними завданнями, які потребують нешаблонного підходу.
  • Уміння працювати з інформацією. Шукати її, аналізувати, робити висновки. Сюди відносять комп'ютерну грамотність. Невміння впевнено працювати з комп'ютером все частіше сприймається приблизно так, як наші бабусі та дідусі сприймали невміння читати та писати.
  • Стресостійкість. Серйозні зміни — це стрес, а коли їх багато, здатність справлятися з ними та зберігати працездатність особливо важлива. Без високої стійкості до стресу не вийде довго і добре виконувати свою роботу.

Як можна розвинути soft skills?

Є кілька способів. Перший — на спеціальних курсах та тренінгах. Шукайте, дивіться відгуки, вибирайте — і навчайтеся під керівництвом наставника.

Другий спосіб — за допомогою книг, присвячених гнучким навичкам. Майже за кожною навичкою є хоча б кілька, тому вибір у вас буде.

Третій спосіб — розвивати гнучкі навички, спираючись на зворотний зв'язок від інших людей, наприклад ваших колег по роботі, членів сім'ї, або приєднавшись до digital ком'юніті UDC.

Крім того, ви можете поєднувати всі ці методи (або деякі). І це найкращий варіант, тому що інформація надходитиме до вас різними каналами і щось обов'язково дійде.

Важливо не забувати ось що: який би спосіб ви не обрали, вам знадобляться саморефлексія, осмислення та оцінка набутого досвіду. До речі, вони теж soft skills, тому розвивати їх корисно.

Якщо це «м'які» навички, то ще, напевно, і «жорсткі» є?

Так, поняття soft skills часто протиставляють поняття hard skills — «жорсткі навички». Це знання та вміння, специфічні для конкретної професії. Наприклад, для програміста це знання мов програмування, для інтернет-маркетолога — володіння інструментами аналітики для графічного дизайнера — впевнене знання професійних програм.

Якщо я професіонал, то soft skills мені не потрібні?

Ні, все одно потрібні. Гнучкими навичками повинен мати будь-який працівник, хоч би як був високий його рівень професіоналізму. Вони потрібні хоча б для того, щоб і надалі залишатися професіоналом: швидко освоювати те нове та корисне, що з'являється у вашій професії.

Крім того, бути професіоналом (тобто добре знати свою професійну галузь) та бути ефективним працівником — не одне й те саме. Для другого важливим є вміння спілкуватися, самоорганізація та багато з того, про що ми розповіли у третій картці.

А роботодавцю які навички важливіші за — «жорсткі» або «гнучкі»?

Однозначної відповіді немає. Гнучкі навички важливі, але сам набір навичок та співвідношення soft skills та hard skills залежать від компанії та від спеціальності.

Наприклад, Ліана Григорян, керівник HR- та PR-відділів в AIC, так описує підхід своєї компанії: «Коли ми проводимо оцінку кандидатів чи співробітників, насамперед звертаємо увагу на soft skills. Залежно від позиції їх набір та рівень може бути різним. Вони важливіші за прикладні технічні навички.

У Ribas Hotels Group при підборі на керівні позиції 80% уваги звертають на гнучкі навички кандидата та лише 20% — на професійні. Але при підборі лінійного персоналу і фахівців зворотне співвідношення: 80% — hard skills і лише 20% — soft. Артур Лупашко, генеральний директор Ribas Hotels Group, уточнює: Але це не означає, що, наприклад, кухар не повинен приділяти увагу своїм особистим якостям, а зосередитися тільки на кваліфікації. Особистісні особливості та гнучкі навички допомагають розвиватися фахівцеві.

А може, це все вигадали? Якісь серйозні дослідження є про soft skills?

Так, є, і їх чимало. На Заході вже давно публікуються роботи і навіть захищаються дисертації на цю тему. Ось кілька прикладів. У журналі “Higher Education in Europe” ще в 2008 році було опубліковано статтю, яка доводить, що гнучкі навички — так само невід'ємна частина професійних компетенцій, як і жорсткі. Автор вважає, що сучасна освіта повинна включати і тренування soft skills — щоб випускники відповідали вимогам ринку праці.

International Journal of Managing Projects in Business опублікував дослідження, що показує, що основні складнощі у роботі над проектом створює людський чинник. Дослідники резюмують важливість soft skills в управлінні.

Джина Вотсон Мітчелл у своїй дисертації аналізує дані опитувань та рекомендує університетам включати розвиток гнучких навичок у свої навчальні плани.

Як зрозуміти, які soft skills потрібні особисто мені?

Визначитись потрібно не лише з набором гнучких навичок. Ще важливо зрозуміти, яке співвідношення hard і soft skills оптимальне у вашому випадку. Щоб знайти відповіді на ці питання, подумайте ось про що:

  • Які особливості вашої професії, що цінується у вашій професійній спільноті?
  • Наскільки швидко змінюється ваша галузь?
  • Які особливості у вашої роботи — наприклад, чи працюєте ви в компанії чи на фрілансі, із замовниками чи з документами?
  • Які ваші цілі: чи важлива вам кар'єра? Якщо так, то конкретизуйте, чого ви хочете досягти.
  • Прислухайтеся до особистих відчуттів. Які види робочої діяльності вам даються насилу? Можливо, це спілкування з колегами? Чи ви витрачаєте зайвий час через незнання потрібних програм?

