“Щодо колодязів найчастіше звернення у диспетчерську службу стосуються відсутності люків. Як тільки ми отримуємо подібне повідомлення, наші працівники впродовж пів години виїжджають на місце. Там дивляться чи це дійсно колодязь підприємства та аналізують можливості ліквідації проблеми. Впродовж ще декількох годин люк накривають. На зеленій зоні переважно встановлюють поліетиленові люки, тобто пластикові. На проїжджих частинах - металеві та чавунні”, - пояснює Олександр Добровольський, начальник технічного відділу Шепетівкаводоканалу.
За минулий рік у Шепетівкаводоканалі придбали та встановили 280 люків на водопровідні та каналізаційні колодязі.
“Інколи стаються форс-мажорні обставини, але безпека мешканців завжди на першому місці. Тому відкриті люки тимчасово накриваємо дерев’яною кришкою та встановлюємо відповідний попереджувальний бар’єр, сигнальні стрічки тощо. Але такі ситуації стаються рідко і максимум на декілька днів. Потім відразу встановлюємо необхідний люк”, - додає Олександр Добровольський.
Якщо люк вкрали, до усунення проблеми залучають юридичний відділ Шепетівкаводоканалу.
“Коли ми отримуємо інформацію, що накриття колодязя вкрали, оперативно готуємо звернення до правоохоронних органів. Потім у поліції проводять відповідні розслідування. В результаті винних притягують до адміністративної чи кримінальної відповідальності. За минулий рік ми підготували близько 20 таких звернень”, - розповідає Микола Поліщук, начальник юридичного відділу.
Загальні витрати Шепетівкаводоканалу на закупівлю та встановлення люків за минулий рік склала близько 500 тис. грн.
Хто відповідає за стан колодязів і відсутність люків?
Часто на адресу Шепетівкаводоканалу надходять звернення про те, що на вулицях міста відкритий колодязь, неналежно закріплений або пошкоджений люк, з’явились провали ґрунту біля колодязя тощо. У таких випадках мешканці помилково вважають, що це все недопрацювання водоканалу.
“Звичайно, окрім інших обов’язків наша щоденна робота у тому числі полягає в контролі за станом мереж та підтримці у справному стані колодязів. Однак ми можемо дбати лише про ті мережі, які перебувають у нас на балансі. Тому якщо проблеми дійсно на наших колодязях – ми їх усуваємо. Проте нерідко шепетівчани скаржаться на колодязі, які, як виявляється згодом, є власністю споживачів та не перебувають на балансі водоканалу”, - розповідає Віталій Биков, директор Шепетівкаводоканалу.
Як пояснює начальник юридичного відділу підприємства Микола Поліщук, Шепетівкаводоканал працює згідно з ”Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України”, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 та “Типовим договором про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення”, затвердженого постановою КМУ від 21 липня 2005 р. №630).
Відповідно до п. 1.3 Правил №190 “виробник обслуговує вуличні, квартальні та дворові мережі водопостачання та водовідведення, споруди і обладнання, а також технологічні прилади й пристрої на них, які перебувають у нього на балансі або на які є відповідний договір на обслуговування зі споживачем”.
Відповідно до п. 22 Типового договору “точками розподілу, в яких здійснюється передача послуг від виконавця споживачеві, у будинку садибного типу є місце підключення відповідної інженерної мережі будинку до мережі виконавця”.
“Як бачимо, виходячи із законодавчих норм, колодязі, які встановлені на місці врізки відповідних інженерних комунікацій споживача до мережі виконавця є власністю споживача і саме споживач несе відповідальність за утримання в належному стані своїх інженерних комунікацій”, - наголошує начальник юридичного відділу Микола Поліщук.
Відповідно до п. 13.2 Правил №190 “колодязі, встановлені на мережах водовідведення, що належать споживачам, мають бути завжди доступні для огляду, вільні від завалів ґрунтом, будівельним сміттям тощо. Забороняється залишати з нещільно причиненими, розбитими або зсунутими з нього люками, отворами у стінках колодязів. Взимку споживачі зобов’язані очищати ляди колодязів від снігу та льоду. Місце розміщення колодязів має бути позначене спеціальними табличками із зазначенням відстані до колодязя в метрах. У разі пропажі або поломки ляд колодязів споживачі повинні придбати нові”.
Відповідно до 15.2 Правил №190 “виробники та споживачі зобов'язані забезпечити охорону і цілісність систем централізованого питного водопостачання та водовідведення, які перебувають у них на балансі (трубопроводи, споруди, засоби обліку, люки, колодязі, гідранти тощо), не допускати їх пошкодження, затоплення й розморожування, очищати від льоду та снігу ляди колодязів, стежити за цілісністю встановлених пломб, забезпечувати відведення поверхневих вод від колодязів”.
“Ми вдячні мешканцям, які нам вчасно повідомляють про аварійні ситуації, які стосуються стану колодязів чи відсутності люків Шепетівкаводоканалу. Разом з цим хочу наголосити, щоб користувачі централізованого водопостачання та водовідведення не забували також стежити і за колодязями власних врізок у мережі підприємства”, - зауважує Віталій Биков, директор Шепетівкаводоканалу.
За матеріалами Шепетівкаводоканалу