До розмови долучилися також заступник голови ОДА Сергій Ткачук, фахівці структурних підрозділів облдержадміністрації, представники контролюючих органів у сфері пасажирських перевезень, самі підприємці, що працюють на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування (серед них були і підприємці Шепетівки), члени громадських організацій, що опікуються питаннями пільгових перевезень. Також участь в обговоренні взяв і народний депутат України Володимир Ватрас.
Висловити свої думки та пропозиції мали можливість усі присутні. Як і на попередніх зустрічах, піднімалися питання щодо неврегульованості у нормативних актах поняття “безпідставної відмови у перевезенні”. Також порушувалися питання щодо наявності у законодавстві фактично двох норм, за якими можна притягнути до відповідальності за відмову у перевезенні пільговика.
Одне з найбільш гострих питань – відшкодування перевізникам коштів за перевезення пільговиків, адже наразі ця функція фактично покладена на місцеві бюджети, більшість з яких не в змозі забезпечити її виконання. Цю проблему могла б усунути монетизація пільг, однак механізм її проведення також не визначений у нормативних актах. До того ж ситуація породжує конфлікти між пільговиками та перевізниками, завдає економічної шкоди підприємцям, що працюють на ринку пасажирських перевезень.
Не оминули увагою і питання щодо верифікації пільговиків. Як повідомила директор Департаменту соціального захисту ОДА Світлана Лукомська на 1,2 млн. мешканців області припадає 459 891 людина, що має право безкоштовного проїзду, тобто практично чверть усього населення. Лише 14,8 тисяч з них – учасники бойових дій в зоні АТО/ООС. Вона зауважила, що минулого року уже проводилася верифікація учасників ліквідації аварії на ЧАЕС, яка дозволила виявити осіб, що незаконно користувалися пільгами.
Володимир Ватрас повідомив, що у Верховній Раді вже проголосовано відповідний закон щодо верифікації соціальних виплат, а його основною ідеєю є проведення моніторингу пільговиків, адже не поодинокі випадки, коли людини навіть немає серед живих, а хтось продовжує користуватися її пільгами. Також народний депутат підтримав думку щодо необхідності законодавчого врегулювання питання пільгових перевезень.
“Якщо держава встановлює якісь пільги за послугу, вона має передбачити і механізм компенсації тому, хто її надає. Монетизація пільг може зняти дуже багато питань, адже тоді пільговик зможе чітко розуміти, які кошти йому виділяються державою на проїзд, санаторно-курортне лікування чи забезпечення житлом, та розпоряджатися своїми витратами,” – зазначив Володимир Антонович.
За результатами зустрічі усі напрацьовані пропозиції будуть узагальнені Департаментом економічного розвитку, промисловості та інфраструктури ОДА та до 7 лютого передані Володимиру Ватрасу.
Нагадаємо, раніше чинний шепетівський перевізник - Приватне акціонерне товариство «Шепетівське автотранспортне підприємство 16807» - подав до суду на Шепетівську міську раду щодо розрахунку компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
За інформацією Хмельницької ОДА