Українська електроенергетика складається із чотирьох основних складових:
- Виробничі потужності: атомні електростанції (АЕС), теплоелектростанції (ТЕС), теплоелектроцентралі (ТЕЦ), гідроелектростанції (ГЕС), гідроакумулювальна електростанція (ГАЕС,) сонячні й вітрові електростанції тощо.
- Система передачі від виробничих потужностей до операторів систем розподілу (обленерго). Нею керує оператор системи передачі НЕК «Укренерго» (далі – ОСП) у володінні якого є відповідні мережі та обладнання: високовольтні лінії електропередачі (ЛЕП), трансформаторні підстанції (ТП), підстанції (ПС) тощо.
- Система розподілу електроенергії споживачам. Це здійснюють оператори систем розподілу (далі – ОСР) через відповідне обладнання: лінії електропередачі (ЛП), кабельні лінії електропередачі (КЛ), ТП, розподільні підстанції (РП) та інше.
- Споживачі електроенергії. Вони є невід’ємною складовою будь-якої електромережі – оскільки специфіка галузі полягає у тому, що у певний момент часу виробляється, передається та розподіляється рівно стільки ж електрики, скільки й споживається.
Як забезпечується робота електроенергетики України?
ОСП розраховує і прогнозує рівень споживання електрики у регіонах (з урахуванням усіх чинників: регіону, пори року, технічних можливостей, погодних умов тощо) і передає вироблену електроенергію ОСР для розподілу споживачам. У разі збільшення або зменшення попиту на електрику ОСП здійснює технічне регулювання передачі електроенергії з метою відповідності рівня виробництва рівню споживання. Отже, відбувається балансування електромережі.
Що відбудеться якщо не балансувати систему між виробництвом та споживанням?
У разі перевищення споживання над виробництвом у електромережах відбувається падіння частоти електричного струму. При її падінні нижче певних критичних значень на виробничих потужностях спрацьовують системи автоматичного захисту, які вимикають потужності від електромережі. Якщо захист не спрацює – відбудеться надзвичайна ситуація із непередбачуваними наслідками, яка може надовго вивести обладнання виробничих потужностей з ладу. У разі такого сценарію, відключення навіть малопотужних виробників від електромережі призводить до «ефекту доміно» – від електромережі від’єднаються всі виробничі потужності, що призводить до повного знеструмлення – «блекауту».
На відновлення електропостачання після «блекауту» можуть піти дні та тижні.
Як відбувається розподіл електроенергії?
ОСР отримують вироблену електричну енергію через високовольтні мережі та обладнання ОСП. За допомогою власних електромереж розподіляють, трансформують та передають електроенергію до точки під’єднання споживача. При цьому параметри якості електричної енергії у точці під’єднання споживача (а саме рівень напруги та її коливання) мають відповідати вимогам державного стандарту ДСТУ EN 50160:2014.
Як зараз працює галузь в умовах воєнного стану?
У результаті ракетних ударів були пошкоджені всі складові української електроенергетики: великі тепло- і гідроелектростанції, високовольтні лінії електропередачі та підстанції, розподільні й трансформаторні підстанції, інше енергетичне обладнання.
Основною проблемою на сьогодні залишається дефіцит виробництва електроенергії, особливо в ранкові та вечірні години, коли дефіцит може сягати 50% від потреби. Тобто, українська електроенергетика зараз не може задовольнити потреби всіх споживачів через руйнування та аварії.
Обмежена пропускна здатність високовольтних електричних мереж в аварійних ситуаціях не дозволяє рівномірно розподіляти наявну енергію серед усіх ОСР. Адже споживач отримує електроенергію не лише від найближчої електростанції. І аварійна ситуація на виробничих потужностях, для прикладу, десь на Заході країни зменшує кількість виробленої електроенергії, що відображається у вигляді обмежень електропостачання в інших регіонах.
ОСП кожного дня доводить до всіх ОСР ліміти споживання, які повністю не покривають потреби споживачів. У разі, якщо ОСР перевищує наданий ліміт – до нього застосовуються аварійні обмеження.
