Служба в органах місцевого самоврядування — це професійна на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, спрямована на реалізацію територіальною громадою своїх прав.
Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок державного бюджету.
Посадами в органах місцевого самоврядування є виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою, виборні посади, на які обираються або затверджуються особи відповідною радою, а також посади, на які особи призначаються міським головою на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Відповідно до статті 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального рівного, прямого виборчого права і здійснює свої повноваження на постійній основі.
Згідно зі статтею 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар міської ради обирається за пропозицією міського голови відповідної ради з числа її депутатів на строк повноважень ради і працює в раді на постійній основі. Повноваження секретаря міської ради закінчуються одночасно із закінченням депутатських повноважень у день відкриття першої сесії нового скликання.
Персональний склад виконавчого комітету міської ради відповідно до статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні затверджується міською радою за пропозицією міського голови. До складу виконавчого комітету входять, зокрема, міський голова, секретар міської ради, заступники міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючий справами виконавчого комітету міської ради.
Прийняття на посади заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради та керуючого справами виконавчого комітету міської ради здійснюється відповідно до ст. 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» шляхом затвердження відповідною радою.
Після закінчення повноважень міської ради, міського голови виконавчий комітет відповідно до статті 51 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету. Повноваження заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів та керуючого справами виконавчого комітету закінчується після сформування нового складу виконавчого комітету.
На посади керівників управлінь, відділів та інших працівників виконкому міської ради відповідно до ст. 10 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» прийняття здійснюється шляхом призначення їхміським головою на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
З метою набуття практичного досвіду, перевірки професійного рівня і ділових якостей працівників, які претендують на посаду державного службовця чи посадової особи місцевого самоврядування, може проводитися їх стажування у державному органі, органі місцевого самоврядування терміном до двох місяців. Стажування проходять як особи, що вперше претендують на посаду державного службовця чи на службу в органах місцевого самоврядування, так і ті державні службовці та посадові особи, які бажають зайняти більш високу посаду.
Служба в органах місцевого самоврядування відповідно до ст. 20 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України) припиняється на підставі і в порядку, визначених законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», а також у разі відмови посадової особи місцевого самоврядування від складання Присяги, порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування, неподання відомостей або подання посадовою особою неправди вих відомостей щодо її доходів у встановлений термін, виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов’язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування, досягнення посадовою особою місцевого самоврядування віку перебування на службі.
Громадяни України, які вперше приймаються (обираються) на службу в органи місцевого самоврядування, складають Присягу і підписують її текст, визначений у ст. 11 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування».
При прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування присвоюються ранги відповідно до зайнятої посади, рівня професійної кваліфікації і результатів роботи. Особам, які призначаються на посади з випробувальним строком, ранги присвоюються після його закінчення за результатами роботи. Черговий ранг присвоюється за умови якщо посадова особа успішно відпрацювала на займаній посаді не менш як два роки з урахуванням часу присвоєння попереднього рангу. Посадова особа місцевого самоврядування може бути позбавлена рангу лише за вироком суду.
Ст. 12 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» встановлено обмеження щодо прийняття на службу в органи місцевого самоврядування та її проходження. Ці обмеження обумовлені особливостями служби і сприяють забезпеченню ефективної діяльності з виконання повноважень посадових осіб, запобіганню можливим зловживанням службовим становищем, створенню умов для незалежної професійної діяльності.
Ознайомлення з обмеженнями, пов’язаними з прийняттям на службу в органи місцевого самоврядування та проходженням служби, є необхідною умовою при прийнятті на службу. Недотримання будь-якого з цих обмежень є підставою д ля відмови у прийнятті на посаду в органи місцевого самоврядування. Виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов’язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування, є підставою для припинення служби відповідно до ст. 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
Задля оцінки ділових та професійних якостей, а також кваліфікації посадових осіб посадові особи раз на чотири роки підлягають атестації та щорічно проводиться оцінка виконання посадовими особами покладених на них обов’язків і завдань. Щорічна оцінка проводиться з метою поліпшення добору й розстановки кадрів, розвитку ініціативи і творчої активності посадових осіб, їх потенціалу, потреб у підвищенні кваліфікації та особистому розвитку, планування кар’єри.
Кадровий резерв виконавчого комітету міської ради створюється д/ія зайняття посад та просування службою і затверджується міським головою. До кадрового резерву зараховуються особи, які виявили бажання зайняти посаду в органах місцевого самоврядування і мають відповідну кваліфікацію та освіту або здобувають її.
Формування кадрового резерву передбачає добір працівників, які спроможні запроваджувати демократичні цінності правової держави та громадського суспільства, відстоювати права людини і громадянина, мають професійні навички, що ґрунтуються на сучасних спеціальних знаннях і аналітичних здібностях для прийняття та успішного виконання управлінських і рішень.
Лідія Курбацька