Найболючіше карантинні заходи вдарили по туристичному, ресторанному та готельному бізнесу. Якщо зараз ресторанний бізнес намагається працювати за рахунок доставки, то готелі та туристичні компанії паралізовані повністю.
Туризм та готелі
У туристичній агенції "Летюча Черепаха" нам розповіли, що дзвінки та замовлення зупинились моментально. Є пару відчайдух, які ще щось планують на травневі свята, але вже зараз зрозуміло, що 24 квітня карантин не завершиться. Та й турфірми самі, якби навіть і мали змогу, туристів не відправляють, тому що це великий стрес як для них, так і для туриста.
На днях має завершитись 14-денний термін самоізоляції туристів, яких фірма повернула з Єгипту. Весь цей процес був непростим та з масою переживань, який повторювати не хочеться. Тому однозначно туристичний бізнес буде очікувати, коли пандемія відступить.
Багато туроператорів, авіакомпаній та готелів не переживуть цей карантин та збанкротують. Тому, коли тури нарешті відновлять, це буде далеко вже не той самий бізнес, що був до цього.
Щодо наших шепетівських готелів, то їх у нас не так багато і вони не звикли до великих обсягів гостей. Відповідно режим консервації для них не новий.
Єдине, що нещодавно відкритому готелю Royal Rest буде непереливки. Попрацювати їм довелося ще зовсім мало та й, очевидно, що готель розрахований на більшу кількість гостей, ніж інші.
Розваги та ресторани
Всі розважальні заклади міста просто зупинились. Дитячі розважальні комплекси, кінотеатр, боулінг, більярди...всі вони в один момент перестали надавати свої послуги і наразі власникам залишається лише чекати завершення карантинних заходів. Тут нас теж очікує можливе банкрутство та закриття.
Кінотеатр оплатив наперед прем'єри фільмів, але кінопрокатники, розуміючи нинішню ситуацію, перенесли їх на невизначений термін. Тому показувати нічого, навіть якби він працював.
Більшості представників ресторанного бізнесу в місті теж непереливки - сотні людей персоналу змушені були піти в неоплачувані відпустки. Але є такі, які намагаються адаптуватись до нинішніх умов і розвивають сервіси доставки. Деякі вже вивчають безкоштовний конструктор сайту щоб зробити інтернет-магазин.
У кафе "Старлофт" ті, хто працювали в залі, зараз сидять вдома, а от кухня, хай в обмеженому вигляді, але працює. Подібна діяльність не покриває і 20% минулих прибутків, але дозволяє хоч якось залишатись на плаву. Адміністрація намагається всіма силами хоча б втримати колектив, щоб він не пішов на біржу праці і в разі завершення карантину, зміг оперативно приступити до роботи.
Якщо на початку замовлення йшли активно, то зараз йде тенденція до зменшення - люди починають більше економити. Відповідно, ресторатори планують зменшити ціни та активніше зайнятись рекламою.
Власники торгового центру Стратон, де діє кафе, йдуть назустріч та не нараховують орендну плату. Так само бізнесмени сподіваються і на підтримку влади.
У сімейній піцерії "Дрова" подібна ситуація. Заклад встиг пропрацювати всього тиждень після відкриття. Карантин став дуже болючим та несподіваним сюрпризом, але тут теж намагаються компенсувати хоча б частково втрати за допомогою доставки. Кількість замовлень нерівномірна, здебільшого за звичкою замовляють більше у вихідні дні або на дні народження.
Тут теж спостерігають тенденцію до зменшення суми чеку, хоч і кількість замовлень ніби стабільна. Але, все-таки власники піцерії поки що не втрачають оптимізму і працюють над покращенням сервісу доставки та майбутніми рекламними активностями.
Продуктові магазини та супермаркети
За рахунок того, що продуктові магазини та супермаркети мають змогу працювати під час карантину, тут падіння прибутків не настільки драматичне. Але все одно помітно, що люди починають все більше економити.
Якщо хтось думає, що закриття продуктових ринків та базарів принесло збільшення кількості клієнтів продуктовим магазинам, то він сильно помиляється. Як кажуть продавці, всіх опитаних нами торгових закладів, то кількість покупців не змінилась взагалі, а от купують люди значно менше.
Додатково ще помітно, що під час передкарантинної паніки, люди закупились на місяці наперед продуктами довготривалого строку придатності. Тому зараз купують більше тих продуктів, які довго не лежать.
У маркеті "Лоток" помітне зростання попиту на м'ясну продукцію, коли є привіз свіжого товару. Але в цілому кількість відвідувачів дещо впала і купують вони менше.
Не кращі справи у звичайних невеличких продуктових магазинах. Як сказали продавці магазину "Спокуса": "Люди більше ходять дивляться, ніж купують".
Щодо доставки продуктів харчування, то єдиний супермаркет, який зараз надає цю послугу це "Наш Край". Цю послугу вони надають вже кілька років, але за браком реклами, попиту та технічних неполадок, сервіс понад рік не працював.
За нинішніх сприятливих умов, послугу відновили, але замовлень поки що небагато. За день в середньому отримують не більше 5 замовлень.
Кому ж зараз добре?
Одні з небагатьох, хто не помітили зменшення прибутків - аптеки. Але треба розуміти, що непогано вони заробили лише на початку карантину, коли всі в паніці почали купувати медикаменти, маски та антисептичні засоби.
Зараз з кожним днем клієнтів все менше. Люди закупились наперед і зараз особливої потреби у відвідинах аптек немає.
Ми не знаємо як справи з рекламою в інших ЗМІ, але попит на рекламу у нас поки що зріс. Відвідуваність сайту та інших наших ресурсів шалено зросла. Для прикладу, 27 березня сайт відвідало понад 25 000 чоловік. Ми і до цього були лідерами за охопленням шепетівської аудиторії, але зараз через карантин, люди особливо потребують оперативної інформації щодо подій в місті, тому йдуть до нас.
Та це не означає, що рекламодавці будуть продовжувати замовляти рекламу в інтернет мережі надалі. Ті ж магазини одягу та взуття хоч і намагаються зараз продавати товар через мережу, все ж відчувають кардинальне падіння попиту.
Стабільно високий запит зараз на послуги мобільних операторів та інтернет-провайдерів. Нині це єдиний зв'язок між людьми та чи не єдина домашня розвага.
Місцеві провайдери кажуть, що кількість абонентів в мережі та обсяги спожитого трафіку дещо збільшились, але не так критично як в Європі, де канали реально не витримують той обсяг контенту, який поглинають абоненти. Запас міцності у них ще є.
Багато абонентів зараз скаржаться на повільну роботу інтернету, але насправді повільно працюють сайти, які не витримують напливу відвідувачів.
Висновки
Вже зараз стає очевидно, що карантин та економічну кризу переживуть далеко не всі бізнеси і багато кому доведеться закритись. Ні світ, ні Шепетівка вже не будуть такі, як були до появи коронавірусу COVID-19.
Бізнесменам треба зробити висновки та перебудувати свою роботу. На формат фрілансерів та віддаленої роботи звернуть значно більше уваги, ніж до цього.
Я минув увагою багато інших сфер бізнесу Шепетівки, але це не тому, що там нічого не змінилось. Просто тенденції кругом однакові і, поки що, позитивних новин мало.
Головне пам'ятайте, що це не перша і не остання економічна криза, яка зачепила наше місто. Зараз головне оптимізувати свою роботу, грамотно розподілити ресурси та чекати коли вірус відступить, а світова економіка почне набирати нових обертів.