Газо- чи бомбовози?

Автор Роман Губрієнко
Кілька років поспіль Шепетівська міська рада веде непримиренну війну з ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» за місцевий водоканал і тепломережу. Водоканал вдалося повернути у комунальну власність раніше, а от за тепломережу точилася тривала і важка боротьба у суді. Рівненський апеляційний суд 18 січня нарешті поставив крапку у цьому протистоянні: тепломережа повертається у комунальну власність міста. Однак комунальне господарство — не єдина сфера, яка цікавить кураторів компанії. З появою у місті структур Андрія Карпенка (який стоїть за розгалуженою системою бізнес-інтересів), в низці районів області запрацювала безконтрольна схема реалізації скрапленого газу-метану через пересувні автомобільні газові заправники (ПАГЗи).

Не «Енергоінвестом» єдиним

Є такі структури як: «Укртехінвест- газ», «Укргаз» і «Екотрансгаз». Об’єднують ці фірми торгівля газом і обширні бізнесові інтереси пана Карпенка. «Укртехінвестгаз» — верхівка бізнес-айсбергу в реалізації газу. «Укргаз» – мережа заправних газових станцій (усього шістнадцять заправок по Україні). «Екотрансгаз» продає скраплене блакитне паливо через ПАГЗи (10-12 діючих машин в межах області). Найактивніше газовози працюють в Шепетівці, Ізяславі і Полонному. Кажуть, що метаном торгують і в Хмельницькому.

Здавалося б, ну що тут такого надзвичайного? Займаються люди бізнесом, приторговують газом, заробляють собі копійчину. Які проблеми? Але незручних запитань до організаторів бізнесу насправді дуже багато. Взагалі, продаж газу автомашинами з балонами — застарілий і небезпечний спосіб. Десять років тому на Київщині сталася страшна аварія: вибухнув газовоз, загинули люди. 

ДП «Укравтогаз» задля безпеки відмовилося від практики роздрібної торгівлі метаном з допомогою машин. Приватні структури вловили момент і вирішили скористатися сприятливими обставинами, аби захопити добрий шмат ринку. Без дотримання дуже жорстких умов безпеки оті газовози можуть стати бомбою на колесах, бо наші бізнесмени-скоробагатьки, як відомо, частенько чхають на правила і порядки, не розкошелюються на створення безпечних умов. 

Більше десятка ПАГЗів, які працюють на території області, — серйозна проблема і загроза, оскільки газовози «Екотрансгазу» працюють абсолютно поза межами вимог пожежної безпеки, охорони праці, санітарних норм, не сплачують податки і завдають збитків державним структурам. 

Начальник автомобільної газової  заправки міста Шепетівки Микола Літвінчук — перший, хто підняв цю проблему на рівні Шепетівки й області. Що таке скраплений газ, як з ним працювати і «з чим його їдять», Микола Миколайович знає не з чуток. Автомобільна газова заправка в Шепетівці визнана однією з кращих станцій по всій Україні. На Миколу Літвінчука рівняються усі спеціалісти і керівники галузі. Тож коли він говорить про проблеми газовозів, то чудово розуміє приховані загрози.

Вибухо-небезпечний бізнес 

Професійний аналіз проблеми Микола Миколайович починає з найпростішого: що потрібно, аби торгувати газом з коліс? Перелік вимог чималенький, адже продавати скраплений метан це вам, вибачте, не квас з бочки цідити. Як ми вже зазначали, газовози «Екотрансгазу» працюють у низці районів області. Як приклад їх діяльності, ми конкретно проаналізуємо ситуацію в Шепетівці. У переліку вимог, обов’язкових для виконання, є аж 14 пунктів. Зупинимося на найважливіших. 

По-перше, має бути проект майданчика, де розміщена газова торгова точка. В Шепетівці газовоз продає блакитне паливо на території ринку «Дар». Жодних спеціалізованих умов для небезпечної торгівлі не створено. По-друге, у газових бізнесменів має бути висновок пожежних про відведення земельної ділянки. Цього теж немає. По-третє, відсутні дозволи та експертні висновки санепідемстанції. Начальник Шепетівського управління Держсанепідемстанції А.Г. Нечипорук звертався у місцеву прокуратуру з листом, в якому зазначав: «ПАГЗ на території ринку «Дар» розташовується на відстані 30-40 метрів від житлових будинків, що є грубим порушенням». У СЕС вказали: «Будь-яких дозвільних документів на проектну документацію, на розміщення даного об’єкта Держсанепідемслужба не надавала». 

Це, звісно, може видатися бюрократичною тарабарщиною, але, як ми зазначали, газовоз — не кіоск з пиріжками, а потенційно небезпечний об’єкт. Неподалік від точки, де «Енергоінвест» приторговує газом, розташовані не тільки житлові будинки, а ще й автозаправка. У разі надзвичайної ситуації — бабахне так, що смішно не буде нікому. Взагалі, згідно вимог безпеки, ПАГЗ має розташовуватися хоча б за 300 метрів від житлових будинків. Суворе, але необхідне правило техніки безпеки. 

Інший момент — власник газовозу повинен мати дозвіл на торгівлю від органів місцевого самоврядування і договір на оренду території, де буде розташована машина. Перший заступник міського голови Володимир Вихівський розповів, що територію ринку «Дар» орендують чотири особи. Ніхто з них досі не поновив договору про оренду з міською радою, але котрийсь з орендарів підписав угоду з «Екотрансгазом» на користування своєю ділянкою. Тобто газові бізнесмени в такий спосіб уникають необхідності отримання дозволу на ведення небезпечної торгівлі. Що їм міська рада? Торгаші домовляються з іншими особами й роблять що їм заманеться. 