Чи складно розвинути ці навички?

Це залежить від ваших особливостей, а також від навички, яка вам потрібна. А загалом потрібно врахувати ось що: розвиток будь-яких soft skills потребує часу. Деякі професійні навички можна набути буквально за кілька днів (хоча багато хто з них фахівці відточують роками). А у разі гнучких навичок процес майже завжди довгий: кількох днів точно не вистачить, щоб навчитися спілкуватися інакше, ніж ви звикли, або щоб почати впевнено аналізувати інформацію, якщо раніше ви в цьому були не дуже сильні. І так майже з усіма soft skills. Тому що багато з цих якостей пов'язані з нашими глибинними звичками та установками, а їх зміна потребує часу.

Тому налаштовуйтесь не на спринт, а на марафон. Знадобляться активність, терпіння і вдумливість, але результат того вартий. Підвищений рівень soft skills не тільки допоможе вам у роботі, а й, швидше за все, змінить на краще ваше життя в цілому, включаючи відносини з близькими (особливо якщо ви попрацюєте над своїм емоційним інтелектом та комунікативними навичками).

Як без тренінгів та курсів, розвивати навички?

Гнучкі навички дуже різні, а ми не знаємо, що потрібно саме вам. Тому конкретні поради надати складно. Але п'ять універсальних рекомендацій:

  • Спочатку виберіть групу навичок (або навіть конкретну навичку), яку хочете розвивати. І цілеспрямовано шукайте інформацію про це (обов'язково загляньте в нашу останню картку, можливо, вам знадобиться щось із перерахованого там).
  • Гнучкі навички, як і взагалі будь-які навички, можна розвинути лише постійно практикуючись. Просто читання книг не допоможе.
  • Ставте собі конкретні цілі, а в міру розвитку оцінюйте, чи покращується результат.

Приклад неправильної мети: «Хочу розвинути емоційний інтелект» (мета надто загальна).

Приклад правильної мети: «Хочу точніше розуміти свої емоції, щоб не зриватися на близьких та колегах» (мета конкретна, годиться):

  • Починайте з малого, тоді вищі шанси на успіх. Наприклад, якщо ви хочете навчитися робити презентації на публіці, то почніть із виступу перед колегами, а не з великої наукової чи бізнес-конференції.
  • Складні завдання діліть на кілька етапів і йдіть за складеним планом.

Більш конкретні поради ви знайдете в книгах, статтях та вебінарах.

Які книги почитати про гнучкі навички?

Книг чимало, тож за основними напрямками ми згадаємо буквально по дві-три. Але за бажання ви легко знайдете багато інших.

Книги з розвитку особистої ефективності:

  • Д. Канеман. «Думай повільно, вирішуй швидко». Книга пояснює, чому ми часто робимо нераціональні вчинки і приймаємо неправильні рішення, і розповідає, що з цим робити.
  • М. Дорофєєв. «Джедайські техніки: Як виховати свою мавпу, спустошити інбокс і зберегти мислепаливо». Розповідає про сучасні підходи до підвищення продуктивності.
  • Д. Аллен. «Як упорядкувати справи. Мистецтво продуктивності без стресу. Дуже відома книга. Допомагає правильно визначати цілі та ставити пріоритети, доводити справи до кінця і при цьому встигати відпочивати.

Книги з розвитку креативності, творчого потенціалу:

  • М. Микалко. «Рисовий штурм і ще 21 спосіб мислити нестандартно». У книзі зібрані техніки та вправи для розвитку творчих здібностей та нестандартного мислення. Хороше доповнення — друга книга цього ж автора: «Злом креативу. Як побачити те, чого не бачать інші.
  • М. Атавар. «Креативність. Використовуй нестандартні рішення щодня. Автор — Британський художник. У книзі описано 20 практичних вправ для розвитку креативності.

Книги про розвиток стресостійкості:

  • Д. Карнегі. «Як перестати турбуватися і почати жити». Вже класика, але стане в нагоді і зараз. Багато порад, проста мова, чимала кількість прикладів та людських історій.
  • М. Менсон. «Тонке мистецтво Пофігізму. Парадоксальний спосіб бути щасливим. Книга вчить розрізняти важливе і малозначне, правильно розставляти пріоритети та не витрачати душевні сили на дурницю.

Книги про комунікативні навички:

  • Д. Карнегі. «Як завойовувати друзів і впливати на людей». Книга вийшла ще 1936 року, стала великою подією і близько десяти років була бестселером (за версією New York Times). Одні оцінюють її дуже високо, інші жорстко критикують. Але багато корисного з неї можна взяти і зараз.
  • Н. Регієр. «Конфлікт — це подарунок. Як направити енергію розбіжностей у мирне русло. Про конфлікти у сенсі слова — від робітників до сімейних.
  • Р. Кеннеді. «Домовитися можна про все! Як добиватися максимуму в будь-яких переговорах. Про переговори та вміння домовлятися. Багато рекомендацій.
0
репостів
0
репостів