ОСР, в рамках наданих лімітів, намагається рівномірно розподілити наявну електрику серед усіх споживачів. Але зараз у ОСР виникають інші проблеми – ті споживачі, які отримують електропостачання у певний проміжок часу, несвідомо ставляться до обмеження власного електроспоживання: вмикають одночасно багато енергоємних приладів. У наслідок таких дій значно підвищується навантаження на енергооб’єкти ОСР, що призводить до виходу з ладу трансформаторних підстанцій, розподільних пристроїв, вимикачів, кабельних ліній тощо. І тоді електропостачання споживачів припиняється в наслідок аварійної ситуації.
Чи є споживачі, яким електроенергія поставляється першочергово?
Так, держава систематизує процес щодо того, хто зі споживачів насамперед отримує електроенергію.
Перший пріоритет — це критична інфраструктура, зокрема об’єкти водо-, теплопостачання та лікарні.
Другий пріоритет — це об’єкти військово-промислового комплексу, які працюють на оборону держави. Принцип «все для фронту» залишається абсолютно незмінним.
Третій пріоритет — це бізнес, який виготовляє критично важливі товари та продукти. Наприклад, хлібопекарні та молокозаводи.
Четвертий пріоритет — житловий сектор.
Чому у мене немає електроенергії, хоча вона має бути згідно з інформацією на сайті обленерго?
Електроенергія може бути відсутня з різних причин, які вже були наведені вище: перевищення лімітів споживання, обмежена пропускна здатність високовольтних мереж, аварійні ситуації на енергооб’єктах тощо. Енергетики на зараз залежать від ситуації в енергосистемі – від її здатності виробляти та передавати електроенергію. Коли ця здатність внаслідок різних чинників обмежується або зникає – застосовують обмеження для споживачів шляхом аварійних вимкнень.
Енергетики застосовують обмеження виключно для стабілізації енергосистеми. Адже якщо не стабілізувати систему – це може призвести до повного «блекуату», на подолання якого може знадобитися тривалий час.
Де я можу подивитися графік відключення електропостачання мого помешкання?
Всі графіки погодинних відключень публікуються на сайтах енергопостачальника – ОСР. Із графіками відключень електропостачання ОСР можна ознайомитися тут.
Чому у моєму будинку вимикають електропостачання, а сусідній – постійно «сяє»?
Українські розподільчі електричні мережі при їх розбудові не розраховувалися на роботу в таких умовах, як зараз. Тобто, підключення нових споживачів до електричної інфраструктури відбувалося не за принципом призначення (критична інфраструктура, бізнес чи житловий сектор), а за принципом наявних технічних рішень – де і на якому об’єкті електромереж є вільні потужності, від яких можна заживити споживачів. Таким чином навіть деякі під’їзди одного будинку можуть бути підключені до різних енергооб’єктів, не говорячи вже про будинки.
Так, сусідній будинок може живитися від іншої трансформаторної підстанції, яка також живить об’єкти критичної інфраструктури. Для прикладу, поширені випадки, коли будинки, в яких не вимикається світло, заживлені разом із котельнями, і у разі їх знеструмлення, окрім електропостачання, буде відсутнє і опалення. А це у свою чергу призводить до ще більшого навантаження на електромережі в умовах опалювального періоду. У таких випадках найчастіше у ОСР відсутні ресурси для вимкнення такого будинку від мережі – як то можливість під’єднати сусідній будинок до іншого енергооб’єкта або забезпечити постійне чергування співробітника ОСР на об’єкті для ввімкнення/вимкнення цього будинку.
Чому в сусідній будинок електроенергія постачається за графіком, а у моєму вже понад добу немає електропостачання?
Така ситуація не є нормальною – сталася аварія у ваших електромережах. На сайті Держенергонагляду наведено порядок дій у разі зникнення електропостачання. У будь-якому разі не намагайтеся полагодити електромережі самотужки – це може призвести до нещасних випадків та, навіть, смерті.
Чому електрики так довго відновлюють електропостачання?
Як вже наголошувалося раніше, українська енергосистема зазнала катастрофічних руйнувань з боку агресора. Енергетики працюють над її відновленням 24 години на добу та 7 днів на тиждень. На жаль, вже декілька десятків представників енергетичних компаній загинули від обстрілів і вибухових пристроїв під час відновлення електромереж та забезпечуючи енергопостачання. Наразі існує нагальна потреба у великій кількості спеціалістів, обладнанні, конструкцій та витратних матеріалах.
Усіх споживачів енергетики намагаються забезпечити енергопостачанням, за можливості у найкоротші терміни.
Що робить влада для відновлення енергопостачання споживачам?
