Версія для друку

Чергове ДТП за участі підлітків та мотоцикла: чому так багато подібних випадків

Автор 17 травня 2025, 16:16

На Городоччині поліцейські встановлюють обставини ДТП, в якій травмувався 15-річний пасажир мотоцикла. Дорожньо-транспортна пригода сталася вчора, 16 травня, близько 19:25 години в с. Лісоводи Городоцької тергромади.

15-річний місцевий житель, керуючи мотоциклом «Tekken 250», допустив його падіння. Як наслідок — пасажир мотоциклу, також 15-річний місцевий житель, отримав тілесні ушкодження та був госпіталізований до Хмельницької обласної лікарні.

За даним фактом слідчі Хмельницького районного управління поліції відкрили кримінальне провадження за ч. 1 ст. 286 (Порушення правил безпеки дорожнього руху, що спричинило потерпілим тілесні ушкодження) Кримінального кодексу України і наразі встановлюють усі обставини події.

Варто зазначити, що за чотири місяці 2025-го року на Хмельниччині сталося 16 ДТП за участі мотоциклів та мопедів, у яких 4 особи загинули та 12 отримали травми. У 8-ми з 16-ти випадків учасниками таких дорожньо-транспортних пригод є неповнолітні.

Причини ДТП з мотоциклами

Адвокат, який спеціалізується на справах про ДТП та інших, що стосуються експлуатації транспорту, Вадим Володарський каже – часто водії автомобілів не вбачають у мотоциклістах повноцінних учасників дорожнього руху. Саме тому, на його думку, у багатьох випадках, не надають їм перевагу в русі, відповідно до ПДР.  Це і є поширеною причиною аварій, – зазначає він.

Серед мотоциклістів є вираз «класика жанру» – так називають ДТП, коли водій, повертаючи ліворуч, не пропускає мотоцикліста, що рухається назустріч. Це, дійсно, один з найрозповсюдженіших механізмів ДТП за участі мотоциклістів. Те ж саме - при виїзді з другорядної дороги, перестроюванні, тощо. Таких ДТП багато, – говорить адвокат.

Крім того, експерт вважає, що мототранспорт є менш видимим на дорозі, ніж автомобілі. Мовляв, раніше це компенсувалося постійно увімкненим світлом на більшості сучасних мотоциклів та мопедів. Проте із введенням обов’язкового увімкнення ближнього світла фар на всіх ТЗ за межами населених пунктів – ситуація дещо змінилася.

- Із введенням обов'язкового увімкнення ближнього світла фар на усіх транспортних засобах за межами населених пунктів, мотоцикл у потоці вже не виділяється. Навпаки, його, як правило, єдина фара губиться у мерехтінні вогнів, завдяки чому виявити мотоцикл на дорозі стало складніше. У свою чергу, це призводить до збільшення кількості саме таких ДТП, коли інші учасники руху не надають мотоциклісту передбачений ПДР пріоритет у русі. Це стосується, передусім, заміських доріг із досить інтенсивним рухом, – пояснює Вадим Володарський.

З-поміж інших причин ДТП з мототранспортом, експерт вважає те, що за кермо мототранспорту часто сідають ті, хто не має достатньо досвіду керування. За його словами, часто такими водіями є неповнолітні. Які до того ж, їздять без необхідного екіпірування. 

- З одного боку, мотоцикли та мопеди є тією категорією транспортних засобів, які часто експлуатуються недосвідченими водіями й без документів, особливо у сільській місцевості та невеликих містах. Та, відповідно, без добрих навичок водіння, що, у свою чергу, призводить до наслідків у вигляді аварійності. Часто такі водії є неповнолітніми, і тут потрібно ставити питання вже їхнім батькам, без допомоги яких в них транспортні засоби навряд чи можуть з'явитися. Також часто у таких випадках їздять без відповідного екіпірування, що збільшує тяжкість наслідків ДТП. 

При цьому, коли у якомусь селі неповнолітній без посвідчення водія на незареєстрованому мотоциклі з’їжджає з дороги із відповідними наслідками, ДТП оформляється та потрапляє у статистику за загальними правилами, і це дає загальне зростання кількості ДТП з мототранспортом, – пояснює адвокат.

Неповнолітні за кермом і відповідальність

Вадим Володарський розповідає: практика керування неповнолітніми мототранспортом, особливо в сільських місцевостях, поширена вже давно. 

Порушення правил безпеки дорожнього руху – не єдина причина, через яку таких водіїв можуть притягнути до відповідальності. За словами експерта, деякі неповнолітні сідають за кермо, не маючи посвідчення водія. За це настає адміністративна відповідальність. 

А саме – за ч.2 ст.126 КУпАП (Керування транспортним засобом особою, яка не має права керування таким транспортним засобом, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування таким транспортним засобом). Такі дії тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 3 400 гривень, який сплачують батьки.

Якщо ж неповнолітній водій не має посвідчення водія й потрапляє в ДТП із потерпілими, він може бути притягнений до кримінальної відповідальності. А саме – за ст. 287 ККУ (Випуск в експлуатацію технічно несправних транспортних засобів або інше порушення їх експлуатації). 

- Такі дії караються штрафом від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до п'яти років, або позбавленням волі на строк до п'яти років, з позбавленням права обіймати посади, пов'язані з відповідальністю за технічний стан або експлуатацію транспортних засобів, на строк до трьох років або без такого, – додає адвокат.

Вадим Володарський додає, що у судовій практиці досить рідко вдається притягнути до відповідальності тих осіб, які передали право керування неповнолітнім. Саме тому вони продовжують сідати за кермо, не розуміючи всієї відповідальності й подекуди – не маючи посвідчення водія.

А у випадках ДТП із неповнолітніми мотоциклістами, каже адвокат, деякі батьки маніпулюють тим, що за кермом була «дитина». Тож намагаються отримати відшкодування від водія автівки. 

- У випадку ДТП із автомобілем досить часто намагаються звинуватити водія автомобіля. А батьки, які й передали неповнолітньому керування мотоциклом чи мопедом, ще й намагаються отримати відшкодування шкоди з такого водія, у тому числі й моральної шкоди. І ця практика поглиблює проблему, коли за кермо сідають неповнолітні, – говорить Вадим Володарський.

Правила, яких слід дотримуватися за кермом мотоцикла

  1. Водії мотоциклів повинні мати посвідчення на право керування ними.
  2. Транспортний засіб має бути зареєстрований в уповноваженому органі Міністерства внутрішніх справ, а також мати чинний страховий поліс.
  3. Керувати мотоциклом можна лише після досягнення 16-річного віку.
  4. Під час руху водій та пасажир повинні бути обов’язково оснащені застібнутими шоломами.
  5. Не можна перевозити дітей або осіб, зріст яких менший за 145 см, на задньому сидінні мотоцикла.
  6. Кожен мотоцикл має бути обладнаний аптечкою.
  7. Мотоцикліст повинен мати знак аварійної зупинки.
  8. Для забезпечення безпеки не можна їздити на мотоциклі без захисних дуг.
  9. Забороняється експлуатувати мотоцикл, якщо він не оснащений спеціальними підніжками чи поперечними ручками для пасажира.
  10. У населених пунктах максимальна дозволена швидкість для всіх транспортних засобів – 50 км/год, а поза населеними пунктами: для мотоциклів – до 80 км/год, для скутерів та мопедів – до 60 км/год.

Останнє редагування 17 травня 2025, 17:09
Коментувати...
Увійти за допомогою ( Зареєструватися? )
або опублікувати як гість
Завантаження коментаря... Коментар буде оновлено через 00:00.

Будьте першим, хто залишить коментар.