Чому застосовуються відключення?
Масовані ракетно-дронові атаки, які росія здійснила на українську енергосистему протягом жовтня-листопада, призвели до значних втрат доступної потужності через знищення або пошкодження об’єктів генерації, передачі та розподілу електричної енергії. Як наслідок — зараз у нашій державі є регіони зі значним рівнем енергодефіциту. А оскільки енергосистема України — об’єднана, то проблема дефіциту потужності стосується її загалом, а не окремих частин.
Неможливість задовольнити потреби усіх споживачів наявним обсягом доступної потужності призводить до запровадження вимушених обмежень — аварійних або погодинних відключень.
Чому в одних областях обмежують споживання, а в інших — не завжди?
Зумовлена російськими атаками проблема енергодефіциту — створює необхідність покриття споживання у постраждалих від обстрілів регіонах за рахунок об’єктів генерації в інших областях. Втім, енергосистема України не проектувалась з урахуванням такого сценарію. Можливості для передачі енергії від електростанцій до споживачів за багато сотень кілометрів — досить обмежені.
Щоб частково розвантажити магістральні мережі — доводиться запроваджувати обмеження у регіонах на шляху від об’єктів генерації та міждержавних інтерконекторів (через які здійснюється імпорт) до розподільчих мереж енергодефіцитних регіонів. При цьому, у частині областей, через які така передача не здійснюється, потреби в обмеженнях немає. У них можливий навіть профіцит потужності, яку технічно неможливо передати до регіонів, де генерація та мережі передачі й розподілу електроенергії пошкоджені.
Хто відповідає за складання і контроль за виконанням графіків погодинних відключень?
НЕК «Укренерго» як оператор системи передачі електроенергії — не здійснює відключень споживачів та не складає відповідних графіків застосування обмежень. Ми визначаємо обсяг обмежень, які мають бути застосовані в тому чи іншому регіоні у кожну конкретну годину (пів черги, черга, півтори черги, дві черги…).
Складання графіків відключень кожної з шести черг (та підчерг) і дотримання принципу справедливості розподілу обмежень (загальна тривалість знеструмлень, зміна денних і нічних відключень) — це відповідальність оператора системи розподілу (обленерго) у кожному регіоні. Контроль за дотриманням цієї справедливості має здійснювати Державна інспеція енергетичного нагляду України.
Чи може імпорт вирішити проблему енергодефіциту та скасувати необхідність відключень?
Імпорт електроенергії — дуже важливий фактор забезпечення балансу між наявною в енергосистемі потужністю та рівнем енергоспоживання. Втім, він не є панацеєю.
Враховуючи географію розташування інтерконекторів, покриття дефіциту потужності в регіонах, які втратили власну генерацію — теж обмежується можливостями магістральної та розподільчих мереж. Втім, враховуючи всі фактори і ризики (зокрема, щодо здійснення росією атак на підстанції, які забезпечують видачу потужності українських АЕС) — «Укренерго» вже узгодило збільшення максимальної потужності імпорту електроенергії у грудні до рівня 2 300 МВт.