Вибір франшизи для відкриття фаст-фуду (салатерія, бургерна, пекарня, піцерія, млинна, варенична, домашні українські, європейські або східні страви) видається найпростішою ідеєю для підприємців, які тільки-но виходять на ринок.
Однак у цього варіанту є не лише переваги, а й недоліки, на які слід звернути увагу при прийнятті остаточного рішення про початок ведення бізнесу в такій системі.
Що таке франшиза і що вона означає для підприємця та його бізнес-середовища?
Якщо раніше франчайзинг у більшості людей асоціювався виключно з популярними мережами ресторанів швидкого харчування, то зараз такий спосіб співробітництва можна застосувати практично до будь-якої галузі бізнесу.
Франшиза - це ведення власного бізнесу під ім'ям іншого, уже відомого та впізнаваного бренду. Щоб усе функціонувало як слід, обидві сторони мають бути пов'язані одна з одною спеціальною угодою, в якій чітко визначаються всі їхні права та обов'язки.
Основні переваги відкриття фаст-фуду за франшизою
- Гарна бізнес-ідея для недосвідчених бізнесменів. Це 100% правда, навіть за відсутності досвіду в бізнесі, роблячи перші кроки у цій галузі, можна розраховувати на успіх і прибуток. Бо в договорі франшизи зазначено, що франчайзер має ділитися усіма ноу-хау та усіляко підтримувати розвиток спільного бренду.
- Швидке залучення клієнтів. На початку діяльності кожному підприємцю доводиться запускати комплексну маркетингову кампанію, що включає зовнішню, друковану рекламу, просування в інтернеті. Це довготривалі й дорогі заходи, направлені на впізнаваність бренду та завоювання довіри.
Франчайзинг повністю звільняє від потреби витрачати гроші на рекламу. Вже не потрібні креативні кампанії й різноманітні акції, щоб клієнти дізналися про заклад. Це давно вже зробив власник бренду. Робота під відомим логотипом змусить клієнтів звертатися до фаст-фуду, що вже має гарну репутацію на ринку. - Зниження ризику банкрутства та провалу бізнесу у перші місяці роботи. Вихід на ринок будь-якої компанії завжди пов'язаний із високим ризиком. Перші моменти діяльності - найважливіші. Саме від них залежить, чи переконаються клієнти в якості обслуговування та продукції. Робота під відомим ім'ям значно знижує цей ризик, бо нікого вже не треба переконувати.
- Підтримка на кожному етапі ведення бізнесу. Власник основного бренду завжди перебуває на зв'язку з підприємцем і координує його у впровадженні нововведень, змін та інших речей, які можуть здатися складними у будь-якому бізнесі. Тож, немає потреби наймати бізнес-консультантів і шукати нові бізнес-рішення.
Недоліки відкриття фаст-фуду за франшизою
- Високі витрати на встановлення співробітництва. Щоб мати змогу співпрацювати з відомим брендом, франчайзер має заплатити досить велику ціну. Окрім того, деякі договори франчайзингу зобов'язують виплачувати власнику основного бізнесу певний відсоток від обігу, але не менше від суми, зазначеної у договорі.
- Обмеження для ведення бізнесу. Франчайзинг не дає повної самостійності та свободи. Він примушує підприємця виконувати велику кількість зобов'язань і дотримуватися певних обмежень, прописаних у договорі. Зокрема, вони стосуються колірної гами оформлення інтер'єру закладу й форми персоналу, закупівлі обладнання для фаст-фуду та продуктів для приготування страв у певних постачальників, розробки меню закладу тощо.
- Неможливість повністю працювати на себе. Працюючи під відомим ім'ям, ви не будуєте свій особистий бренд. Навіть якщо цей бізнес виявиться успішним, він асоціюватиметься не з нами, а з тим брендом, який надав ліцензію на його ведення.
- Ризик виникнення кризи іміджу основного бренду. Хоча бізнес розвиватиметься за планом, можуть з'явитися тимчасові проблеми, пов'язані з репутацією усієї мережі закладів. Вони можуть негативно вплинути на подальшу діяльність. Це призведе до фінансових втрат. У такому разі власник не зможе нічого вдіяти для покращення стану свого бізнесу, навіть якщо придбає новий найсучасніший гриль для шаурми й замінить усіх працівників.
Самостійне відкриття фаст-фуду з нуля - дуже довгий, енерго- та фінансово затратний процес. Однак його головна його перевага полягає в тому, що власник сам відкриває свою справу, самостійно обирає її концепцію, стратегію розвитку й просування, складає меню закладу. Тобто він повністю керує бізнесом на свій розсуд й отримує дохід, яким ні з ким не ділиться, крім сплати обов'язкових зборів і податків.