Міському голові Михайлу Полодюку зовсім не потрібен газо-бомбовоз на території міста. Нещодавно Михайло Іванович підписав рішення виконкому, в якому вказано розібратися з газовою торгівлею, яка ведеться всупереч нормам пожежної безпеки. Рішення направили в СБУ, поліцію, Держслужбу праці, податкову, ДСНС. Надзвичайна ситуація у Шепетівці нікому не потрібна, тож влада опікується проблемою і намагається її вирішити. 

Окрім питань безпеки, є ще одна суттєва заковика. В США, як відомо, усі злочини мають термін давності окрім… ухиляння від сплати податків. Микола Літвінчук розповідає, що жоден ПАГЗ «Екотрансгазу» не обладнаний належним лічильником, який фіксує об’єм реалізованого газу. А значить немає і податків, які газові бізнесмени мають сплатити. З точки зору податкової інспекції, робота газовозів абсолютно непрозора. Є питання і до якості газу з «балонів». Купуючи паливо в «Екотрансгазу», водії шкодять і своєму автотранспорту і державному бюджету. 

Керівництво ДП «Укравтогаз» надіслало офіційні листи до СБУ, ДСНС, поліції, податкової інспекції та інших структур, у яких звертало увагу на те, що на півночі Хмельниччини розташовані мінімум чотири об’єкти, які мають стратегічне значення (Хмельницька АЕС, військовий арсенал с. Цвітоха, ДП «Шепетівський ремонтний завод» та одна з найбільших у Європі база зберігання озброєння). З огляду на це, попередження ймовірних катастроф і терористичних актів поблизу важливих об’єктів держави потребує особливої уваги з боку силових структур та органів державної влади. В ДП «Укравтогаз» особливо наголосили, що це питання, яке мало б стати предметом прискіпливого, компетентного та швидкого розгляду відповідними правоохоронними органами, фіскальними та контролюючими структурами, впродовж багатьох місяців обросло бюрократичними процедурами. В той же час бюджет недоотримує мільйонні кошти у вигляді податків, а профільні державні підприємства, які внаслідок «нездорової» конкуренції втрачають до 70 відсотків обсягів продажу, стають на межу банкрутства та закриття. 

Газові ділки дуже вправно використовують мораторій Кабміну на перевірки контролюючими органами. Це саме той випадок, коли своєю ліберальною позицією уряд сприяє тіньовим схемам.

Не підкопаєшся?

Утім, союзників у боротьбі з незаконним, непідконтрольним і небезпечним бізнесом Микола Літвінчук і міська влада не мають. Правоохоронні органи ніяк не реагують на цю ситуацію. Так, 31 грудня поліція Шепетівки, розглянувши звернення Миколи Миколайовича, надала висновок, що у діяльності газовоза в Шепетівці «відсутній склад кримінального правопорушення». У поліції зазначили, що існує заборона на проведення перевірок. Те ж саме кажуть і в ДСНС. Т. в.о. начальника РС ДСНС Шепетівки Віктор Дворак розводить руками – проводити перевірки не можемо. Пан Дворак розповідає: «Два наших інспектори їздили на місце, де стоїть газовоз, підходили до керівництва, спілкувалися, вказували на недоліки і порушення. У відповідь відрізали: «Ви з перевіркою? Ні? То будьте здорові». 

Однак Микола Літвінчук не здається. Міськрайонний суд 15 січня задовільнив позов Миколи Миколайовича і зобов’язав поліцію Шепетівки відкрити кримінальне провадження за фактом незаконної торгівлі газом і провести вичерпне розслідування. Є сподівання, що це дасть результат, адже без активної позиції правоохоронців проблему не вирішити. 

Ніхто не каже, що газовози «Екотрансгазу» потрібно просто видворити з області і заборонити їхню діяльність. Хочете працювати? Працюйте чесно, відкрито, відповідально. Дотримуйтеся усіх норм безпеки, сплачуйте податки, торгуйте якісним продуктом за ринковою ціною, будьте прозорими перед державою, громадою. Не бажаєте так, тоді, вибачте, є всі підстави казати, що ви — нечисті на руку ділки, які заради власної вигоди ризикують безпекою громадян. Утім, є одне, просте і дуже зрозуміле, правило — усі небезпечні об’єкти мають розташовуватися за межами населених пунктів. Крапка. Як кажуть — від гріха подалі. 
Подільські вісті

Коментарі (2)

  1. Віктор11

бізнес перебили! треба щось робити! краще чим бомбовози не придумав!

  Вложения
 
  1. Сетовка

Кому який бізнес? Укргаз розводить на кожній заправці, умудряються залити 50 літрів в 45 літровий балон. Раз спробував заправитись, мені вистачило. <br />Якщо це правда що енергоінвест і укргаз це одних і тих же рук справа, то їх треба...

Кому який бізнес? Укргаз розводить на кожній заправці, умудряються залити 50 літрів в 45 літровий балон. Раз спробував заправитись, мені вистачило. <br />Якщо це правда що енергоінвест і укргаз це одних і тих же рук справа, то їх треба давно вже всіх гнати з міста. Де прокуратура і міліція? Довго ще ці злодії будуть грабувати нас?

Детальніше
  Вложения
 
Коментарі відсутні

Залиште ваш коментар

Оставить комментарий в качестве гостя. Зарегистрироваться либо авторизоваться. Sign up or login to your account.
Вложения (0 / 6)
Поделиться вашим местоположением