Перші покришки були виготовлені понад 170 років тому. Тоді гуму робили з натурального каучуку, а шини були литими, цільними. Не дивно, що за півтора століття технології виготовлення покришок суттєво змінилися та ускладнилися. Сучасні колеса забезпечені порожніми шинами, виготовленими з натуральних та синтетичних компонентів. Завдяки уніфікації та типізації сьогодні випускається багато покришок для використання у конкретних умовах. Залежно від цього вони одержують свій унікальний набір характеристик.
Основні складові якісного компаунду
Політика більшості компаній, що розробляють шини, є досить суворою. Вони зберігають свої фірмові секрети, прийоми та формули в таємниці. Однак існують компоненти, властивості та характеристики яких знаходяться у вільному доступі.
Що міститься у компаунді:
- Натуральний каучук – це на 100% природний інгредієнт, який одержують із соку тропічного дерева (гевеї). Без спеціальних термостійких добавок він не використовується через свою яскраву реакцію на холод і спеку. Сьогодні натуральний каучук найчастіше застосовується при виготовленні бічних стінок шин. Його м'якість і пластичність допомагають зробити колеса більш маневреними. Цікаво, що без добавок цей матеріал має білий колір. Це пояснює те, що перші шини були саме білими.
- Штучно отриманий каучук – одна з ключових складових сучасних шин. Завдяки тому, що було винайдено штучний каучук, виробники змогли зробити свої покришки більш щільними та навіть жорсткими. Це продовжило термін служби гуми, покращило її зчеплення з дорогою та показники гальмування.
- Сажа (технічний вуглець) – другий за значимістю компонент шин. У середньому, його кількість становить близько 1/3 усієї полімерної суміші. Наявність сажі в компаунді надає йому такі властивості як стійкість до зношування та пошкоджень (проколів, порізів, розривів, здуття). Зараз виробники працюють над тим, щоб замінити цей компонент іншим, з аналогічними характеристиками, але менш шкідливим для довкілля.
- Силіка (діоксид кремнію) - додається до компаунду шин для підвищення їх стійкості до ковзання і пробуксовок на засніженій або зледенілій дорозі. Часто силіка вважається замінником сажі, оскільки фактично дублює її властивості. Вона є ефективним пластифікатором, пом'якшує шини та не дозволяє їм застигати під впливом негативної температури. Діоксид кремнію набагато краще, ніж технічний вуглець, поєднується з іншими компонентами суміші. В результаті, шини не залишають чорні сліди на дорозі, а їхня структура залишається максимально стабільною.
- Сірка – обов'язковий елемент якісної гуми. Вона допомагає об'єднати молекули різних матеріалів, щоб зробити компаунд більш цілісним, міцним, витривалим та довговічним.
- Смоли та олії натурального походження - варіанти природних еластомерів та пластифікаторів. Їх додають у формулу для захисту шин від замерзання (зазвичай це зимові моделі). Найчастіше використовуються олії ріпаку та канолу.
- Інші натуральні компоненти та добавки – нові рецептури та методики все частіше включають різні незвичайні складові. Наприклад, для зниження опору коченню використовується кукурудзяний крохмаль, а для посилення тягово-зчіпних властивостей із зимовою дорогою – порошок із шкаралупи волоських горіхів.
Мало хто з автомобілістів цікавиться складом компаунда, оскільки виробники створили зручну та зрозумілу класифікацію шин. Покришки з більш м'якого та пластичного полімеру найчастіше призначаються для зимового сезону. Також можливий варіант, що це грязьові шини для їзди бездоріжжям.
Якщо ж полімер має високу жорсткість і щільність, швидше за все, він призначений для використання в спекотні дні. Також подібний компаунд характерний для спортивних коліс, здатних розвивати дуже високу швидкість.
Джерело: Інтернет магазин Шин та Дисків INFOSHINA