Тимчасово затримувати транспортний засіб співробітники ДАІ можуть тільки у визначених випадках. Відповідно до законодавства у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, право тимчасово затримувати транспортний засіб співробітники ДАІ мають на підставі ст. 265-2 КУпАП. Згідно з нормами цієї статті, є два способи затримання транспортного засобу: блокування на місці або доставка ТЗ за допомогою евакуатора на спеціальний майданчик чи стоянку. Перший варіант повинен застосовуватися тільки у випадку, якщо автомобіль неможливо доставити на спеціальний майданчик. Якщо водія немає на місці під час блокування автомобіля, співробітник ДАІ повинен залишити повідомлення із зазначенням місця, куди необхідно прибути водієві для складання протоколу. Якщо ж водій присутній на місці правопорушення під час блокування, протокол може бути складений відразу (у такому разі оплачувати послуги із затримання не потрібно). Розблокувати автомобіль можна буде, звернувшись у чергове відділення ДАІ. Стаття 265-2 містить вказівки на правопорушення, за які може бути застосований такий вид стягнення як тимчасове затримання автомобіля. Виходячи з її норм, тимчасово затримувати транспортний засіб можна тільки за порушення, передбачені ч. 1 - 3 і 5 - 6 ст. 121, ст. 121-1, ст. 126, ч. 1-4 ст. 130, ст. 132-1 і ст. 206-1 КУпАП, а саме:
- - експлуатація технічно несправного транспортного засобу;
- - експлуатація незареєстрованого або своєчасно не перереєстрованого транспортного засобу;
- - експлуатація транспортного засобу без номерних знаків, або зі знаками, закріпленими в не передбаченому для цього місці;
- - експлуатація транспортного засобу без наявності реєстраційних документів на автомобіль, дозвільних документів на керування автомобілем, супроводжуючих товар документів, ліцензійних карток;
- - експлуатація транспортного засобу, який не пройшов передбаченого державного технічного огляду, а також у разі, якщо ідентифікаційні номери агрегатів автомобіля не збігаються з номерами, зазначеними в документації на автомобіль;
- - експлуатація транспортного засобу у стані алкогольного, наркотичного сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що уповільнюють реакцію людини;
- - порушення правил дорожніх перевезень небезпечних вантажів, правил проїзду великогабаритних та великовагових вантажів, незаконного перевезення іноземців та осіб без громадянства територією України.
Список підстав є вичерпним. Треба звернути увагу на те, що за порушення правил паркування та стоянки такий вид адміністративного забезпечення, як затримання автомобіля, не передбачений. Це ж стосується і решти порушень правил дорожнього руху, які не перелічені вище.
Отже, якщо ваш автомобіль "викрали" на штрафмайданчик або заблокували, то простежте, щоб у протоколі про правопорушення було чітко зазначено вид правопорушення. А в разі, якщо ваш автомобіль був затриманий з причини, не передбаченої ст. 265-2 КУпАП, тоді дії ДАІ можна й потрібно буде оскаржити в суді. Отже, за зберігання й доставку автомобіля на штрафмайданчик ви не повинні будете платити. Якщо все-таки автомобіль був вилучений на законних підставах, треба знати деякі нюанси доставки, зберігання автомобіля на штрафмайданчику й оформлення правопорушення.
Відповідно до затвердженого Порядку, перед відправкою автомобіля на штрафмайданчик співробітник ДАІ в протокол про правопорушення повинен буде внести запис про склад правопорушення із зазначенням дати, місця правопорушення, даних автомобіля й водія, адреси тимчасового перебування автомобіля. Вам необхідно ретельно оглянути свій автомобіль й наполягти на тому, щоб до протоколу про правопорушення були внесені відомості про пошкодження транспортного засобу або їх відсутність. Це необхідно зробити для того, щоб у разі пошкодження транспортного засобу можна було висунути претензії до органу, який здійснював доставку і зберігання вашого автомобіля.
