Розділ Бізнес

Антимонопольники перевіряли заяви щодо неякісного газу у шепетівчан

Автор 22 лютого 2017, 23:57
Хмельницьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України рекомендувало ТОВ "Хмельницькгаз збут" та ДП «Шепетівкагаз» забезпечити постійну перевірку якісних показників газу. Про це повідомили у прес службі відомства.

Наприкінці 2016 року – початку 2017 року до Відділення надійшла низка звернень громадян щодо погіршення якості природного газу.

Фізико-хімічні показники (ФХП) природного газу мають відповідати параметрам чинного міждержавного ГОСТу 5542-87 «Гази горючі природні для промислового та комунально-побутового призначення». Теплота згоряння повинна бути не нижчою за 7600 ккал/куб. м. (основний показник якості в Україні). В більшості країн ЄС цей показник становить у межах 9850-13000 ккал/куб.м.

26 січня 2017 року Національна комісія з регулювання енергетики і комунальних послуг України прийняла постанову №84 "Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП про введення на ринку природного газу використання одиниць енергії".

Згідно з цією постановою оператори ГРС (облгази) зобов'язані додатково передбачити у платіжних документах споживачів інформацію про розмір коефіцієнту приведення до стандартних умов (якщо вузол обліку природного газу споживача не приводить в автоматичному режимі об’єм природного газу до стандартних умов), розмір середньозваженої вищої теплоти згоряння за розрахунковий період, а також обсяг енергії спожитого природного газу.

Кодексом газорозподільних систем встановлено, що за письмовим запитом споживача Оператор ГРМ протягом п’яти робочих днів з дня надходження такого запиту надає споживачу копії паспорта ФХП природного газу за останній календарний місяць.

Перевірка величини тиску та/або якісних показників газу здійснюється Оператором ГРМ на підставі письмової заяви споживача. У разі надходження такої заяви Оператор ГРМ зобов’язується направити свого представника за місцем виклику протягом двох робочих днів у містах і п’яти календарних днів у сільській місцевості в узгоджений із споживачем час.

Для перевірки ФХП взятої проби газу Оператор ГРМ має право залучати як свої, так і незалежні, уповноважені відповідно до законодавства, хімлабораторії. Споживач має право за власний кошт ініціювати проведення аналізу ФХП природного газу власною (іншою) хімлабораторією.

Якщо за результатами перевірки величини тиску та/або якісних показників газу Оператором ГРМ буде підтверджено факт невідповідності тиску та/або якісних показників газу, Оператор ГРМ здійснює перерахунок об’ємів (обсягів) розподіленого/спожитого природного газу по об’єкту споживача, а споживач отримує від Оператора ГРМ компенсацію. В іншому випадку споживач повинен компенсувати Оператору ГРМ витрати, понесені ним на перевірку якості та тиску газу.

У разі подачі в точках надходження в ГРМ або на межі балансової належності об’єкта споживача природного газу з параметром якості теплоти згорання нижчим від значень, чи подачі газу, який не відповідає параметрам, сторона, яка передає газ, зобов’язана сплатити стороні, яка приймає газ, додаткову компенсацію.

Нездійснення постійної перевірки якісних показників газу, зокрема за заявами споживачів, може призвести до неотриманням споживачем додаткової компенсації, що, в свою чергу, може призвести до ущемлення інтересів споживачів.

«Багато мешканців нашого краю стверджують, що опалюють безперестанку свої помешкання, але бажаної тепловіддачі так і не отримують, інші нарікають на те, що їм значно більше часу доводиться витрачати на приготування їжі. При цьому газові лічильники враховують лише об’єм, а не якість газу.

Основний показник якості газу – теплота повного згорання об’ємної одиниці газу (калорійність). Що вища калорійність, тим менший обсяг газу необхідно витратити аби скип’ятити, приміром, літр води на газовій плиті чи підвищити на градус температуру у оселі споживача.

В багатьох країнах проблема з неякісним газом давно вирішена на користь споживача. В Європі постачальник газу відправляє споживачу детальний рахунок, в якому зазначена спожита кількість газу в кубічних метрах і теплота згорання. Ці показники разом визначають кількість і якість газу, яку споживач має оплатити.

У таких країнах, як США та Бразилія, обсяги спожитого газу обчислюються не в метрах кубічних, як в Україні, а в енергетичних одиницях – МДж або кВт, тобто лише з врахуванням теплотворності спожитого газу.

На жаль, своїми силами перевірити якість споживаного газу, щоб виставити претензії постачальнику, споживач не може. В Україні відсутні у достатній кількості прилади, які дають можливість виміряти якість газу (хроматографи). Тобто споживачі фактично не можуть захистити свої права і перевірити, наскільки якісний газ вони спалюють у своїх конфорках і газових котлах.

При цьому кожен споживач має право на зменшення розміру плати за газ у разі погіршення якісних показників газу та зниження його тиску. Однак отримати перерахунки за неякісні послуги газопостачання фактично неможливо, через відсутність механізму незалежного контролю за цим – якість газу контролюють лише постачальники», - повідомив голова відділення Віталій Олуйко.

Відділення рекомендувало ТОВ "Хмельницькгаз збут" та ДП «Шепетівкагаз» забезпечити постійну перевірку якісних показників газу, зокрема, за заявами споживачів, та у разі зниження величини тиску та/або якісних показників газу від нормативних - виплачувати їм додаткову компенсацію.

Нагадаємо, 10 лютого 2017 року з ініціативи Відділення була проведена виїзна перевірка якості природного газу. Газовики провели відбір проб на газорозподільній станції у Красилові та у помешканнях споживачів у селі Копачівка Деражнянського району та села Голосків Летичівського району. Результати лабораторних досліджень засвідчили, що калорійність газу становить 8200 Ккал/м3, отже, на момент відбору зразків відповідає державному стандарту.
0
репостів
0
репостів