Останнім часом маємо чимало звернень від мешканців щодо порушень тиші та безпеки, пов’язаних із використанням мототранспорту. Особливо непокоїть те, що керують ним неповнолітні. Дав доручення заступникам провести робочу нараду з представниками Шепетівського районного управління поліції.
Також ініціюватиму винесення на розгляд сесії міської ради питання про заборону пересування мотоциклів, мопедів, скутерів та іншого мототранспорту територією громади з 23:00 до 8:00 на період воєнного стану (окрім випадків крайньої необхідності) та заборону використання такого транспорту з переробленими глушниками, що перевищують норми шуму.
Поліція, у свою чергу, посилить перевірки водіїв цього транспорту.
Закликаю батьків бути відповідальними та не допускати, щоб їхні діти без належних прав і досвіду сідали за кермо. Маємо разом дбати про безпеку, спокій і порядок у нашій громаді.
Варто нагадати, що наразі в Шепетівці та на території Хмельницької області діє комендантська година з 00:00 до 05:00. Це єдина заборона яка можлива, а от все інше, це все наразі лише пусті обіцянки та популізм, і ми пояснимо чому.
Гучний транспорт: чому проблема досі не вирішена?
Ще донедавна гучний транспорт викликав у людей лише роздратування. Сьогодні ж — це майже символ безвідповідальності та зневаги до оточення. У соцмережах неодноразово з’являлися емоційні заклики покарати таких водіїв. Адже після нічних обстрілів і схожого на дрони-камікадзе «дзижчання» мототехніки люди не можуть почуватися спокійно.
Формально боротьба з гучним транспортом в Україні почалася ще 2022 року. Тоді Київська міська рада ухвалила рішення заборонити пересування містом без глушників та інші подібні «нововведення». Але на практиці це залишилося радше побажанням.
Причина проста: контролювати виконання цієї норми мала б поліція. Однак у патрульних немає достатніх повноважень, щоб вимірювати рівень шуму або офіційно фіксувати такі порушення. Тож навіть якщо поліцейський бачить і чує очевидний «прямоток», юридично притягнути до відповідальності він не може.
Забуксувала й Верховна Рада
У 2022 році у парламенті з’явився законопроєкт №9564, що передбачав серйозні штрафи — до 17 000 грн за гучний вихлоп і навіть позбавлення водійських прав у разі повторного порушення. Але після першого читання документ фактично «завис».
У профільних висновках вказувалося, що важко чітко визначити, чи автомобіль був переобладнаний, чи це просто особливості двигуна, а також яким саме має бути «допустимий рівень шуму». Через ці юридичні суперечки ініціатива заглохла.
У червні 2023 року з’явився новий законопроєкт, який знову пропонує штрафи — цього разу менші (від 30 до 200 неоподатковуваних мінімумів), але проблема з визначенням критеріїв шуму залишилася.
Що далі?
Фактично в Україні досі немає реального механізму контролю за гучними транспортними засобами. Міська влада перекладає відповідальність на поліцію, поліція — на відсутність повноважень і приладів, а парламент роками не може ухвалити робочий закон.
Тим часом мешканці міст продовжують жити у стресі. Адже в умовах війни кожен різкий звук — це не просто шум, а нагадування про небезпеку. І доки питання не буде вирішене на законодавчому рівні, гучні мотоцикли й автомобілі залишатимуться джерелом суспільної напруги.
Окрім того шум від "прямотоків" напряму впливає на ефективність роботи ППО. В Україні для виявлення дронів-камікадзе Shahed 136 використовують мережу із тисяч акустичних датчиків по всій території країни. Це дозволяє виявляти БпЛА, які сховались від "радарів". Але через деяких "обдарованих" власників двохколесних коней, військові отримують масу помилкових спрацювань.
Змістовне та доступне відео на цю тему зняло Телебачення Торонто, радимо його переглянути нижче.