Субота, 22 серпня 2020 17:30

Нові ОТГ та райони Хмельниччини: як їх створюють та що буде після цього

В Україні триває реформа адміністративно-територіального устрою. Наприкінці квітня цього року Кабінет міністрів схвалив перспективний план формування об’єднаних територіальних громад Хмельниччини. Згідно з документом, в області має бути 60 ОТГ, в тому числі 5 частково або повністю на території міста Хмельницького та Хмельницького району. У середині липня Верховна Рада схвалила новий районний поділ Хмельниччини. Згідно з постановою, в області тепер є три райони — Шепетівський, Хмельницький та Кам’янець-Подільський. Коли ж на Хмельниччині будуть остаточно сформовані нові райони та громади? Про це та інше журналісти vsim.ua поговорили з головою Хмельницької ОДА Дмитром Габінетом.

Коли будуть нові ОТГ?

Об’єднаними територіальними громадами зараз охоплена лише частина Хмельницької області. Так, до жодно ї досі не належить місто Хмельницький. Крім того, частина створених раніше громад не відповідає чинному перспективному плану. До таких ОТГ належить, наприклад, Шаровечківська.

За словами Дмитра Габінета, нові ОТГ будуть сформовані після місцевих виборів, тобто після 25 жовтня. Під час виборів мешканці оберуть органи влади нових громад — ради, голів та старост. Після цього ради сформують свої виконавчі органи.

Чи треба буде їхати за довідкою в район?

Чимало людей побоюються того, що для отримання довідки чи іншої адміністративної послуги доведеться їхати в районний центр, що буде розташований за кілька десятків кілометрів. Таку думку висловлювали деякі читачі нашого сайту в коментарях до новини про нові райони. За словами голови ОДА, так не буде, адже надання адміністративних послуг буде сконцентроване в ОТГ.

Для цього орієнтовно до кінця року в кожній ОТГ будуть створені центри надання адміністративних послуг. За словами Дмитра Габінета, ЦНАПи вже створили у більшості наявних ОТГ на Хмельниччині. Проте у кожного з них набір послуг є різним.

— Повністю все обслуговування населення має бути сконцентроване в об’єднаних територіальних громадах. Тобто людина від отримання послуги, пов’язаної, наприклад, з отриманням паспорту, як внутрішнього, так і закордонного, вони мають отримувати цю послугу в об’єднаній територіальній громаді. Отримання водійського посвідчення, оформлення субсидій, укладення шлюбу і так далі — це все буде здійснюватися на території ОТГ. Тобто максимально ці всі послуги будуть наближені до населення. Тому всі ці спекуляції, коли почали говорити про те, що є великі райони і тепер доведеться їхати в центр району для того, щоб там якусь довідку взяти — це неправда. Ці всі послуги мають бути сконцентровані в ОТГ, — сказав Дмитро Габінет.

Чим займатимуться нові райдержадміністрації?

Які саме повноваження матимуть нові районні державні адміністрації, поки точно невідомо. Проте голова ОДА назвав деякі функції, які згідно з програмними документами мають бути залишені в РДА. Перша із них — це координація діяльності центральних органів виконавчої влади.

— Чому ця функція (координація — прим. авт.) важлива? Зараз коронавірус показав до речі це. До Революції Гідності в ОДА було дуже багато важелів впливу на певній території. Можна було говорити, що тут сконцентровані всі органи управління. Зараз ми побачили ситуацію трішки іншу, тому що децентралізація дала свої результати. Але в контексті надзвичайних ситуацій ще в березні я міг констатувати, що багато органів влади діють в розрізнений спосіб. Тобто треба було сконцентрувати всі зусилля на боротьбу з коронавірусом, на забезпечення лікарень і так далі. Якщо ми беремо децентралізацію, наприклад, лікарні, які є у власності ОТГ і балансоутримувачами яких є відповідні районні ради. Це є комунальні неприбуткові підприємства, які напряму не підпорядковуються департаменту охорони здоров’я ОДА. Тут було питання авторитету, тому що потрібно було координувати всю цю діяльність, щоб дійсно ця вся система функціонувала злагоджено. Тому що отримання інформації від конкретної лікарні може бути ускладнене, тому що лікарня може просто інформацію не дати. І визначених законом важелів впливу у таких випадках ОДА не має.

Друга функція, яка має лишитися в РДА, — це питання реалізації різноманітних державних і місцевих програм, які реалізуються державою. Третя функція — це нагляд за законністю дій органів місцевого самоврядування в ОТГ. За словами голови ОДА, під час особистих прийомів йому інколи скаржаться на дії місцевих рад. Наприклад, вони можуть не виконувати рішення судів. Дмитро Габінет розповів, що раніше функція нагляду була в прокуратури і можна було притягнути певних осіб до відповідальності. Проте зараз цього зробити не можна.

Які функції перейдуть він РДА до ОДА?

