З першого питання про обласний бюджет Хмельницької області на 2023 рік проінформував директор Департаменту фінансів ОДА Сергій Пенюшкевич.
В умовах воєнного стану доходна частина обласного бюджету дещо відрізняється від попередніх років. Це пов’язано з тим, що російська агресія вплинула як на кількість робочих місць (мінус 25,8 тисяч осіб), так і на стабільність роботи бізнесових структур та їх прибутковість. Тому податок на прибуток на 2023 рік у порівнянні з плановими призначеннями 2022 року зменшується на 16,3 млн грн та складає 63,4 млн гривень.
Негативно війна вплинула і на рентну плату за користування надрами. Невиконання планових призначень 2022 року складе 1,8 млн грн. Залишаються стабільними такі платежі як: рентна плата за спец використання води – 18,8 млн грн; плата за надання адміністративних послуг – 27,5 млн грн, в тому числі: на право роздрібної торгівлі алкоголем та тютюном – 21,2 млн грн; на право оптової торгівлі алкоголем та тютюном – 2,7 млн грн; на право зберігання пального – 1,2 млн грн.; за ліцензії та сертифікати – 1,1 млн грн; орендна плата за комунальне майно – 3,0 млн гривень.
Основним залишається податок на доходи фізичних осіб, питома вага якого становить 92,1% від прогнозного показника доходів загального фонду 2023 року. Разом з тим, відмічається значне зростання податку на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення військовослужбовців, питома вага якого у 2021 довоєнному році становила 7,7 відсотка, а на 2023 рік передбачено – 25,4 відсотка.
В загальному очікується у 2023 році збільшення надходжень обласного бюджету. Зокрема, об’єм доходів загального фонду на 2023 рік у порівнянні із затвердженими показниками 2022 року, збільшено на 181,3 млн грн або на 12,7% та становить 1 607,6 млн грн. В порівнянні з фактичними надходженнями довоєнного 2021 року прогнозні доходи збільшено на 18,7% або на 253,4 млн гривень.
Доходи спеціального фонду на 2023 рік, у порівнянні із затвердженими показниками 2022 року, збільшено на 25,9 млн грн або на 14,1 % та становлять 209,4 млн грн, що пояснюється збільшенням планових показників по власних надходженнях бюджетних установ, у зв’язку із збільшенням послуг, що надаються бюджетними установами.
Прогнозні надходження на 2023 рік екологічного податку передбачені в сумі 9,7 млн грн, що на 15,5 % більші затверджених показників 2022 року або на 1,3 млн грн.
Прогнозна сума власних надходжень бюджетних установ на 2023 рік становить 196,9 млн грн, що на 24,9 млн грн або на 14,5 % більше затверджених показників 2022 року.
Прогнозні надходження коштів від відчуження майна, що перебуває в комунальній власності на 2023 рік до обласного бюджету визначено в сумі 2,5 млн грн, відповідно до інформації Хмельницької обласної ради.
Обсяг трансфертів, які надаються з державного бюджету для обласного бюджету на 2023 рік по загальному фонду, зменшується до базового бюджету 2022 року на 177,1 млн грн або на 26,1 %, та становить 501,8 млн гривень. Доходи обласного бюджету разом з трансфертами у 2023 році прогнозуються в сумі 2 млрд 936,0 млн гривень.
Видаткова частина обласного бюджету сформована на основі поданих головними розпорядниками коштів обласного бюджету бюджетних запитів та забезпечує у повній мірі видатки на здійснення обов’язкових виплат по заробітній платі працівників бюджетної сфери, розрахованої виходячи із розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з 1 січня 2023 року – 2893 гривні та розміру мінімальної заробітної плати з 1 січня 2023 року – 6700 гривень.
Загальний обсяг призначень на оплату праці з нарахуваннями запланований в сумі 1 231,4 млн.грн, що менше на 3,1% від базового бюджету 2022 року.
Загальний обсяг видатків обласного бюджету на 2023 рік визначено у сумі 2 млрд 936 млн. грн. Тобто бюджет є збалансованим.
За рахунок обласного бюджету в базовому бюджеті традиційно передбачаються субвенції місцевим бюджетам на здійснення соціальних виплат. Їх загальний обсяг на 2023 рік обрахований в сумі 3,4 млн. грн,
За рахунок трансфертів з державного бюджету передбачена додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я в сумі 56,2 млн. грн, що практично на рівні 2022 року.
Резервний фонд обласного бюджету заплановано в сумі 20 млн. грн для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету.
Підсумовуючи обговорення, начальник ОВА Сергій Гамалій зазначив, що презентований сьогодні проєкт обласного бюджету на 2023 рік є базовим. Разом з тим, прийняття бюджету дозволяє безперешкодно увійти в новий рік із можливістю виплачувати заробітну плату працівникам бюджетних установ обласної комунальної власності, розраховуватися за енергоносії, придбати медикаменти та забезпечити харчуванням будинки-інтернати, школи та лікарні.
“Війна внесла корективи в даний бюджет. В області зросла кількість установ, що фінансуються з обласного бюджету, за рахунок евакуйованих установ з територій, які зазнали негативного впливу від військових дій. Ми маємо допомагати один одному, адже ми живемо в єдиній Україні і разом даємо відсіч ворогу. – сказав очільник області. – Не виключаю, що в наступному році будуть нові виклики і проблеми, які необхідно буде вирішувати. Тому потрібно врахувати, що після складання звітності за 2022 рік ми більш чітко зможемо оцінити фінансовий ресурс для вирішення проблемних питань. А зараз нам головне увійти у 2023 рік з бюджетом, забезпечити його наповнення та напрацювати шляхи ефективного використання бюджетних коштів”.
Учасники засідання одноголосно схвалили представлений проєкт обласного бюджету на 2023 рік.