росія причетна до авіакатастрофи літака екс-президента Лєха Качинського, що сталася 10 квітня 2010 року. Головною причиною трагедії був вибух у лівому крилі повітряного судна, викликаний зовнішнім втручанням.

Про це заявив на пресконференції в понеділок голова підкомісії з розслідування Смоленської катастрофи, колишній міністр національної оборони РП Антоній Мацеревич, передає кореспондент Укрінформу

“Причиною катастрофи 10 квітня 2010 року над Смоленськом став акт незаконного впливу російської сторони на літак Ту-154М делегації президента Польщі”,- сказав Мацеревич.

Як підкреслив голова комісії, основним і беззаперечним доказом цього акту втручання був “вибух у лівому крилі” на відстані ста метрів до берези (з якою відбулося перше зіткнення літака – ред.) над місцевістю, де не було ані високих дерев, ані інших перешкод, які могли б загрожувати літакам.

За його словами, підкомісія “точно визначила місце, час і звук вибуху, який знищив крило і започаткував катастрофу”. Після цього стався “черговий вибух кільканадцять метрів над землею, який знищив цілий літак і вбив делегацію на чолі з президентом Лєхом Качинським”.

Мацеревич зазначив, що комісія підтвердила наявність на фрагментах розбитого літака слідів вибухових матеріалів, таких як тротил, гексоген, нітрогліцерин.

“Підкомісія додатково підтвердила наявність надлишкової кількості алюмінію по відношенню до кремнію, яка у багато разів вища, ніж у зразках смоленської землі. Це свідчить і підтверджує термобаричний вибух оксиду етилену за наявності алюмінію”, - підкреслив голова підкомісії з розслідування Смоленської катастрофи.

За словами голови підкомісії, на фрагментах тіл більшості жертв катастрофи є залишкові сліди матеріалів, які були наслідком вибуху.

Eксміністр національної оборони РП зазначив, що російська сторона від початку ускладнювала доступ Польщі до фрагментів розбитого літака, технічної документації та всіх записів з кабіни президентського літака. За його словами, польські слідчі “так ніколи і не почули, і не побачили повністю оригінального запису реєстраторів польоту”, частини деталей літака, і не отримали більшості документів з військового аеродрому “Смоленськ-Північний” та російської системи контролю за польотами.

Дії польських пілотів президентського літака підкомісія вважає правильними. Натомість рапорт Міжнародного авіаційного комітету (МАК) у Москві з 2011 року названо “зманіпульованим”.

Тим часом представники польської ліберальної опозиції, зокрема, глава польського уряду в 2007-2014 роках Дональд Туск назвав дії чинної польської влади у справі Смоленської катастрофи “замахом на правду, чесність і єдність поляків”.

“Це – досконала реалізація партією PiS (“Право і Справедливість” Ярослава Качинського - ред.) плану путіна”, - написав Туск у Твітері.

У свою чергу колишній міністр в уряді Туска, лідер Польської селянської партії Владислав Косіняк-Камиш назвав рапорт Мацеревича "пропагандою", яка має на меті знову “розпалити польсько-польську війну”. На його думку, соратники Качинського повернулися до теорії замаху у Смоленську під впливом злочинної агресії путіна в Україні. На його переконання, рапорт Мацеревича суперечить фактам і зібраній доказовій базі.

Водночас, згідно з опитуванням центру Social Changes для видання wPolityce.pl, 48% поляків не виключає, що причиною Смоленської катастрофи могли бути “свідомі дії третіх сторін, наприклад замах”. Протилежну думку з цього приводу має 33% поляків, а 19% не визначилися з цього приводу.

Як повідомлялося, 10 квітня 2010 року біля військового аеродрому "Північний" у Смоленську розбився літак Ту-154М, на якому польська державна делегація прямувала на заходи з нагоди 70-ї річниці Катинського злочину. В результаті катастрофи загинули всі 96 осіб, що знаходилися на борту: президентське подружжя Лєха і Марії Качинських, а також представники політичної, військової, релігійної еліти Польщі, громадські активісти.

МАК у москві в 2011 році назвав причиною аварії літака помилку пілотів, які пішли на посадку в умовах поганої видимості. Польща, провівши своє розслідування, у 2011 році також дійшла висновку про помилку пілотів, але додатково поклала провину за те, що сталося, на російських диспетчерів. росія вини диспетчерів у катастрофі літака не визнала.

Після перемоги на виборах партії PiS уряд Польщі у 2016 році відновив розслідування авіакатастрофи під Смоленськом, в рамках якого, серед іншого, упродовж двох років було ексгумовано тіла всіх загиблих. У березні 2016 року тодішній міністр національної оборони, чинний голова Смоленської підкомісії Польщі Антоній Мацеревич заявив, що причиною аварії міг стати теракт. Качинський та його соратники переконують, що ексглава польського уряду Дональд Туск та чиновники його уряду несуть відповідальність за недбалість у підготовці до цього польоту. Туск та деякі ексчиновники його уряду є фігурантами низки кримінальних справ, що мають відношення до трагедії. Чинний уряд також анулював попередній польський рапорт з рослідування причин катастрофи, підготовлений за урядування Туска в 2011 році.

Польща вже багато років поспіль просить росію віддати уламки розбитого літака, але москва відмовляється це зробити, мотивуючи це проведенням російського слідства у справі катастрофи.