Влада на усіх рівнях здійснює комплексні заходи щодо максимально повного та швидкого відновлення електропостачання всім споживачам. Для цього, зокрема, готуються та надсилаються іноземним партнерам запити на необхідне обладнання та витратні матеріали, які, після отримання, розподіляються відповідно до нагальних потреб.
Держенергонагляд, зі свого боку, продовжує здійснювати огляди пошкоджених об’єктів електромереж для формування запитів відповідного обладнання. Також здійснюються моніторинги за підготовкою та проходження учасниками ринку осіньо-зимового періоду 2022-2023 років, формування аварійних запасів обладнання та палива, виконання планів розчистки трас повітряних ліній електропередачі тощо з метою надійного енергопостачання споживачів. На виконання доручення Міністра енергетики України спеціалісти відомства перевіряють складання та виконання з боку ОСР графіків відключень.
Як довго ще буде відключатися електропостачання?
Зараз точно неможливо прогнозувати терміни завершення відновлювальних та ремонтних робіт: деякі триватимуть декілька тижнів, деякі – кілька місяців. На відновлення деяких об’єктів енергетики можуть піти роки.
Ті відновлювальні та ремонтні роботи, які вже здійснено та здійснюються, спрямовані на стабілізацію енергосистеми, і наразі збільшення енергопостачання за рахунок цих робіт покриває лише збільшений попит на електрику в зимовий період.
Тому треба готуватися до того, що за відсутності нових руйнувань агресором енергетичної інфраструктури така ситуація в енергетиці може зберегтися до весни 2023 року.
Що я, як споживач, можу зробити для якнайшвидшого відновлення електропостачання?
Суттєвим внеском споживачів у відновлення енергосистеми є максимальне скорочення користування енергоресурсами.
Закликаємо усіх споживачів зменшити споживання електроенергії. Рекомендується у години-пік не користуватися потужними електроприладами: електрообігрівачами, теплою підлогою, бойлерами, електричними сушарками, кухонними електроплитами, мікрохвильовими печами, пральними машинами, електричними духовими шафами, електрочайниками, прасками, посудомийними машинами, кондиціонерами тощо.
Навіть якщо протягом цілого дня було відсутнє електропостачання, споживач все одно має зменшити споживання електроенергії у пікові години. Оскільки, якщо не дотримуватися режиму максимальної економії, країна ризикує залишитися в темряві. Відключення потрібні для стабілізації енергосистеми України. Вони не дають статися більш масштабним та хаотичним аварійним вимкненням, на усунення яких потрібно буде досить багато часу.
Щоб уникнути аварійних вимкнень, Держенергонаглядом раніше було оприлюденно Інформаційну пам’ятку для мешканців багатоквартирних будинків. У ній можна дізнатися як підготувати свою оселю до холодної пори року та як уникнути перевантаження електромереж у зимову пору року.
Куди я можу звернутися, якщо, на мою думку, графік вимкнення електропостачання не дотримується?
У будь-який момент кожний громадянин може звернутися до Держенерогнагляду із заявою або скаргою щодо порядку застосування ОСП, ОСР та електропостачальником заходів з обмеження та/або припинення постачання електричної енергії споживачам.
Для отримання відповіді у терміни, передбачені чинним законодавством, споживачу необхідно надіслати відповідний запит. Для цього потрібно заповнити форму для подання електронних звернень за посиланням: https://sies.gov.ua/ua/forma-dlya-podannya-elektronnih-zvernen-gromadyan-do-derzhavnoyi-inspekciyi-energetichnogo-naglyadu-ukrayini або надіслати лист поштою на адресу: 04112, м. Київ, вул. Дорогожицька, 11/8 чи на електронну адресу: bureau@sies.gov.ua
Окрім зазначених каналів зв'язку, також можна подати звернення телефоном:
- на "Гарячу лінію" Держенергонагляду +38 (044) 204-79-27;
- до Відділу по роботі із зверненнями громадян та забезпечення доступу до публічної інформації Держенергонагляду +38 (044) 204-79-22;
- на Урядову "гарячу лінію" Кабінету Міністрів України – 1545 (звернення буде передано до Держенергонагляду за належністю).
У ці складні часи маємо всі згуртуватися і з гідністю пройти через усі випробування та виклики задля якнайшвидшої перемоги над загарбниками.