Як зберегти механічну коробку передач в робочому стані максимально довго

Механічними коробками передач оснащують автомобілі вже більше сотні років, і на тлі складних автоматів вони здаються простими, як три копійки. Але, як у будь-якого механізму, у нього є свої тонкощі, про яких водії і не здогадуються.

Останні 20 років місце автомобілів з класичною механікою поступово займають машини з автоматами, роботами і варіаторами. Проте на дорогах перших поки значно більше, та й зовсім на пенсію МКПП йти ще не збирається, а це значить, що нею потрібно вміти користуватися. Для більшості автолюбителів навик роботи з «мішалкою» зводиться до вміння вчасно відпускати зчеплення і переключати важіль. Але навіть досвідчені водії часом допускають помилки, що скорочують життя компонентів МКПП.

Шкідливі звички при користуванні механікою

Велика частина нешкідливих, здавалося б, помилок при їзді на механіці пов'язана з роботою лівої педаллю і, відповідно, частіше призводить до зносу дисків зчеплення та інших його компонентів, а ще для нутрощів самої коробки часом буває від цього наслідки. Отже, чого робити не слід.

Тримати руку на ручці важеля КПП

Ця шкідлива звичка знайома всім без винятку автомобілістам, а також тим, хто намагається наслідувати Домініку Торрето з «Форсажу». При цьому неважливо, їздите ви на механіці або автоматі. Завжди можна зловити себе на бажанні прибрати одну з рук з керма і опустити її на важіль КПП. І якщо у випадку з автоматом водій ризикує лише випадково включити нейтраль, то на механіці тривалий тиск на важіль шкодить компонентам коробки, зокрема мова йде про вилки і муфти перемикання передач. Так, знос прискориться нерадикально, але візит в сервіс стане трохи ближче. 

Недотискати зчеплення

Нерідкі випадки, коли при перемиканні передач чути неприємний металевий хруст. Якщо з технічної сторони автомобіль повністю справний, то причина звуку одна - не до кінця натиснута педаль зчеплення. У такій ситуації шестерінки в КПП продовжують обертатися і включення нової передачі проходить болісно. Крім дратівного звуку часте повторення цієї помилки може привести до вбивства зубів синхронізаторів. Працювати коробка буде, але перемикання стануть нечіткими, а неприємний звук не пропаде навіть при повністю вичавленій педалі зчеплення.

Залишати ногу на педалі зчеплення

Ця звичка зустрічається як у новачків, так і бувалих. Зізнаємося, її не завжди вдається перемогти, адже не у всіх машинах є майданчик для лівої ноги. Проте після включення зчеплення потрібно намагатися не залишати ногу на педалі. Навіть якщо трохи її вичавити, диск вже нещільно прилягає до маховика і прослизає, що призводить до передчасного зносу як самого диску, так і вичавного підшипника, на який припадає додаткове навантаження

Утримувати машину на схилі зчепленням

Часто на світлофорі можна зустріти водія, який на ухилі починає їлозити взад-вперед в межах 10 см в очікуванні зеленого. Ніби як і машину утримує без гальма і до старту готовий з ходу. У довгостроковій перспективі це теж загрожує смертю диска. 

Зупинятися на передачу

Деякі автомобілісти, зупиняючись перед світлофором або в пробці, вважають за краще залишати машину на першій передачі і тримати натиснутою педаль зчеплення. Такий підхід небажаний, адже весь цей час вижимний підшипник і діафрагмове пружина знаходяться під напругою і, відповідно, зношуються набагато швидше. 

Що робити, якщо зчеплення померло в дорозі?

Неполадки зі зчепленням - це серйозна проблема. Найбільш простим способом вийти з такої ситуації буде виклик евакуатора, але якщо можливості немає, то можна доїхати і своїм ходом. Потрібно лише вміти рушати і перемикатися без зчеплення.

Початок руху без зчеплення

При заглушеному двигуні необхідно включити першу передачу, а запускаючи мотор, відразу відкрити дросель. Машина буде смикатися, але ви рушите. Так, на світлофорах глушити машину доведеться завжди.

Перемикання без зчеплення

Техніка ця цілком нешкідлива для трансмісії, правда, просто висмикнути передачу і увімкнути наступну не вийде - необхідно правильно підібрати момент. При перемиканні вгору слід прибрати ногу з педалі газу, перевести важіль в нейтраль і плавно направити його в бік потрібної передачі. За ці кілька миттєвостей швидкість обертання коленвала двигуна зрівняється з КПП і включення передачі відбудеться плавно. 

При перемиканні вниз, в момент, коли автомобіль знаходиться на нейтралі, необхідно виконати перегазовку (злегка натиснути на педаль), щоб трохи підняти обороти двигуна, і в цей момент перемкнути важіль. Передача також плавно встане на місце. 

Так, метод вимагає вправності. Він нешкідливий для коробки передач, але тільки якщо кожне перемикання виконується більш-менш вдало. Навіть у професіоналів це виходить далеко не завжди. В іншому випадку вбиваються як синхронізатори, так і шестерні передач. Якщо ви збираєтеся в далеку поїздку, то рекомендується навчитися орудувати важелем без зчеплення. Потренуватися можна і на справній машині, просто не вичавлювати педаль зчеплення.

Чого ще не варто робити на машині з механікою

Зчеплення не єдина деталь в трансмісії, яка піддається зайвим навантаженням з боку автомобілістів. Якщо відняти від причин смерті механіки зовсім вже відверті перекручення начебто включення першої передачі замість третьої, ударних перемикань або різких прискорень з місця, то нашкодити, нехай і трохи, нутрощам коробки все одно можна, наприклад:

  • намагаючись розігнатися на занадто високій передачі. У випадку з автоматом електроніка розуміє, що двигун дуже вже сильно напружується при прискоренні, подає сигнал АКПП скинути одну або кілька передач вниз. На механіці це вирішує водій, а він, як відомо, іноді буває ледачий і намагається розігнати машину з 30-40 км / ч на п'ятій передачі. Таке навантаження більше впливає на двигун, ніж на коробку. Уявіть себе на велосипеді з високою включеної передачею. Ваші відчуття в даному випадку - дзеркальне відображення того, як почуває себе мотор. Проте і механіці дістається. Значно швидше зношуються шестерні.
  • включаючи задню передачу на ходу. Якщо це вийшло випадково, то нічого страшного, крім несподіваного металевого скреготу / дзвону / тріска, не відбудеться нічого. Включити задню передачу на ходу, навіть на невеликій швидкості, просто-напросто неможливо. Але якщо промахуватися часто, то зуби все ж зносяться. 

Хоч механічна коробка передач і вважається більш надійною, ніж її автоматичні побратими, це зовсім не означає, що їй не можна випадково нашкодити. Тепер ви знаєте, як уникнути деяких помилок, які можуть скоротити термін служби трансмісії.

0
репостів
0
репостів