Рішення прийнято відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005 року «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», керуючись ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Керівники шкільних, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, обладнаних індивідуальними модульними котельнями, при зниженні температури у приміщеннях нижче санітарних норм, можуть продовжувати опалення у закладах освіти.
Нагадаємо, на останій сесії Шепетівської міської ради депутати прийняли рішення про зверення до голови Верховної Ради України, керівників та співголів депутатських фракцій, комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, народних депутатів Романа Мацоли, Андрія Іллєнка щодо внесення змін до статті 22 Закону України «Про теплопостачання». Звернення було підготовлене депутатом від фракції ВО «Свобода» Богданом Одудом.
Закон України «Про теплопостачання» № 2333-IV від 2 червня 2005 року (надалі — Закон) визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності на об’єктах сфери теплопостачання та регулює відносини, пов’язані з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії з метою забезпечення енергетичної безпеки України, підвищення енергоефективності функціонування систем теплопостачання, створення і удосконалення ринку теплової енергії та захисту прав споживачів та працівників сфери теплопостачання.
Територіальна громада міста Шепетівки впродовж 2017-2018 років стикнулася з наслідками недосконалого врегулювання правовідносин правонаступництва зобов’язань у сфері теплопостачання.
Опалювальні сезони 2017-2018, 2018-2019 років фактично було зірвано. Заручниками «холодної війни» стали мешканці міста, які мають централізоване опалення, школи та комунальні заклади.
Стаття 22 Закону України «Про теплопостачання» визначає умови зміни права власності та особливості правонаступництва зобов’язань у сфері теплопостачання.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону, у разі якщо суб’єкту господарювання надано в користування (оренду, концесію, управління тощо) цілісний майновий комплекс (індивідуально визначене майно) з вироблення теплової енергії, такий суб’єкт стає правонаступником за борговими зобов’язаннями з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування, що виникли у суб’єкта господарювання, який раніше використовував майно (володів або користувався ним).
Вищевказаним Законом «Про теплопостачання» не врегульовано питання передачі боргів у випадку повернення цілісного майнового комплексу від суб’єкта господарювання назад власникові, якщо власником є органи державної влади чи місцевого самоврядування, їхні підприємства, установи та організації.
В зв’язку з тим, що Шепетівська міська рада рішенням позачергової сесії № 1 від 6 листопада 2017 року «Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна» відмовилася від договору концесії в односторонньому порядку, юридично, договірні відносини між ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» та Шепетівською міською радою припинилися.
З огляду на це, територіальна громада міста стурбована можливим «покладенням» боргів ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» перед НАК «Нафтогаз» на населення. Адже борг приватної компанії ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» — не погашено, крім того, спостерігається тенденція до його росту ( за попередньою інформацією – 120 млн. грн..). Ця сума є непосильною для бюджету міста та територіальної громади.
Варто зазначити, що територіальна громада чи держава не повинна нести відповідальність за неефективне використання об’єктів теплопостачання суб’єктом господарювання. Не припустимо «покладати» борги бізнесу на бюджети громад.
НАК «Нафтогаз», користуючись монопольним становищем та застосовуючи ст. 22 ЗУ «Про теплопостачання» в своїх інтересах, фактично намагається примусити територіальні громади та комунальні підприємства оплатити борги, які не вдалося стягнути з приватних компаній. Дійсно, «сили» олігархів та бізнесу проти звичайних мешканців є нерівними. І всім зрозуміло, кого легше примусити платити.
Відсутність у законодавстві чіткого врегулювання питання щодо порядку правонаступництва боргів суб’єкта господарювання стає перешкодою для отримання громадянами послуг з теплопостачання належним чином або неотримання таких послуг взагалі.
Відповідно до частини першої статті 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов’язаннями.
Отже, очевидним фактом як у рамках правового поля, так і суспільних відносин є те, що територіальна громада міста Шепетівки не може відповідати за боргові зобов’язання ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» перед НАК «Нафтогаз». За такої ситуації порушуються базові принципи цивільного законодавства, коли за порушення, допущені особою, нестиме відповідальність третя особа (у наведеному вище випадку відповідальність за несвоєчасну оплату з боку ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» буде нести територіальна громада міста Шепетівки).
Вказані дефекти статті 22 Закону повинні бути врегульовані на законодавчому рівні. Пропозиції щодо врегулювання згаданих недоліків наявні — у Верховній Раді України за поданням народного депутата України Юрія Левченка зареєстрований проект Закону N 8341 від 10.05.2018 «Про внесення змін до статті 22 Закону України «Про теплопостачання» (щодо удосконалення умов повернення цілісного майнового комплексу)», який повністю врегульовує правові дефекти відповідного нормативно-правового акту.
Враховуючи викладене, Шепетівська міська рада звернулась до Верховної Ради України, голів депутатських фракцій з проханням винести на пленарне засідання сесії Верховної Ради України та підтримати проект закону N 8341 від 10.05.2018 «Про внесення змін до статті 22 Закону України «Про теплопостачання» (щодо удосконалення умов повернення цілісного майнового комплексу)».
Для того, щоб «опалювальний сезон» не став синонімом до слова «апокаліпсис», а мешканці міст України «заручниками» боргових зобов’язань приватних компаній, сподіваємося на Ваше зважене рішення у підтримку вищезазначеного законопроекту.