Згідно з Порядком, протокол має бути підписаний у присутності не менше двох свідків і водія евакуатора. Для доставки транспортного засобу працівник ДАІ має викликати евакуатор через чергового по підрозділу Державтоінспекції або диспетчерську службу ДАІ. Затримати транспортний засіб можуть на строк не більше трьох днів, а термін затримання транспортного засобу починає обчислюватися з моменту складання відповідного протоколу, термін зберігання, відповідно, з моменту доставки автомобіля на штрафмайданчик. Повернення автомобіля здійснюється після складання протоколу про повернення транспортного засобу та оплати водієм послуг, пов'язаних із затриманням і зберіганням автомобіля. Так, згідно зі ст. 265-2 КУпАП, за подачу заяви про повернення автомобіля й повернення автомобіля плата не стягується. А от за доставку транспортного засобу на штрафмайданчик і його зберігання доведеться все ж заплатити. Але чіткого визначення тих послуг, за які стягується плата при затриманні та поверненні автомобіля, досі немає, чим успішно користуються недобросовісні співробітники ДАІ, доставляючи автомобіль на приватні штрафмайданчики і стягуючи з автолюбителя непомірні платежі.
Зараз у містах України дуже гостро стоїть питання примусової доставки авто на приватні штрафмайданчики, адже доставка транспортного засобу на штрафмайданчик можлива тільки якщо автомобіль істотно перешкоджає дорожньому руху. Варто зазначити, що в 99,9% випадків автомобілі доставляються на штрафмайданчики своїм ходом - тобто вони ніяк не можуть блокувати дорожній рух і повинні бути просто блоковані. Співробітники ДАІ, у свою чергу, заявляють, мовляв, оскільки в них немає блокіраторів, то автомобілі доставляються на штрафмайданчик, що є кримінальним злочином за ст. 289 і 365 Кримінального Кодексу України. Будь-якій розсудливій людині зрозуміло, що блокатори не закуповуються навмисно, щоб поповнювати касу в необмежених розмірах.
Раніше на користь водіїв однозначно висловилося Міністерство юстиції України, яке підкреслює, що закон не надає працівнику ДАІ права вибору щодо того, який саме захід застосувати при виявленні правопорушень - заблокувати транспортний засіб правопорушника чи доставити його за допомогою евакуатора для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку. Законом установлено, що тимчасове затримання транспортного засобу шляхом доставки його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку, в тому числі за допомогою евакуатора, можливо лише в тому випадку, якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху.
Тож у разі спроби забрати ваш автомобіль ви можете нагадати працівнику ДАІ про незаконність цих дій. А якщо інспектор продовжить свої протиправні дії - того ж дня пишіть заяву про викрадення й подавайте позов до Окружного адміністративного суду.
Бізнес на штраф майданчиках Державної автомобільної інспекції - це, безсумнівно шахрайство й корупція, але він настільки прибутковий, що просто так від нього ніхто не відмовиться. Адже робити нічого не потрібно, лише брати по 260 гривень за добу простою автомобіля. Саме тому ДАІ й далі, мотивуючи свої дії відсутністю блокіраторів, затримує автомобілі на штрафмайданчиках, які належать приватним особам. Причому доставляють із особливою завзятістю: витрачають час своїх співробітників, бензин для супроводу "викраденого" автомобіля тощо. У Департаменті ДАІ підтверджують, що з 2009 року ними не було закуплено жодного блокіратора, пояснюючи це катастрофічним браком коштів. Водночас співробітники ДАІ витрачають значно більші гроші на доставку автомобілів на приватні штрафмайданчики, адже прибуток багаторазовий. Інспекторам навіть ставлять план - від двох до п'яти затриманих автомобілів за зміну. Якщо інспектор не виконає завдання, він не піде додому, поки не "викраде" потрібну кількість машин.
У жодному разі не дозволяйте працівникам ДАІ вилучати ваш автомобіль! Це незаконно! За кожним фактом спроби забрати машину необхідно писати заяви про злочин, найкраще заявляти про викрадення. Навіть якщо ви не досягнете порушення кримінальної справи проти співробітників ДАІ, то, принаймні, завдасте даішникам масу неприємностей і заберете їхній час. А вони, у свою чергу, подумають, чи треба з вами зв'язуватися.