З 1 вересня 2018 року учні перших класів розпочали навчання за новими стандартами. Кажуть, що тепер у них немає домашніх завдань, вони сидітимуть у класах, де заманеться та мають право виявляти незадоволення зовнішнім виглядом вчителя. Спробуємо з’ясувати, що з чуток правда, а що перебільшення.
Вчитель. Звичний стандарт авторитарного вчителя і дійсно має відійти у минуле. Тепер він - помічник дитини у навчанні: повсякчас вчиться сам та вчить дитину вчитися. Новий стандарт поведінки вчителя викликаний, в першу чергу, зміною поведінки дітей. Дехто скаже, що вона стала нахабнішою, але хочеться вірити, що так проявляється відвертість.
Для того, аби почати змінюватися, вчителям і самим довелося сісти за парти. Ті, хто цього року набирав дітей до першого класу, пройшли кілька етапів навчання, включаючи дистанційний. Головна риса сучасного вчителя після запровадження реформи – креативність. Тренують такі якості, зокрема з допомогою творчих завдань. Так вчителям було запропоновано намалювати сучасну реформу освіти. Деякі варіанти були грізними та уособлювали саме вміння витримувати натиски та захищатися від ворогів. Але освітяни вірять у майбутнє таких реформ чи не найбільше.
Учень. Тепер дитина на скарбничка для закладання великої кількості інформації, а напарник. Він має оволодіти, в першу чергу, практичними навичками, які готують до життя. Основна спрямованість навчання у першому класі – вивчення навколишнього світу та свого місця у ньому.
Учень першого класу Нової української школи не отримує оцінок, а оцінюється вербально. Він вчиться мислити креативно, працювати в команді та жити у мультикультурному середовищі. Одним словом, тренує навички 21 сторіччя.
Усі завдання програми спрямовані на розвиток його пізнавальних здібностей та заохочення до навчання.
Клас. Якоюсь мірою, реформа шкільної освіти починається з переставлення меблів. Класи оснащені мобільними партами, які гуртуються по 4 для командної роботи, а також з’являється місце для килимка. Завдання сучасної реформи – об’єднати дітей для роботи, сформувати навички командної роботи. Наочністю у класі є не таблиці та схеми, а дитячі малюнки на мобільних мольбертах. Теми малюнків щодня змінюється, наступного дня шедевр потрапляє до портфоліо.
У портфоліо учня відбивається його індивідуальний прогрес, він буде доступним і для батьків. Це і є відповідь на запитання: «Як там мій Сергійко?»
Школа. Реформатори намагаються змінити не лише стіни, а й політику сучасної школи. Вона стане доступною для всіх. Окремою реформою цього року запроваджується інклюзивна освіта – освітні послуги для людини з особливими освітніми потребами, які забезпечуються її правом на навчання у звичайній школі за місцем проживання. Метою реформи є облаштувати зручне освітнє середовище для усіх учасників навчального процесу згідно з їхніми потребами.
Розібратися у тонкощах інклюзивної освіти, передумовах виникнення та проблемах, які долає соціальна інклюзія, допоможуть спеціалісти освітнього порталу «Всеосвіта». Вони пропонують взяти участь у вебінарі «Соціальна інклюзія в Новій українській школі».