Як вже було сказано вище, точний набір функцій нових РДА поки невідомий. Проте Дмитро Габінет розповів, що у планах є передача до ОДА повноважень у сфері громадських перевезень. Наданням дозволів перевізникам та проведенням конкурсів зараз займаються і на рівні районів, і на рівні області залежно від маршруту. Проте надалі цю функцію можуть повністю сконцентрувати на рівні області.

Коли буде повністю завершене утворення нових районів?

Як пояснив Дмитро Габінет, реформа адміністративно-територіального устрою в контексті районів має два аспекти. Перший аспект — територіальний. З цієї точки зору на Хмельниччині вже існують три райони, як це передбачено постановою парламенту. Другий аспект — адміністративний. З цієї точки зору нові райони ще не існують, оскільки не сформовані їхні органи влади — ради та державні адміністрації. Таким чином територіальний устрій поки що не відповідає адміністративному.

Тією ж постановою передбачено, що діючі ради та адміністрації продовжуються виконувати свої функції до місцевих виборів. Голова ОДА розповів, що тільки після виборів 25 жовтня та формування районних органів влади створення нових районів буде завершене. Нагадаємо, що раніше Центральна виборча комісія створила на Хмельниччині 17 територіальних виборчих комісій, серед яких 3 районних — Шепетівська, Хмельницька та Кам’янець-Подільська.

Чи буде скорочена кількість чиновників та персоналу у зв'язку з ліквідацією районів?

Голова ОДА висловив сподівання, що саме так і станеться, а внаслідок цього відбудеться модернізація системи управління та підвищення заробітних плат в РДА. Дмитро Габінет сказав, що органах державної влади районного та обласного рівня заробітна плата є досить невисокою.

— Якщо ми хочемо якісну владу, вона має отримувати відповідну заробітну плату — достойну, як і представники інших професій. Але головний спеціаліст, який пропрацював вже з десяток років, отримує заробітну плату сім тисяч в стінах ОДА, проживаючи в обласному центрі. Це не гідна заробітна плата, тому що кожен має забезпечувати сім’ю, — сказав Дмитро Габінет.

Разом із тим голова ОДА припустив, що може статися протилежне, — внаслідок реформи кількість чиновник може зрости. На прикладі служби у справах дітей він пояснив, чому так може відбутися. За його словами, зараз ця служба існує на рівні районів. Надалі представники служби у справах дітей мають з’явитися у кожній територіальній громаді. І загальна їхня кількість зрештою може перевищити ту, яка є зараз в РДА.

Чи буде перехідний період при реформуванні районів?

За словами Дмитра Габінета, для нових районних державних адміністрацій пропонується назва «центральна садиба». Чисельність її працівників складатиме щонайменше 96 осіб. А в колишніх районних центрах будуть створені тимчасові представництва цих садиб. Чисельність працівників у них складатиме близько 14 осіб. Проте поки це лише один із можливих варіантів подальшого розвитку подій.

Що буде з районними медичними закладами?

Заступник міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода сказав під час візиту до однієї з областей, що ОТГ мають брати собі на баланс районні медичні заклади. Про це журналістам vsim.ua розповів Дмитро Габінет. Голова ОДА також прокоментував ці слова заступника міністра.

— Ми маємо розуміти тут два аспекти. Що фінансування по суті заробітних плат, ліків, додаткових видатків, що дозволяють купувати обладнання, має здійснюватися коштом Національної служби здоров’я. Але є певні видатки, які стосуються утримання тих самих приміщень і так далі. І це вже має бути місцева складова. Але це питання ми самі ставимо на всіх рівнях, це важливий аспект. Наприклад, якщо районна лікарня діє на певній території, то як визначити, яка саме ОТГ має здійснювати забезпечення? Чи має бути підписана угода про пропорційний розподіл видатків у бюджеті кожною ОТГ на ту або іншу лікарню? Я не готовий поки що дати відповідь на це питання, — сказав Дмитро Габінет.

Зазначимо, що під час впровадження медичної реформи всі українці були «відв’язані» від медичних закладів. Кожен пацієнт тепер на власний розсуд обирає медичний заклад та лікаря. При цьому не має значення місце проживання пацієнта. Крім того, Національна служба здоров’я фінансує медичні заклади за принципом «гроші йдуть за пацієнтом». Це означає, що заклади отримують гроші за кожну надану медичну послугу.

Таким чином районні медичні заклади, найімовірніше, «перейдуть» до ОТГ. У цілому долю комунального майна старих районів будуть вирішувати в кожному випадку окремо. Частина майна може так само перейти до ОТГ, частина до нових районів чи навіть області.

Дмитро Кардаш vsim.ua

Коментарі (0)

Коментарі відсутні

Залиште ваш коментар

  1. Можете коментувати як гість, але ліпше Зареєструйтесь або авторизуйтесь
Вложения (0 / 6)
Поделиться вашим местоположением