«Анкети прихильників» охочі могли заповнити у наметах партії «Українська стратегія Гройсмана», розташованих 26 червня на вулиці Героїв Небесної Сотні та на проспекті Миру в місті Шепетівці Хмельницької області. У анкетах слід було вказати прізвище, ім’я, по батькові, місце реєстрації, контакти (телефон, електронну адресу, «Facebook»), рівень зайнятості та форми бажаної співпраці з політичною силою. Однак анкети не містили пункту, у якому б громадяни могли зазначати згоду на збір і обробку персональних даних. Агітатори, за словами спостерігача ОПОРИ, не пропонували надавати згоду й в окремому документі або усно.
Для збору персональних даних використовували також партійні газети з відповідною формою. Щоб виграти цінні призи, громадяни мали вказати свої прізвище, ім’я, по батькові, телефон, електронну пошту й населений пункт, у якому проживають, та надіслати анкету на вказану адресу. У примітці зазначили, що громадяни дають згоду на обробку персональних даних, заповнюючи форму.
У випадку з розіграшем, за словами радниці з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Тетяни Юзвяк, Закон України «Про вибори народних депутатів України» не дає достатніх підстав для висновку про непрямий підкуп виборців, адже для цього потрібно одночасне поєднання передвиборчої агітації (з пропозицією голосувати за кандидата або ж згадуванням його імені) та надання виборцям матеріальних цінностей. Однак за умови фіксації безпосереднього вручення переможцям лотереї призів, що супроводжуватиметься агітацією, можуть виникнути підстави стверджувати про непрямий підкуп. При цьому треба зазначити, що при публікації самого оголошення редакцією не дотримано вимог частини 3 статті 8 Закону України «Про рекламу», згідно з якою реклама про проведення конкурсів, лотерей, розіграшів призів, заходів рекламного характеру тощо повинна містити інформацію про строки та місце проведення цих заходів і вказувати інформаційне джерело, з якого можна дізнатися про умови та місце проведення цих заходів. Вказане оголошення не містить повних відомостей про такий розіграш призів.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про захист персональних даних» персональними даними є відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, а також адреса, дата і місце народження (частина 2 статті 11 Закону України «Про інформацію»). Як зазначено у частинах 5, 6 статті 6 цього ж Закону, не допускається обробка даних про фізичну особу, які є конфіденційною інформацією, без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
«У цій та схожих ситуаціях необхідно апелювати ще й до тих громадян, які погоджуються заповнювати такі анкети. До передачі своїх персональних даних третім особам треба ставитися обережно й відповідально, завжди вимагати пояснення, з якою метою та ким буде використовуватися отримана інформація», – зауважує Андрій Попик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Хмельницькій області.